Den bästa historiska filmen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 mars 2002, 19:05

tobbe skrev:Järnkorset har jag redan.
Första eller andra klass? :wink:

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 28 mars 2002, 10:42

jag gillar nog saving private ryan bäst sen kommer nog stalingrad,

Skulle se finska vinter kriget med farsan men då hade videon gått sönder när vi just hade hyrt den. :cry:

(om ni undrar varför jag skulle se den med min pappa så var det för att jag är bara 12)

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 28 mars 2002, 10:44

stener2, är det inte steiner som är `hjälte` i järn korset.

Adde M
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 mars 2002, 20:10
Ort: Stockholm

Re: Finska krigsfilmen

Inlägg av Adde M » 30 mars 2002, 10:05

Rommel,Patrik

Filmen heter på svenska/engelska "Ambush" och är helt ok, förutom den extremt konstlade kärlekshistorien som känns helt fel i filmen...[/quote]



Bakhåll på svenska


Och den heter "Rukajärven tie" på orginalspråk (finska)

// Adde

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Historiska Filmer

Inlägg av Relay » 30 mars 2002, 13:29

Här är några bra historiska filmer denna listan är högts subjektiv.

1 Gettysburg
2 1492 Conquest of Paradise
3 Elizabeth
4 Spartacus
5 Saving Private Ryan
6 The longest Day
7 Ghandi
8 Stalingrad

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

Järnkorset

Inlägg av Alfa Romeo » 31 mars 2002, 05:54

Vad det gäller historiska filmer så finns det onekligen fler bra som skildrar äldre historia än andra världskriget. "Braveheart", "Gladiator", "Elizabeth", "Barry Lyndon", "Gettysburg" för att ta några exempel. Vad det gäller andra världskriget så håller jag "Das Boot", "Okänd Soldat", "Stalingrad", "Järnkorset" och "Gå och se" rätt högt.
Fast den ultimata andra världskrigfilmen, ett riktigt mästerverk, tycker jag ännu inte har gjorts.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Finska krigsfilmen

Inlägg av Patrik » 31 mars 2002, 21:33

Adde M skrev:Rommel,Patrik
Bakhåll på svenska
Och den heter "Rukajärven tie" på orginalspråk (finska)
När jag hyrde den på video hade den titeln Ambush, och jag har för mig att den även hette det när den gick på tv i sommras. :)

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

En Bro För Mycket

Inlägg av Mats » 31 mars 2002, 21:41

det svar britterna ger tysken är nog de coolaste jag hört.
Fram med det! :lol:

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: En Bro För Mycket

Inlägg av Patrik » 31 mars 2002, 22:09

Mats skrev:
det svar britterna ger tysken är nog de coolaste jag hört.
Fram med det! :lol:
Kommer tyvärr inte ihåg den exakta ordväxlingen. Men när tysken säger att han är där för att förhandla så säger britten:
"Jag är ledsen, men vi har inte möjlighet att ta er alla till fånga!"
Elle rnågot i den stilen... :)

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 31 mars 2002, 22:47

Hej!

Låter bättre på engelska: "We don't have the proper facilities to take you all as prisoners! Go away!!"

Detta uttalat av en ingenjörskapten i en lätt beväpnad fallskärmsbataljon som för tillfället håller stånd mot SS-pansargrendajärdivisionen Hohenstaufen (eller Frundsberg, glömmer jämt bort vilken). Samme kapten Eric Mackay blev några dagar senare tillfångatagen tillsammans med de fyra sista av kompaniet, och när han fördes skadad (kängan på sen flera dagar pga splitter i foten, samt sår efter en bajonett i skinkan) till förhörsbordet förklarade han sig genast villig att mottaga tyskens kapitulation och framhöll att denne inte hade en chans att klara sig. Mackay försökte rymma två eller tre gånger, och sista gången lyckades han.

Skriver helt ur minnet så hav godheten att överse med eventuella mindre sakfel...

Mvh Petter

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Okänd Soldat

Inlägg av Jonas S » 1 april 2002, 13:36

För er som diggar den svartvita versionen av Okänd Soldat, så kan jag säga att Åke Lindman (som har en av huvudrollerna, minns dock ej vad han hette i filmen) kommer att medverka i en ny film.

Detta är en film som belyser det finlandssvenska IR61:s förehavanden under fortsättningskriget. Den kommer att spelas in denna sommar.

Adde M
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 mars 2002, 20:10
Ort: Stockholm

Re: Finska krigsfilmen

Inlägg av Adde M » 1 april 2002, 23:09

[/quote]

När jag hyrde den på video hade den titeln Ambush, och jag har för mig att den även hette det när den gick på tv i sommras. :)[/quote]

När filmen gick på Canal + stod det att den hette Bakhåll (på svenska).
Men det spelar väl i och för sig ingen roll! :D

Ett förslag är att vi kallar den "den finska krigsfilmen", så uppstår inga problem i framtiden. :D :D :D

MVH
Adde

roninn
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 mars 2002, 09:54

Inlägg av roninn » 3 april 2002, 16:41

Harrisons Flower är otroligt bra samt miniserien Warriors som gick på tv för ett tag sedan. De visar båda hur fullständigt sjukt kriget på Balkan var.

Adde M
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 mars 2002, 20:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Adde M » 3 april 2002, 18:48

roninn skrev:Harrisons Flower är otroligt bra samt miniserien Warriors som gick på tv för ett tag sedan. De visar båda hur fullständigt sjukt kriget på Balkan var.
Japp, dessa båda är väldigt bra. Kommer ihåg att det fanns en disskusion om dessa på det gamla forumet. Där var väl även "Skarsgård" filmen "The Savior" med.

//Adde M

Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Balkan

Inlägg av Pirre » 4 april 2002, 10:49

roninn skrev:Harrisons Flower är otroligt bra samt miniserien Warriors som gick på tv för ett tag sedan. De visar båda hur fullständigt sjukt kriget på Balkan var.
Om det diskuteras Balkanfilmer kan jag även rekommendera "Welcome to Sarajevo" som en klart sevärd film.

Mvh,
Pirre

Skriv svar