Arns Rike

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Västgoten
Ny medlem
Kontakt:

Arns Rike

Inlägg av Västgoten » 13 januari 2004, 23:03

Jag för min del tror inte att någon skulle kunna göra en sådan TV-serie som Arns Rike utan att någon skulle kunna ha något att invända.
Själv är jag mycket glad åt att ämnet överhuvudtaget tas upp, och tycker att man gjort ett fantastiskt jobb - alla statister som lagt ner hur mycket arbete som helst, filmgubbarna som gjort miljöerna och lagt in knektarna i landskapet, Guillous faktaletande mm - ett hedervärt arbete!

Hellre Arns Rike än Allsång på Skansen! :)

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 13 januari 2004, 23:42

Om man kallar det Guillous gör för faktaletande så har man missförstått ordet. Han har knappt någon tillförligtlig fakta alls att luta sig tillbaka på!

Defenitivt inte heldre historieförfalskning på tv än en glad gubbe i blå kavaj som sjunger sånger! :|

Användarvisningsbild
Västgoten
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Västgoten » 13 januari 2004, 23:52

Om man inte anser att Jans fem år av letande i gamla arkiv och kontakter med historiker kan kallas för faktainsamlande - ja då vet jag inte...

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 13 januari 2004, 23:54

Ja, om du vill frossa i Jan Guillous brister, då kan du läsa "varning för Arns rike". Den tråden tar upp en hel del min herre.

Användarvisningsbild
jonathan.winton
Ny medlem

Inlägg av jonathan.winton » 14 januari 2004, 13:55

Arns Rike är bra tycker jag..det märks att dom har lagt ner tid på det. De har ju skådespelare och spelat in hur det gick till å så..det e ju lite roligare än om någon bara står och berättar å så får man se några bilder...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 14 januari 2004, 14:58

jonathan.winton skrev:Arns Rike är bra tycker jag..det märks att dom har lagt ner tid på det. De har ju skådespelare och spelat in hur det gick till å så..det e ju lite roligare än om någon bara står och berättar å så får man se några bilder...
Grejen är att då har du gått i Guillous fälla, fär det gick nämligen inte till så

/DK M

Användarvisningsbild
Västgoten
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Västgoten » 14 januari 2004, 18:25

Du Djinghis, det vore intressant att veta hur du tycker att det skulle gått att göra på ett bättre sätt, för att få det mer historiskt riktigt.

Sedan undrar jag vad du menar med Guillous fälla - anser du att han driver någon slags konspiration med hjälp av serien?

Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem

Inlägg av Raskolnikov » 14 januari 2004, 18:51

Eftersom Guillos teori om sveriges uppkomst stämmer så förvånansvärt väl överens med hans politiska åsikter så förefaller det troligt att han önskar påverka tittaren,vilket märktes extra väl till exempel när han poängterade att st:Erik var INVANDRARE och avfärdar (adels)-ätterna som "maffiafamiljer" och vi vet ju vad guillo tycker om den hemska adeln.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 14 januari 2004, 19:07

Allt som får fler att intressera sig för vår historia anser jag är positivt.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 14 januari 2004, 19:09

Västgoten skrev:Du Djinghis, det vore intressant att veta hur du tycker att det skulle gått att göra på ett bättre sätt, för att få det mer historiskt riktigt.

Sedan undrar jag vad du menar med Guillous fälla - anser du att han driver någon slags konspiration med hjälp av serien?
För all del.
Jo de kunde gjort det mycket bättre - t.ex. om Guillou kröp till korset och erkände att han hittat på och fabricerat en rad historiska falsarier i politiska syften. En bra dokumentärserie om 1200-talsSverige bör ha kunniga historiker som manusförfattare, inte en politisk journalist som skjuter isbjörn. T.ex. vore det väldigt intressant om Dick Harrison eller ngn annan expert kunde göra en serie på samma tema.

Med Guillous fälla avser jag hans lurendrejeri och falsifiering av den svenska historien. Hans påståenden utan grund såsom att en tempelriddare ledde kung Eriks armé osv...

/DK M

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 14 januari 2004, 20:17

Björn E skrev:Allt som får fler att intressera sig för vår historia anser jag är positivt.
Jo självklart, det inte får folk att intressera sig för att läsa mer, JG å sin sida missleder folk, som sedan sitter kvar i soffan och tittar på något annat, helt övertygade om att dom nu vet hur Sverige grundades.

Användarvisningsbild
Västgoten
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Västgoten » 15 januari 2004, 00:06

Grabbar, jag förstår fortfarande inte hur ni tänker...
Är det inte bättre om Medelsvensson i "grova" drag får reda på vad som hänt i historien, även om det nu råkar vara så att det inte var långbågarna som avgjorde slaget vid Gestilren, att man faktiskt inte kan ha en ringbrynja direkt på kroppen eller att det inte var en tempelriddare som ledde striden utan kanske en norsk bonde från Tröndelag i Norge - men istället får reda på att det faktiskt förekom strider i det annars så fredliga Västergötland, och naturligtvis även annorstädes, med kungar, borgar, yxor och svärd?
Det är givetvis bra om allt man berättar stämmer till punkt och pricka, men ibland kan det faktiskt bli ganska tråkigt...

Sen att man inte har samma åsikter som Guillou, och då beskriver honom som en "politisk journalist som skjuter isbjörn", det verkar väl inte så moget, eller?

Vem vet, kanske Dick Harrison är kommunist eller tillhör någon sekt? För mig verkar han dock alldeles normal, och säkert skulle han kunna göra en väldigt intressant serie om historia. Frågan är hur mycket "action" det skulle bli?

Och så undrar jag fortfarande hur Djinghis personligen hade velat ha serien så den blev en riktig superserie, inte hur någon annan skulle kunna göra den...?
Konstruktiv kritik köper jag, man behöver inte ha samma åsikter om allt - men försök att se något bra i allting, så blir världen mycket trevligare!

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 15 januari 2004, 00:28

Saken är den att JG skapar en myt runt slaget som är osann. Av den bilden jag har fått av Gestilren striderna (från Dick Harrissons bok "Jarlens sekel") så hade dom inte alls den enorma betydelse JG har gett dom. Det handlar inte om lite felaktig historia. Det handlar om att missleda och att ha helt fel. Han skriver sin egen historia så som den passar honom. Det är bättre att folk inte tror någonting än att dom tror på JG egna ihopkokade svenska grundande.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 15 januari 2004, 00:31

Om nu nästan allt var nästan tvärtom i verkligheten som det beskrivs i filmen/böckerna och sanningen istället är att:

* Det fanns ingen svensk tempelriddare under denna tid, eller sedan 1100-talet.
* Bjälboätten var inte alls svenska hjältar som räddade sverige undan dansken och sverker, utan de "förrädare" som stred för sverker med danskarna, och som gärna hade låtit danske kung Valdemar tagit Västergötland
* Berättelserna om de första tegelbyggnaderna i Västergötland kanske bara är rena svamlet för trefaldighetskyrkan och nån byggnad på Sko kloster är nästan hundra år äldre?
* Svearna inte alls gick till fots i strider, och bara slogs med yxa, eftersom de ridit i strid och med svärd redan på 450 talet (800 mycket långa år innan)
* Det stod inget slag i/vid det omtvistade Gestrylen, utan var bara allmänt oroligt i dessa trakter, och med en krigföring som kanske var mycket mer gerillaanpassad, utan några glänsande kavallerichocker e.d.
* det användes inga långbågar vid något "slag".
* Eller att man använde samma sorts långbågar som använts på Gotland hundra år tidigare.
* Gulliou inte alls lär oss någon historia utan får oss att tro att svear var korkade vikingarketyper, Västergötland var skandinaviens silicon valley, och att sveriges medeltid i princip präglades av en enda person som insett sanningen i ett arabiskt land?

Är filmerna och böckerna lika bra då?

Om man förmedlar en bild, och inte tydligt säger att "det kan ha varit såhär" eller "man har ingen om hur det var, men detta är min teori" eller, svensson, ansträng dig inte, öppna inte en enda historiebok framför brasan och slå inte in ordet erikskrönikan på google, nej du kan bli överansträngd lilla vän, utan låt mig ge dig min historia, politiskt tillrättalagd, subjektivt skriven och utan källkritik, då är man i alla fall ärlig, men istället har sverige 400 år efter Göticismen kanske återigen sett prov på "ge folk vad dom vill ha, kanske nån gammal professor kommer att klaga men vem bryr sig?"

Någon mailade mig före filmen från bolaget som gjorde animationer, och frågade vad jag tyckte om smakproven. Jag frågade då varför de lät de"falska" korsriddarna slåss till fots? Och svaret gjorde det mycket tydligt att de inte ens hade en aning om var dessa kors stod för, och att riddarna med kors borde ha suttit till häst...

Jag är rädd för att intresset för historia inte alls blir större av de senaste årens intresse för Arn. Det är inte historia, det är fiction. Mycket spännande, välskriven fiction, dessutom med politiska värderingar och mål. Och det är denna fiction som blir populär. Inte historia.

Denna uppmålade pseudoverklighet konkurrerar ut den äkta sanna historian som är ett sorts pussel och arkiverande av mycket få fakta, ur vilka man försöker måla upp en bild.

Alltså jag tror inte intresset för historia blivit större, och att arkiv plötsligt överfylls av ungt och gammalt fol som vill läsa gamla arvsdokument eller domböcker, intresset inriktar sig lätt kring pseudouppgifter, om vapen och annat, om vilket man vet mycket litet.

Men den som inte varit i Champagne dricker lika gärna Sekt och kallar det champagne och inte skadar det ju nån...
Västgoten skrev:Du Djinghis, det vore intressant att veta hur du tycker att det skulle gått att göra på ett bättre sätt, för att få det mer historiskt riktigt.
Djinghis Khan skrev:T.ex. vore det väldigt intressant om Dick Harrison eller ngn annan expert kunde göra en serie på samma tema./DK M
Västgoten, en avgörande skillnad på Guiiliou och Harrysson är att Harrysson är historiker. Deras respektive politiska syn är här oviktig, men de skiljer sig åt inom självkritik.

Därför att en historiker får redan under den första månadens grundkurs lära sig att källkritiskt pröva historiska skrifter, för att kunna avslöja om de redan då de skrevs innehöll politiskt subjektivt material = lögn.

Gulliou däremot börjar i andra ändan, han har redan en idé om vad för sanning han vill sprida. Efter lite funderingar förlägger han den till medeltiden och uppfinner en medeltida Hamilton som imponerar på tonåringarna som han vill manipulera. Och -lyckas!

Detta är naturligtvis två helt olika vinklar på hur man kan behandla historiskt material. Den ena upplever du, och många med dig uppenbarligen, tråkig. Den andra mer spännande.

Men glöm inte att den ena är sann, och den andra tillrättalagd.

Men trots detta håller jag med om att de välskrivna böckerna inpirerar, och om man bara tar Guillious självförtroende för vad det är, en bluff, och därför tar allt man läser med lite salt, dubbelkollar och får reda på den riktiga sanningen, då har kanske även det hitoriska intresset vunnit.

Användarvisningsbild
Västgoten
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Västgoten » 15 januari 2004, 01:57

Ok - men jag har någonstans läst att Harrison var en av Guillous anlitade experter, och Harrison har ju skrivit I Arns fotspår - det skulle han väl inte gärna ha gjort om han tyckt att det Guillou skriver är uppåt väggarna?

I Arns fotspår är en bildspäckad faktabok om svensk medeltid med utgångspunkt i Jan Guillous romaner.
Augustbelönade författaren Dick Harrison har skrivit om platserna och livet under svensk medeltid – om kyrkans makt, klosterliv, kvinnornas situation, vardagsliv, hantverk och handel, ätternas fejder, kungamakten, krigsmakten.

”Arnriket i medeltid och i dag. Spännande epok. Harrison kan konsten att ge en bred faktarik bild samtidigt som han vällustigt lyfter fram spännande och roliga episoder. Ofta ställer han historiska fakta mot Guillous bild, mycket i romanerna skulle kunna ha hänt. (...)

http://www.piratforlaget.se/sidor/ffuthaso4.html

Men det är ju tur att vi inte alla tycker likadant - hur tråkigt skulle inte det bli!!! Givetvis respekterar jag era åsikter, men tycker ändå att det är bra för folks historiaintresse att Arns Rike går på TV.

Skriv svar