Slaget om Alger

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Haegg
Medlem

Slaget om Alger

Inlägg av Haegg » 22 augusti 2002, 13:12

Igår när jag kollade på Discoverys nya serie om terrorism så blev jag påmind om en film jag såg för ett gäng år sedan och som jag då i alla fall tyckte var bra.

Filmen heter "Slaget om Alger" och är en italiensk-algerisk samproduktion från 1965. För regin står Gillo Pontecorvo och musiken är gjord av legenden Ennio Morricone.

Filmen utspelar sig i Algeriet under kampen mot fransmännen. Närmare bestämt 1957 under FLN:s bombkampanj i Alger. Fransmännen bevarade den med att sätta in 6000 fallskärmsjägare som i stort fick fria händer bara de fick slut på bombdåden. Händelserna har gått till historien som Slaget om Alger.

Den är filmad i en svartvit dokumentärfilmsliknande stil. Flera av motståndsrörelsens medlemmar spelar sig själva i filmen vilket ytterligare höjer dokumentärkänslan. Bl.a. kan man se FLN:s ledare i Alger, Saasi i rollen som sig själv. Även om det är ett antal år sedan jag såg den tror jag att den fortfarande är värd att se.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 augusti 2002, 22:16

Jag har sett den ett par gånger. Den dokumentära känslan är otrolig! Dessutom tar inte filmen någon klar ställning; båda sidor begår hemskheter. Filmen anses allmänt vara en av de bästa krigsfilmer som gjorts.

Hasse
Medlem

Inlägg av Hasse » 24 september 2003, 23:02

Bild

Har varit intresserad av denna film ett tag, då den omnämns med respekt. På IMDb har den betyg 8.1/10 av 649 röstande.

http://us.imdb.com/title/tt0058946/

Glädjande nog kommer den nu i en restaurerad version på DVD (region 2) 2003-11-03 enligt DVD Times

http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=5673

:)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 5 augusti 2007, 21:19

Filmen visas på SVT 2, måndagen den 6/8 kl 22.30. Ett perfekt tillfälle att se en modern klassiker.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 5 augusti 2007, 21:56

Argh - varför visar SVT alltid alla bra filmer på dåliga tider. Jag vill verkligen se den här rullen, men kommer med största sannolikhet totalt ha glömt bort det tills imorgon halv elva...

Men tack för tipset, annars hade jag missat den helt! :)

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 6 augusti 2007, 10:04

Wooster skrev:Argh - varför visar SVT alltid alla bra filmer på dåliga tider. Jag vill verkligen se den här rullen, men kommer med största sannolikhet totalt ha glömt bort det tills imorgon halv elva...

Men tack för tipset, annars hade jag missat den helt! :)
Håller med om tiden. När man skall upp tidigt följande dag är det inte en bra tid. :(

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 6 augusti 2007, 12:56

...Men Jurassic Park kan de minsann visa klockan nio. Inget ont om den filmen (eller jo, läs boken och filmen är den värsta smörja du någonsin sett), men det känns som om Slaget om Alger är i en lite annan klass.

Eller har jag MÖP:iga och historiofascistiska värderingar?

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 10 augusti 2007, 01:13

Jävligt bra film! Enormt realistiskt och skakande "våld-föder-våld"-drama. Jag har sällan sett så här bra historisk film.

Intervju nedan med Saadi Yacef - FNL-ledare samt filmens medproducent och manusförfattare:
http://www.indiewire.com/people/people_ ... giers.html

Lite annan intressant läsning om filmen:
http://mrzine.monthlyreview.org/proyect120805.html

PS
Bilden på överste Matthieu ovan är verkligen bra.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 12 augusti 2007, 16:07

Håller med om att det är en mycket bra film, köpte ett ex på Ginza.

Skriv svar