The Charge of the Light Brigade
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
The Charge of the Light Brigade
Är det någon som vet var jag kan få tag på denna film? Den tar såklart upp Krimkriget (1853-1856).
Svartvit. Gjord nån gång i början av 1930-talet, tror jag, men det kanske jag har blandat ihop med någonting annat.
Kan inte ens få tag på info om filmen, för det enda man får upp om man vill googla efter den är Tennysons dikter "Into the valley of death..".
Svartvit. Gjord nån gång i början av 1930-talet, tror jag, men det kanske jag har blandat ihop med någonting annat.
Kan inte ens få tag på info om filmen, för det enda man får upp om man vill googla efter den är Tennysons dikter "Into the valley of death..".
- Johan Elisson
- Medlem
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
Enligt http://www.allmovie.com/cg/avg.dll?p=avg&sql=1:8927 så är filmen notorisk för sina många historiska felaktigheter. Dessutom dödades flera hästar under inspelningen vilket ledde till att dagens riktlinjer för hur djur ska behandlas infördes.
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
Är inte Doctor Zhivago (IMDB) väldigt lik The Charge of the Light Brigade? Eller missminer jag mig?
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
Det är väl kavallerichockerna jag tänkte påjofredes skrev:Du missminner dig helt och hållet, Zhivago spelades in i början av 60-talet och var i färg, den handlar om en läkare under den ryska revolutionen förutom att båda filmerna innehåller kavallerichocker så finns det ingen likhet över huvudtaget.
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
Inga problem med att flera hästar dödades. Realism kallas det, och det måste ge en äkta "touch".Solitaire skrev:Enligt http://www.allmovie.com/cg/avg.dll?p=avg&sql=1:8927 så är filmen notorisk för sina många historiska felaktigheter. Dessutom dödades flera hästar under inspelningen vilket ledde till att dagens riktlinjer för hur djur ska behandlas infördes.
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
Rätt kanske det inte är.tornros skrev:cortex skrev: Inga problem med att flera hästar dödades. Realism kallas det, och det måste ge en äkta "touch".
Nej, djurplågeri kallas det. Du påstår väl ändå inte att det är rätt att döda en massa hästar bara för att ge filmen en mer "äkta touch"?!?
Men vadå, ogillar du filmen grovt endast för att nån häst/hästar dödades? Du tvingar dig själv att ogilla filmen eller?
Visst, kanske inte nödvändigt att de dödades men det är inget jag hakar upp mig på när jag ser filmen
- Anders Widén
- Medlem
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
OK. Men jag tror varken den blir bättre eller sämre. Nåja.tornros skrev:Jag har väl aldrig sagt att jag inte gillar filmen, faktum är att jag inte ens sett den... Men jag tror inte den blir bättre av att hästarna faktiskt dör i den.
Verkar vara en rätt "sällsynt" film, inte många här på Skalman som sett den, uppenbarligen.