Airbrush

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
sandgren
Medlem

Airbrush

Inlägg av sandgren » 10 september 2003, 08:19

Hejsan!

Efter att ha läst lite artiklar verkar det som en airbrush är att föredra vid modellbyggen. Kan ni berätta lite vad det är för något, och vad den drivs med.

Har kollat runt och hittat en billig här: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=17664

Kan den vara något att ha? Hur funkar det med färg, kan man använda vanlig Humbrol färg? Måste man vara utomhus när man sprayar?

Användarvisningsbild
miiik
Medlem

Inlägg av miiik » 10 september 2003, 10:04

Passa dej för sånna där färgsprutor. Köp en Badger Airbrush hos Rebell istället, dom är kanske lite dyrare men fantastiskt mycket bättre.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 10 september 2003, 12:39

Det var mycket fräcka svenska modeller de hade. Kul.

Användarvisningsbild
miiik
Medlem

Re: Airbrush

Inlägg av miiik » 10 september 2003, 15:36

sandgren skrev: Hur funkar det med färg, kan man använda vanlig Humbrol färg? Måste man vara utomhus när man sprayar?
Ska du använda humbrol färg så tunna ut den med thinner och ska du spruta med tamiya färg så spä ut den med t-röd.

På vintrarna brukar jag sitta inne på toaletten 8O och spruta (*fniss*), annars sitter jag för det mesta utomhus.

sandgren
Medlem

Inlägg av sandgren » 10 september 2003, 18:20

Man tar alltså bara en färgburk och sätter under och sprutar på färgen. Låter enkelt. Är det så? Hur gör man kamoflage, använder man maskeringstejp?

Anderson
Medlem

Inlägg av Anderson » 10 september 2003, 18:50

Jag använder häftmassa. Går att använda flera ggr. Tejp tycker jag (vilket jag också provat), blir för svårjobbat.

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem

Inlägg av Mrkos » 10 september 2003, 19:29

En cool grej med tejp är att om man river det får man sånt där "ojämnt i kanterna slarv-ryss/WW2/östcammo" och om man använder raka tejpbitar kan man få ett coolt kantigt svenskt cammo, annars målar jag bara "på intutuion" när det gäller cammo, länns bättre så ;) och det blir bra faktiskt. (OBS använd endast spruta om du har tejp, utom för tyskt fläckigt nattcammo från WW2) Jag har en 1M lång B1B modell(största revell gör) som ska vara jämnt mörkgrå, vad rekommenderar ni fär färger/spruta?

Skriv svar