U-571 på SVT1 i kväll

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
GrillKrydda
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 19 augusti 2003, 19:28
Ort: Linköping

Inlägg av GrillKrydda » 6 december 2003, 15:32

Rommel skrev:
GrillKrydda skrev:Jag och farsan satt och garvade åt denna kalkonfilm :lol:
Hahaha, jag och min farsa med :)
Den var jädra komisk alltså, kul med tysken som gick upp med lugern (P38???) och siktade mot amerikanarna, hade världens chans att skjuta, men vad gör han? Jo avaktar och blir dödad :lol:
"Spräng radiotornet på jagaren med det enda skottet vi har från 500 meter så kan vi undkomma dom med nöd och näppe" haha han kunde lika gärna sagt det.. :)

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 6 december 2003, 19:40

B Hellqvist skrev:Jag har bara sett delar av filmen vid ett par tillfällen, men den är så urbota korkad att jag på sin höjd skulle se hela eländet om det var under vapenhot. Ta bara en sådan grej som sjunkbomberna - de landar i praktiken på skrovet, men explosionen knäcker inte ubåten. Vad hade krävts? Att någon öppnat tornluckan och släppt in bomben? Eller torpedduellen i uläge... :roll:
Eller den första dykscenen när man ger tre signaler istället för två. :lol: I övrigt så var det ganska god underhållning. En film att halvligga i soffan till med chilinötter och en pint julmust. 8)


~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 8 december 2003, 15:29

cortex skrev:
Korsriddaren skrev:Kommer den? Kanske man ska se på eländet och visa Emelie hur en riktig jävla ubåtspissfilm ser ut. :D
Efter ni har sett U-571 kan ni ju kolla på Das Boot!
Så att du kan visa henne hur en riktigt jävla bra u-båtsfilm ser ut.
8)

Hon har sett(pinat kanske är rätt ord, vet inte hur intresserad av sånt hon är) den och tyckte väl att den var ok. :) Jag är glad att hojn inte såg U-571, då tror hon nog jag är helt pantad som gillar ubåtar.- :D


Kan nån förklara för mig det här med signalerna i amerikanska ubåtar? Är inte direkt haj (hahaha?) på dessa. två signaler är dyk? Tre är?

(Kan inte klandra dom för att de trodde 3 signaler var dyk, har också fått för mig det, dåliga dokumentärer kanske)

***edit***

Kan f.ö. säga att jag tycker de tar i lite för mycket med sjunkbomberna i filmen, man fick fan ont i huvudet när man såg eländet på bio. Det är en sak med verklighetstroget, men när det är film är det ingen dokumentär. Det gjorde Das Boot jävligt bra. Exakt mycket sjunkbomber utan att för den skull bli för mycket av det. Och världshistoriens bästa ledmotiv också!

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 8 december 2003, 16:18

Korsriddaren skrev:
cortex skrev:
Korsriddaren skrev:Kommer den? Kanske man ska se på eländet och visa Emelie hur en riktig jävla ubåtspissfilm ser ut. :D
Efter ni har sett U-571 kan ni ju kolla på Das Boot!
Så att du kan visa henne hur en riktigt jävla bra u-båtsfilm ser ut.
8)

Hon har sett(pinat kanske är rätt ord, vet inte hur intresserad av sånt hon är) den och tyckte väl att den var ok. :) Jag är glad att hojn inte såg U-571, då tror hon nog jag är helt pantad som gillar ubåtar.- :D


Kan nån förklara för mig det här med signalerna i amerikanska ubåtar? Är inte direkt haj (hahaha?) på dessa. två signaler är dyk? Tre är?

(Kan inte klandra dom för att de trodde 3 signaler var dyk, har också fått för mig det, dåliga dokumentärer kanske)

***edit***

Kan f.ö. säga att jag tycker de tar i lite för mycket med sjunkbomberna i filmen, man fick fan ont i huvudet när man såg eländet på bio. Det är en sak med verklighetstroget, men när det är film är det ingen dokumentär. Det gjorde Das Boot jävligt bra. Exakt mycket sjunkbomber utan att för den skull bli för mycket av det. Och världshistoriens bästa ledmotiv också!
Två signaler på dyklarmet följt av "Dive, Dive!" över högtalarsystemet. Vid uppstigning är det tre signaler följt av "Surface, Surface, Surface!" som gäller.

Vad det gäller Das Boot så tror jag det var "Silent" Otto Kretschmer som yttrade sitt missnöje med den ständigt skrikande besättningen i filmen och menade att de uppträdde på ett sätt som en riktig ubåtsbesättning aldrig skulle göra.


~Henric Edwards

Tigertank
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40
Ort: Borlänge

Inlägg av Tigertank » 8 december 2003, 21:34

Och när de dyker under Jagaren. "Vi är på 20 meter" I nästa scen ser man hur de med nöd och näppe missar kölen. Jagare med 20 meter djupgående ,Yamato som jagare? :p

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 8 december 2003, 21:50

Tigertank skrev:Och när de dyker under Jagaren. "Vi är på 20 meter" I nästa scen ser man hur de med nöd och näppe missar kölen. Jagare med 20 meter djupgående ,Yamato som jagare? :p
Ja just det... Har funderat på liknande saker i andra ubåtssammanhang också. Betyder "20 meter" att det är 20 m mellan ytan och tornets högsta del eller att det är 20 meter från ytan till botten av kölen? Någon ubåtsman som kan svara på detta? :?

Henrik

Tigertank
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40
Ort: Borlänge

Inlägg av Tigertank » 8 december 2003, 21:54

Skitsamma ,en ubåt är väl ändå inte mer än 6-7 meter hög och om vi säger att en jagare har grovt övergissat 5 meter djupgående så blir det ändå 10 meter emellan. Nån mer som vill kasta skit?

(Yamato:10,39 Deplacement:71,659 ton längd: 263 meter bredd:36,9 meter)

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 8 december 2003, 22:08

Jag ville inte kasta skit, jag var uppriktigt nyfiken.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 8 december 2003, 22:33

Skulle gissa att man mäter ifrån tornet. Annars skulle en ubåt ständigt vara dykt på ett par meter.

Morot
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:05

Inlägg av Morot » 9 december 2003, 08:41

har för mig att det på djupmätaren i filmen står att det är under kölen (som väl betyder botten?)

min tyska är kass, likadant med minnet, men jag är övertygad om att det stod på djupmätaren iaf ;)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 9 december 2003, 08:43

Jo, vet inte, men i Das Boot står det Tiefenmesser inm Wasser på djupmätarn.


Edwards: Vad menar du?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 9 december 2003, 15:56

En ubåts djup mäts från kölen och uppåt.
Korsriddaren skrev: Edwards: Vad menar du?
Med vad?



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 10 mars 2004, 17:29
Ort: Huddinge

Inlägg av Gröfaz » 2 januari 2005, 02:05

Lånade filmen av en kompis nyss, hade inget bättre för mig. Och ja, det var en rutten piss film, speciellt när man jämför den med Das Boot.
Det jag reagerade mest på var när de började falla ner otaliga sjunkbomber på ubåten som jänkarna satt i då utspelade sig denna konversation mellan en oerfaren matros och en äldre erfaren officer vid namn "Chief":

-Matros: Cihef har du någonsin blivit utsatt för sjunkbomber någon gång förut?
-Chief: Ja, men det va under första världskriget utanför Murmansk, där smällde en bomb till så nära att Kaptenens tänder föll ut.

Jag undrar bara om Sjunkbomberna enns var uppfunna under WWI och om en allierad ubåt någonsin befann sig i närheten av Murmansk under WWI? om detta nu stämmer så fyller detta inlägg ingen större nytta och jag ursäktar mig då och skall vara tyst under de närmaste månaderna. :wink:

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 2 januari 2005, 13:29

Sjunkbomen var uppfunnen under WW1

Utan att veta fakta utan bara spekulerar med logik angeånde murmansk ubåten.

Det låter ganska otroligt att en amrekansk ubåt skulle ta sig över atlanten. Sedan vad skulle den göra utanför murmansk? Tyska flottan skulle knappast försöka göra en utbrytning genom nordsjön för att åka till Murmansk 8O

De skulle kanske teoretiskt kunna vara under ryska inbördeskriget då de vita/röda styrkorna slogs, och "väst" landsteg i Murmansk....men de låter långsökt...

Men eftersom de mesta av denna film är helt galet, så ska vi nog inte hänga upp oss på Murmansk....

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 2 januari 2005, 16:11

Henric Edwards skrev:
Med vad?



~Henric Edwards
Det jag tror jag menade var att fråga hur dom i Das Bot skulle ha uppträtt, men det säger ju sig självt att dom skulle ha varit tysta... :oops:

Det slår mig igen vilket mirakel det egentlgen är att det ens blev en Das Boot. Iaf om man lysnar på kommentatorspåret på DVD:n. :lol:

/Tomas

Skriv svar