Axis vs allies (brädspel)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Flash
Medlem

Inlägg av Flash » 2 november 2003, 00:13

Ja77 skrev:Flash: Inse tråden har blivit kidnappad.
BrittSten skrev:hehe japp sorry flash, men vi snor din tråd.

Har märkt det :roll: får väll kontakta polisen isåfall :P :wink: Aja jag får iallafall lite info om själva spelandet :D

Mukko
Medlem

Inlägg av Mukko » 2 november 2003, 15:14

Jag har "vanliga" Axis&Allies. Jag har inte spelat de andra, men jag står fast vid att det är det bästa spelköpet jag gjort :) . Köp originalet först.

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 2 november 2003, 17:13

Ja77: Prescis därför vi brukar ta bort forskningen, de tär int ekul när folk får heavy bombers...överdimensionerat.
Det lägger till så mycket tur till spelet som annars beror mest på skicklighet.
"Det är inte lätt när det är svårt"

Gustav O.
Ny medlem

Inlägg av Gustav O. » 6 november 2003, 16:35

Om man ens funderar över en fabrik i Kina eller Indien som de allierade förstår jag att man tycker axelmakterna har ett övertag...

Sanningen är att de allierade har ett sjukt övertag i spelet och spelar två bra spelare Axis & Allies mot varandra är det brukligt med ett "bid on axis" kring 17-20ipc, dvs att axelmaktsspelaren får extra ipc att placera ut enheter för innan spelet börjar. Glöm stridsvagnar som tysk, tyskland är en defensiv nation i A&A (förutom i Afrika de första turnsen) som enkom bör bygga infanteri.

Håller med om att A&A var roligast i början när man spelade det med ens kompisar och ingen hade egentlig koll utan man kunde anfalla och bygga enheter lite hur som helst men sedan vi började upptäcka hur sofistikerade matcher ser ut har A&A tappat sin ursprungliga charm - senaste partiet uppe i 20+ turns innan vi kom överens om oavgjort... numer försöker jag bara spela A&A mot sådana som anser axelmakterna överlägsna och inte vill ha något bid för att spela dem, de partierna brukar vinnas tämligen enkelt...

A&A:Europe är ännu mer obalanserat fast åt tyskens favör vilket gjorde att jag snabbt la ner försöken att spela det på en vettig nivå och A&A:Pacific har jag inte ens prövat. Försöker nu lära mig World in flames istället, det är ett av de populäraste bordsspelen som behandlar kriget på en strategisk nivå och är betydligt mer komplext än A&A men ger bättre historisk ackurates i gengäld!

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 7 november 2003, 16:43

påståendet att tyskland är en defensiv nation...Jadå förstår jag att du tappade tjusningne med spelet.

Knepet att som axelmakterna vinna är att BÅDE japan och tyskland måste gå emot sovjet så snabbt som möjligt.

Ett viktigt knep med tysklandär att uppehålla de allierades flottor så länge som möjligt. Dock inte genom att bygga flotta, använd den flotta du redan har som offertrupp och använd luftwaffe för att spränga skiten ur de allierades transportskepp.
Du kan på så sätt utplåna så gott som hela storbritanniens flotta i första turnen, när de sen försöker ersätta den har de inte tillräckligt med IPC för att göra det ordentligt.

Ett vanligt misstag av UK är då att antingne bygga enbart transporter eller enbart ett battleship eller liknande, så länge UK inte sparar en runda, bygger en carrier och någrea transporter och låter USA landa fighters på deras carrier i USAs runda så kan man tämligen enkelt äga UKs flotta.
Gör man detta ahr man köpt sig tid till runda 3 innan man måste börja hårdsatsa på försvar. Vid det laget så bör japan ha kommit tillräckligt långt in på sovjets område för att kunna hota dem i ryggen.

Ett viktigt drag för tyskland är att i första turnen försöka utplåna UK från afrika, jag brukar göra detta genom att ta en infanterist och en tank (som man har redo nere i afrika) samt flyga dit en fighter och attackerar egypten första rundan.
En chanstagning, men inte alltför sällan så går den hem och då har man afrika. =)

Mukko
Medlem

Inlägg av Mukko » 7 november 2003, 17:44

Kul att ni lägger upp lite taktiker :) .

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 7 november 2003, 20:20

hehe, ja det är kul att se hur alla andra spelar också =)

en grundläggande sak som jag ju faktiskt inte har tagit upp förut kom jag på, är ju: Tänk på priset....!!
Låt aldrig tanks stå ensamma vid fronten, buffra alltid upp med kanonmat (infanterister).

Attackera bara ett områd om du: A. kan hålla det. eller B. Slår ut en del av motståndarens dyra enheter.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 7 november 2003, 22:06

en STOR fråga:

Hur lång tid tar det för er att spela axis and allies?

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 8 november 2003, 00:28

väldigt olika, men allra minst 2 timmar om man lyckas emd allt amn gör och motståndaren ger upp, men det är i extremfall, annars ligger det nog på en 3-4 timmar skulle jag tro.

Gustav O.
Ny medlem

Inlägg av Gustav O. » 10 november 2003, 14:14

Mina senaste partier har legat på en 6-8h och då har inte alla blivit färdigspelade...

Att Japan skulle kunna hota ryssen på allvar redan i runda 3 låter absurt, det är först när japsen kan skeppa över 10inf per omgång och fått upp en fabrik på det asiatiska fastlandet som ryssen bör börja svettas, skulle japsen ha enorm tur i början och komma fram till moskva med de arméer de har från början så kan England & USA landa så många fighters i Ryssland att oddsen för en tidig attack blir allt för dåliga.

Korrekt är att man bör slå ut så många allierade båtar som möjligt i början som tysk men man kan inte äga atlanten mer än den första rundan eftersom du som tysk knappast har råd att köpa fler flygplan och båtar är inte att tänka på vilket däremot är vad både USA & England bygger under turn 1 & 2.

Kolla upp hur partier mellan bra spelare ser ut så förstår ni snart varför tyskland måste vara en defensiv nation, gör ni inte det så ställer jag gärna upp på ett parti när ni (BrittSten?) får vara axelmakterna. Jag har inte spelat axis på länge så det vore kul att få spela en omgång! :D

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 10 november 2003, 16:16

Hota ryssen på allvar...man hotar ryssen genom att ta IPC av ryssen. Det betyder att ryssen måste avdela styrkor att vakta "arslet" med.
Det betyder att ett av följande scenarion slår in:
1. Tysken får det lättare att gå framåt.
2. Ryssen förlorar IPC:s och kan inte ersätta sina förluster.

Att skeppa över 10 infanterister låter som overkill, åtminstone om tysken lirar aggressivt.

Och angående slaget om atlanten så kan man oftast äga havet tills omgång 3.
Man tvingar dessutom britten och amerikanen att bygga eskortfartyg åt transporterna som annars är "sitting ducks".

Hur rba partier mellan bra spelare ser ut...tja jag var emd i finalen nere på lincon, vet inte vad du skulle kvalificerad det som men...=)

Och en match mellan kvalificerade spelare, skulle gärna byta bort mina polare som jag lirar mot nu =)

Vart bor du då? kanske kan ses över ett lir om du bor nånstans i närheten?

Gustav O.
Ny medlem

Inlägg av Gustav O. » 10 november 2003, 21:05

Jag bor i Strängnäs men pluggar i S-holm vilket gör att jag är där i princip varje dag. Är du i närheten vore det skoj att kunna träffas och göra upp i Axis samt att sänka några öl och diskutera huruvida tyskarna bör var offensiva eller inte... :)

Alternativt kan vi spela via e-post och i sista hand via den usla datorportningen (datorspelet A&A: Iron Blitz)

Får väl lägga ut en AAR här efter partiet då det verkar som att intresset kring A&A och olika strategier är tämligen stort vilket är kul.

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 10 november 2003, 23:29

Jag bor i norra västmanland i en byhåla som heter Fagersta, typ 20 mil från stockholm, så det kan kanske bli lite svårt att ordna, iaf än på ett tag. men nån gång så kanske =)

Oh A&A iron blitz...jag vet int ejag, gillar det inte riktigt, jag vill ha slumpfaktorn i min egen hand så jag kan gapa lite åt tärningarna =P
Men visst skulle vi väl kunna ta ett lir över det nån dag.

Du har inte planerat nån vallfräd till nåt spelkonvent nästa år annars, typ lincon elelr gothcon elelr så? =)

Gustav O.
Ny medlem

Inlägg av Gustav O. » 11 november 2003, 20:43

Jag rekommenderar varmt BrittSten och alla andra Axis-spelare att gå med i http://www.aamc.net, det är ett smidigt och roligt sätt att kunna spela partier på distans.

I praktiken fungerar spelet via hemsidan så här att man skriver in sina drag till en slumpgenerator som genererar tärningskasten och när man anfallit klart och gjort non-combat moves etc så skickas resultatet ut med e-post och den andre spelaran kan göra sina drag osv.

Gå gärna in och titta på partier mellan toprankade spelare här som hör till de absolut bästa i världen så skulle jag vara lite mer ödmjuk än vissa här innan jag sågar andra, iaf vara lite mer öppen för andra infallsvinklar...

Har plockat hem mitt axis-bräde från s-holm idag så jag är redo att möta dig på aamc om du vill, BrittSten.

(har tyvärr sällan tid att åka på spelkonvent även fast det verkar roligt, så inget planerat för nästa år om inte du vill tipsa om något bra som man inte bör missa?)

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 11 november 2003, 22:37

var in på aamc.net förut, men jag tycker det verkar lite komplext. man måste ju dessutom ha sitt axis bräde redo, går inte att plocka ner det för spel med polare om man inte skriver naer allt för st typ...

Men visst om vi kan köra rätt intensivt så spelet är klart iaf på max 1-2 veckor så skulle vi kunna fixa det. Ska försöka plocka hem spelet i helgen så.

Är du en erfaren spelare så bör du plocka mig med allies, men vi får väl se vad du tycker om min offensiva taktik iaf =)

Brukar du köra med restricted USSR?

Och angåpende konvent så är Lincon (i linköping) det absolut roligaste jag nånsin varit med om, det rekommenderar jag avrmt, lätt värt pengarna. (kostar drygt 200 kronor för inträde och sovplats om jag int eminns fel).
Sen kostar självklart mat och dryck pengar, men man kan köpa lincon muggen, gratis kaffe (och saft för alla svagdryckesfjantar :D) under hela konventet, helt suveränt.
För att inte tala om lincons egen hamburgare, värt att åka dit enbart för den :D

Skriv svar