Conspiracy

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Conspiracy

Inlägg av Leonidas » 22 april 2002, 16:53

Är det någon som har sett Conspiracy på svenska "Konspirationen"?

Handling
I en förstad till Berlin väntar SS-officeren Adolf Eichmann i Wansee-palatset på en rad prominenta nazistledare och SS-toppmän. Det är den 20 januari 1942 och det förestående mötet är topphemligt. Den sist anlände av de 15 närvarande är Reinhard Heydrich - som riksmarskalk Göring personligen har utsett till att finna en lösning på ”den judiska frågan”. När mötet är över börjar förintelsen.

Namn Karaktär
Kenneth Branagh Oberstgruppenfuhrer R. Heydrich
Stanley Tucci Obergruppenfuhrer A. Eichmann
Colin Firth Dr. Wilhelm Stuckart
Ben Daniels Dr. Joseph Buhler
Ian McNeice Dr. Gerhard Klopfer
Frank Pierson Regissör
Loring Mandel Manus
Nick Gillott Producent

Jag har sett första 20 minuterna och det verkar mycket lovande. Bra skådespelare.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

film

Inlägg av Gribing » 22 april 2002, 17:51

Är det en ny film? Kommande på bio?

/Gribing

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 22 april 2002, 18:07

Den kommer på video här i dagarna.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 26 april 2002, 22:44

Nu har jag sett filmen ifråga och jag rekommenderar den starkt. Den bygger på Martin Luthers kopia på mötesprotokollet från Wansee. Filmen utspelar sig på slottet/herrgården Wansee. Den behandlar mötet mellan männen som avgjorde judarnas öde i Europa. Allting är ju självklart inte autentiskt men "storyn" följer mötesprotokollet och mötesdeltagarna diskuterar, på ett otäckt sätt, huruvida man skall gå tillväga för att lösa judefrågan.

Det är goda skådespelarprestationer. Skådespelarna är, för ovanlighetens skull, till stor del europeiska och det kanske tillför filmen lite trovärdighet.

Kort och gott en mkt bra film.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 16 maj 2002, 09:02

Leonidas skrev:Nu har jag sett filmen ifråga och jag rekommenderar den starkt. Den bygger på Martin Luthers kopia på mötesprotokollet från Wansee. Filmen utspelar sig på slottet/herrgården Wansee. Den behandlar mötet mellan männen som avgjorde judarnas öde i Europa. Allting är ju självklart inte autentiskt men "storyn" följer mötesprotokollet och mötesdeltagarna diskuterar, på ett otäckt sätt, huruvida man skall gå tillväga för att lösa judefrågan.

Det är goda skådespelarprestationer. Skådespelarna är, för ovanlighetens skull, till stor del europeiska och det kanske tillför filmen lite trovärdighet.

Kort och gott en mkt bra film.

Hej nu hittade jag tråden :D

Det verkar som tyskarnas effiktivitet och mani på dokumentera allt gör att det blir svårt att helighetshålla någonting överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 16 maj 2002, 10:30

Kan man köpa filmen någonstans eller går den att hyra?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 16 maj 2002, 10:32

Anno skrev:Kan man köpa filmen någonstans eller går den att hyra?
Jag hyrde den på nöjesmagasinet i malmö häromdagen!

Olov
Medlem

Wansee

Inlägg av Olov » 16 maj 2002, 20:24

Den är bra alltså?!

Kul. Såg den igår i en videobutik i Motala och blev dock lite fundersam. På ytan verkar den ju lite "B". Jag ska väl försöka hyra den här hemma, trots avsaknaden av en riktigt, riktigt bra videobutik...

Om jag bor i inre Norrland? Nej, Örebro.

Är ni i Berlin är det nästa straffbart att missa det suveräna museum som finns i huset där filmen är tänkt att utspela sig. Fri entré, snygg fotoutställning, vänlig personal samt att man får ett ex av protokollet från konferensen för att inte glömma innehållet i mötet. Intressant är att man hade koll på hur många judar som fanns i Sverige, samt hade med dessa i beräkningen för "den slutliga lösningen".

Olov

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 16 maj 2002, 20:39

Olov, försök på Järntorget... i hörnet bredvid kebabstället. Det brukar ha mycket filmer.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 16 maj 2002, 20:43

Leonidas skrev:Olov, försök på Järntorget... i hörnet bredvid kebabstället. Det brukar ha mycket filmer.

Videobiljarden? De brukar ha ett rätt ok sortiment. Kolla Maxim på Västhaga och om det kniper Uno-X i Brickebacken. :)

Tänkte hyra filmen i helgen när sambon är utflugen. Blev alldeles överlycklig när jag hittade den i videobutiken här i Tranås. Trodde aldrig de skulle föra en sådan film. :)

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 16 maj 2002, 20:56

Videobiljarden... så hette den ja. Det var ett tag sedan jag pluggade i Öret.

Olov
Medlem

Inlägg av Olov » 17 maj 2002, 19:54

Leonidas skrev:Olov, försök på Järntorget... i hörnet bredvid kebabstället. Det brukar ha mycket filmer.
Kebabstället är välbesökt (stans bästa kebab), men Videobiljarden är ett segt ställe som bara tar in en massa actionfilmer och annat trams. Dålig ordning också. Extremt dåligt. Har länge haft Comet som favvo, men de är tyvärr väldigt sega att ta in DVD varvid det oftast inte blir så mycket hyra där heller.

Saknar verkligen ett riktigt bra ställe. *suck*

Olov

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 17 maj 2002, 21:14

Olov, prova Filmgiganten ligger 500 meter från mitt hus i lilla Finspång :wink: Har mycket, blir bara förvirrad när jag ska hyra... :P

Carl-Eric Ceder
Ny medlem

Bra betyg...

Inlägg av Carl-Eric Ceder » 18 maj 2002, 23:11

"Internet Movie Data Base" har filmen fått 8.0 utav 10 möjliga efter att 515 personer har röstat. Verkligen inte illa... Filmen kan komma in på Top100 genom tiderna om poängen är densamma när några tusen har röstat!

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 19 maj 2002, 23:26

Såg den idag och jag kan varmt rekomendera den! Mycket välspelad film, och jag måste säga att Kenneth Brannagh var brilliant i rollen som Reinhard Heydrich. Bortser man från de fysiska attributen, som kanske inte var alltför lika, så övertygade han verkligen. I ena stunden ytterst charmerande och vänlig, i andra stålhård och bestämd. Hela tiden så kan man skymta det blixtrande intellekt Heydrich måste ha besuttit. Som sagt, rekomenderas varmt!

~Henric Edwards

Skriv svar