Karl X Gustav lever c:a 20-25 år till

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Karl X Gustav lever c:a 20-25 år till

Inlägg av Gavrilo Princip » 7 maj 2023, 12:02

Karl X Gustav dog i lunginflammation omkring mitten av februari 1660, efter blott några dagars sjukdom. Visserligen hade hans hälsa redan tidigare inte varit bra, han led av otrolig fetma, kort hals, skörbjuggartat blod m.m. (se länk nedan):

” 'Karl Gustafs hälsa hade aldrig varit serdeles att lita på. Halsen, kort och tjock, hotade med slag; likaså kroppens tidiga och mer och mer ökade fetma. Matordningen var ej den bästa; och konungen åt både så mycket och så fort, att smältningen deraf försvårades. Redan i flere år hade han också lidit af hvarjehanda ohelsa. Blodet blef skörbjuggartadt och andedrägten besvärad af tyngd och hosta, hvarjemte ibland om nätterna infann sig en så svår väderkolik, att konungen måste stiga upp och långa stunderna vandra fram och åter öfver kammargolfvet. För att afleda de osunda vätskorna hade han redan i flere år nyttjat fontanell på armen, men som sjukligheten och den ovanliga fetman ständigt tilltogo, hade läkrarne redan länge förutsett, att lifstiden icke skulle blifva långvarig. „

Men trots dessa ohälsoproblem överlever han, genom Guds försyn, sin influensa och lunginflammation - eller kanske t.o.m. att denna influensa aldrig ens inträffar. Hursomhelst, han är på benen igen och kan därför fortsätta regera som tidigare, vidare deltar han i avvecklandet av kriget mot Danmark, freden i Köpenhamn m.m.

Vad innebär nu allt detta för Sveriges vidkommande? Slutar rentav freden annorlunda än i verkligheten? Blir det andra krig Sverige dras in i återstoden av hans liv (till omkring 1685)? Kommer han och Hedvig Eleonora få fler barn, och vad kommer i så fall detta få för följder i relation till Karl XII:s död 1718?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Karl X Gustav lever c:a 20-25 år till

Inlägg av koroshiya » 8 maj 2023, 20:54

Hade han fått bestämma tror jag han hade lyckats "spela" bort alla vinster från 1648 och framåt.

En sak som räddade honom var nog att sjömakterna inte var intresserade av att Danmark återfick kontrollen över sundet. När jag läste om fredsförhandlingarna tycks det också som att Danmark och Sverige förstod att de andra staterna egentligen inte var intresserade av att fixa fram en fred som var bra för det ena eller andra landet, och det gjorde att förhandlingarna mellan dem underlättades.

I Livland blev det på ett sätt så att det vaknande motståndet i Polen-Litauen skyddade Sverige från fortsatta ryska attacker. Tsaren hade nog annars försökt sparka ut svenskarna om P-L hade kollapsat. Som det blev nu nöjde sig ryssarna med stillestånd och att de kunde koncentrera sig på en motståndare, och P-L självt verkar i sammanhanget inte ha varit väldigt intresserat av att försöka återta Livland. Sverige fick nog en billig fred som resultat av att hela KXGs vågspel misslyckades.

Ser man på orsaken till att kriget ens startade tror jag det visar på vår kungs vilja till hasard, och det var väl så en del av kriget också leddes, med underliga kuppförsök.

Därför tror jag att han hade fortsatt på samma bana, och kanske blivit ännu värre om nu lasternas summa skall vara konstant och han kanske börjar äta och dricka mindre. Alternativt hade han kanske börjat jaga kjoltyg i större skala. Men jag tror att han hade varit med i nya krig, och kanske redan 1660 misslyckats med att behålla fler nya svenska provinser.

Frankrike ville ha med Sverige i krig från 1672, och jag tror inte det hade varit så svårt att övertala Karl X Gustav. Man hade nog inte behövt muta kungen, vilket kanske hände med några andra styrande i verkligheten, men man hade behövt sy ihop en plan där Sverige hade kunnat erövra nya provinser. KXG hade nog inte ställt upp bara som fransk legoknekt.

Kanske hade Sverige varit bättre rustade för krig om det inte hade varit en förmyndarregering som hade styrt, men ja, risken är att nya äventyr slutar med att Sverige förlorar provinser, snarare än roffar åt sig nya.

Skriv svar