The passion of the Christ
Nu har även jag sett filmen och kan konstatera att den var väldigt platt och tråkig. Jesus stapplade mest omkring som en pappersdocka och mumlade ut lite one-liners här och där utan nån större känsla... Verkar som Mel "freedom" Gibson tänkte att istället för att spela på Jesus inre konflikter så ska filmen bäras upp av att han blev så misshandlad. Skräp.
- CJBackfire
- Medlem
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Jag har också läst Görans artikel och att han går så hårt på Gibson gör mig mycket misstänksam. Överlag tycker jag att han har mycket tunn beläggning när han kallar filmen antisemitisk. Hans resonemang går väl ut på att polacker och andra öststatsländer ska börja med pogromer igen.LasseMaja skrev:Göran Rosenberg skriver om filen i dagens DN, han har inte någon bra uppfattning om filmen utan han anser den vara klart antisemitisk. En del av kritiken verkar vettig medans annat är mera tramsigt, någon mer som läst hans artikel?
Jag säger som en recensent i Aftonbladet. "Vill man misstolka filmen så att den är antisemitisk så går det att göra". Rosenberg gör bort sig helt och dömer utan att ha nåt att gå på.
Och här är länken dit:LasseMaja skrev:Göran Rosenberg skriver om filen i dagens DN
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Sveriges amerikanske professor Lars Gustafsson i Houston skrev en artikel i Expressen för några dagar sedan om filmen, artikeln är intressant i sammanhanget, han utvecklar sin syn på kristendomen och värdet av historiska skrifter utifrån filmen.
Kort utdrag:
"Om den kristna läran ska ha någon som helst mening måste den inrymma ett antal i och för sig fullständigt absurda och för förnuftet oantagbara idéer. Gud har blivit människa, med den sällan diskuterade logiska konsekvensen att en människa har blivit Gud. Denna människoblivna Gud lider och dör för att sona människornas synder.
Om detta är Försynens plan blir naturligtvis alla antisemitiska invändningar mot det judiska etablissemang som tillät Jesus att dödas fullständigt poänglösa. "
Läs mer:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=122043
Kort utdrag:
"Om den kristna läran ska ha någon som helst mening måste den inrymma ett antal i och för sig fullständigt absurda och för förnuftet oantagbara idéer. Gud har blivit människa, med den sällan diskuterade logiska konsekvensen att en människa har blivit Gud. Denna människoblivna Gud lider och dör för att sona människornas synder.
Om detta är Försynens plan blir naturligtvis alla antisemitiska invändningar mot det judiska etablissemang som tillät Jesus att dödas fullständigt poänglösa. "
Läs mer:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=122043
- Djinghis Khan
- Medlem
Ja, helt gripet ur luften av Rosenberg. Han försöker dessutom få det till att antisemitismen inte existerar hos araber, utan bara hos kristna extremister som Gibson...LasseMaja skrev:Göran Rosenberg skriver om filen i dagens DN, han har inte någon bra uppfattning om filmen utan han anser den vara klart antisemitisk. En del av kritiken verkar vettig medans annat är mera tramsigt, någon mer som läst hans artikel?
/DK M
- CJBackfire
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
Solitaire skrev:Han säger inget sådant.Djinghis Khan skrev:
Ja, helt gripet ur luften av Rosenberg. Han försöker dessutom få det till att antisemitismen inte existerar hos araber, utan bara hos kristna extremister som Gibson...
/DK M
Sedan en tid förs en debatt om huruvida antisemitismen i världen ökar. En vanlig tes är att vad som i så fall ökar är en "ny" antisemitism som har sina rötter i Mellanösternkonflikten och islamistisk fundamentalism. En annan tes är att antisemitismen ökar i Europa men inte i USA.
Mel Gibsons film får mig att betvivla båda teserna. Det finns ingen ny antisemitism, bara nya uttryck för en gammal antisemitism vars historiska källflöde är kristendomens urkunder, inte islams
Som sagt, han förnekar inte att arabisk antisemitism existerar.Djinghis Khan skrev:Solitaire skrev:Han säger inget sådant.Djinghis Khan skrev:
Ja, helt gripet ur luften av Rosenberg. Han försöker dessutom få det till att antisemitismen inte existerar hos araber, utan bara hos kristna extremister som Gibson...
/DK MSedan en tid förs en debatt om huruvida antisemitismen i världen ökar. En vanlig tes är att vad som i så fall ökar är en "ny" antisemitism som har sina rötter i Mellanösternkonflikten och islamistisk fundamentalism. En annan tes är att antisemitismen ökar i Europa men inte i USA.
Mel Gibsons film får mig att betvivla båda teserna. Det finns ingen ny antisemitism, bara nya uttryck för en gammal antisemitism vars historiska källflöde är kristendomens urkunder, inte islams
Du bör läsa boken "OK, amen" av Nina Solomin... (finns i varje välsorterad bokhandel) ...Artificial skrev:Rätta mig någon!
Hoppas det finns någon här som kan Judendomen bättre än mig, men är det inte så att dem anser att de som inte är judar är mindrevärdig än riktiga judar- Judar är mer värda? Och att man aldrig kan konverteras till riktig jude, hade jag vetat hade jag inte ställt frågan och hade jag haft en bestämd uppftattning hade jag inte ställt frågan utan sökt bekräftelser.
Jo, det är en både bra och intessant bok. Man bör dock ha i minnet att det den skildrar inte rör sig om "mainstream"-judendom, utan om en väldigt speciell liten grupp som isolerar sig från den moderna världen med (nästan) alla medel (påminner litet om amish-folket ...). Nina Solomin (som är en tämligen sekulariserad judinna) lyckas dock ta sig in i dessa ultraortodoxa kretsar och lära känna deras egenartade förhållande till omvärlden. Rekommenderas.Albert skrev:Du bör läsa boken "OK, amen" av Nina Solomin... (finns i varje välsorterad bokhandel) ...Artificial skrev:Rätta mig någon!
Hoppas det finns någon här som kan Judendomen bättre än mig, men är det inte så att dem anser att de som inte är judar är mindrevärdig än riktiga judar- Judar är mer värda? Och att man aldrig kan konverteras till riktig jude, hade jag vetat hade jag inte ställt frågan och hade jag haft en bestämd uppftattning hade jag inte ställt frågan utan sökt bekräftelser.