Bästa Vietnam-film
Det är DEN med John Wayne som när den hade premiär i Sverige var utsatt för en rad demonstrationer.Mathias Forsberg skrev:Är det den med John Wayne?
Btw, glömde en helt klart underskatta thriller/skräckfilm i Jacobs ladder (Jakobs stege) som utspelas i Vietnamkriget.
Har ni inte sett den - se den - ruggig film med en trevlig "twist".
- Wolfblitzer
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Kapitän zur See
- Medlem
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Apocalyps Now är en av mina absoluta favorit filmer men jag skulle nog också säga att den står lite i en klass för sig. Och ja, den är baserad på Joseph Conrads roman Mörkrets Hjärta, handlingen är bara förflytad från Kongo till vietnam.
Annars skulle jag lista dessa som de bästa Vietnam Krigsfilmerna:
1 Full Metal Jacket
2 We Where Soldiers
3 Plutonen
Bubblare: Flight of the Intruder (Det borde göras mer flygfilmer om Vietnam.)
Sonderling
PS: är det nån som sett den där dokumentären om tysken som ville bli Amerikansk stridspilot och när han väl blev det. Lyckades bli ner skjuten för att torteras och genom lidade en massa andra umbäranden?
Förekom en dramatiserad scen där hans fars ande visar rätt väg i djungeln. Hans far stupade i vk2, så han står där i tysk stridmundering och leder honom rätt. Fräck scen.
Annars skulle jag lista dessa som de bästa Vietnam Krigsfilmerna:
1 Full Metal Jacket
2 We Where Soldiers
3 Plutonen
Bubblare: Flight of the Intruder (Det borde göras mer flygfilmer om Vietnam.)
Sonderling
PS: är det nån som sett den där dokumentären om tysken som ville bli Amerikansk stridspilot och när han väl blev det. Lyckades bli ner skjuten för att torteras och genom lidade en massa andra umbäranden?
Förekom en dramatiserad scen där hans fars ande visar rätt väg i djungeln. Hans far stupade i vk2, så han står där i tysk stridmundering och leder honom rätt. Fräck scen.