Putain dog den 7 december 2022.

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1318
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Putain dog den 7 december 2022.

Inlägg av adlercreutz » 2 april 2024, 10:20

Det där dök väl upp i tråden om J Paasikivi också. Väldigt mycket fokus på numerär på papperet.

diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: Putain dog den 7 december 2022.

Inlägg av diskutera » 2 april 2024, 14:49

Att falla för den egna propagandan är en klassisk rysk tradition. Var samma under 1939 när dom nog på allvar trodde att ”dom förtryckta finska proletärerna” skulle motta dom med öppna armar.

Användarvisningsbild
Rick von Sloneker
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 mars 2024, 19:32
Ort: Stockholm

Re: Putain dog den 7 december 2022.

Inlägg av Rick von Sloneker » 3 april 2024, 00:22

Jag säger inte heller att man ska stirra sig blind på siffrorna; de ger givetvis inte hela bilden. Men siffrorna är inte heller oviktiga. En vältränad soldat må vara effektivare än 20 gerillamän med föråldrade vapen, men när han ställs mot 50, 100 eller 150 gerillamän ökar svårigheterna proportionerligt. Såvida han inte heter Rambo förstås, för då spelar siffrorna ingen som helst roll.

Jag tycker att Mearsheimers jämförelse mellan Polen 1939 och Ukraina 2022 är rätt träffande eftersom dessa länder hade nästan lika stora befolkningar när de invaderades. I det ena fallet av en miljon man, i det andra av 190 000. Hur stora befolkningar hade Danmark och Norge 1940? Knappast mer än några miljoner var kan jag tänka mig. Ändå gick tyskarna in med 120 000 man. Ställt i relation till dessa länders mindre befolkningar är det ingen fjuttoperation.

Givetvis spelar graden av förväntat motstånd också in. Om man förväntar sig svagt eller obefintligt motstånd kan man gå in med bara en handfull trupper, som tyskarna gjorde i Österrike 1938. Men jag har svårt att tro att ryssarna hade den sortens syn på Ukraina 2022, att folket skulle underkasta sig en rysk ockupation om man bara lyckades undanröja "CIA-regeringen", för att låna von Adlers uttryck. Vi bör trots allt minnas att Ryssland och Ukraina hade legat i konflikt med varandra sedan 2014, om än inte öppet, och att det hade byggts upp en mycket stark ukrainsk nationalism på senare år (inbegripet en hel del rysshat). Detta kan knappast ha undgått den ryska underrättelsetjänsten. Av det skälet tror jag inte att målet var en rysk ockupation, utan snarare en blixtoperation som skulle få till stånd vissa säkerhetsgarantier.

Vad gäller begreppet "fullskalig" håller jag slutligen med om att det är öppet för tolkning och att det inte kan fastställas genom specifika siffror. Men i själva ordet ligger ju på något sätt att det är "full skala", det vill säga man håller inte tillbaka och snålar inte med resurserna. Jag associerar det mer med sådant som Operation Barbarossa och D-dagen, men det kanske bara är jag.
Oderint dum metuant.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1598
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Putain dog den 7 december 2022.

Inlägg av Örjan » 3 april 2024, 09:05

Anledningen till att man säger "fullskaliga invasionen" är att det inte går att bara säga "invasionen" eftersom Ryssland invaderade Ukraina redan 2014. Ryssland förde ett småskaligt krig mot Ukraina 2014-2022 som sedan blev "fullskaligt" när Putin bestämde sig för att skicka in alla tillgängliga militära resurser som han kunde avvara för att genomföra vad han trodde skulle vara en mycket kort militär insats ("specialoperation"). Nu gick det inte enligt plan trots allt tal om motsatsen, så senare på året tvingades han tvångsinkalla några hundratusen man ytterligare för att hålla fronten. Därmed ökade skalan på den militära specialoperationen ytterligare, men det förändrar inte det faktum att den var i full skala i februari 2022 sett i förhållande till ryska arméns tillgängliga resurser 2014-2022.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Putain dog den 7 december 2022.

Inlägg av Hans » 3 april 2024, 09:52

Jepp. En mobilisering innan överfallet hade inneburit att alla hade vetat att nu kommer invasionen. Nu visste underrättelsetjänsterna att invasionen var på gång men några godtrogna utanför Ryssland trodde på att 'övningen' innan bara var en övning.
Putain hade hoppats på ett Krim II men Ukrainarna ville inte riktigt det - och har ganska hårt jobbat för det sedan 2014. Visade sig i starten av den fullskaliga invasionen. Det misslyckandet kommer vara i skolböckerna för militärer i framtiden. Vad ni än gör, gör inte som ryssen vid inledningsskedet av Ukrainainvasionen.

MVH

Hans

Skriv svar