Svenska drömmar om att "återta" norra Finland efter 1917

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Svenska drömmar om att "återta" norra Finland efter 1917

Inlägg av Ördög » 28 april 2023, 20:07

Alla Skalmaniter torde känna till att det på Åland under de oroliga åren 1917-18 uppstod en opinion för anslutning till Sverige, och att man även på svenskt håll välvde planer på att ta över ögruppen. Det finns en tråd om Åland 1917-21 här.

"Ockupationen" av Åland

viewtopic.php?t=30531

Mindre känt i dag är att vissa (ganska få, antar jag) storsvenskt sinnade typer också drömde om att "återta" ett gott stycke av norra Finland. Jag skrev ett inlägg därom på Flashback, i en tråd om hur man i Sverige såg på Finlands självständighet, och fick för mig att ta upp ämnet även på Skalman.

I början av 1918 utkom i Stockholm en broschyr med titeln Skola delar av Västerbotten tillfalla Finland - Ett giv akt av Camillus. Kartan i början av broschyren visar vad det handlar om. De blåfärgade områdena var helt enkelt en del av "det egentliga Sverige", som bara temporärt hade rivits loss från moderlandet i Fredrikshamn 1809. Nu skulle de minsann återbördas till sin rättmätige ägare!

Bild

https://www.biblio.com/book/skola-delar ... /738470413
https://www.amazon.es/V%C3%A4sterbotten ... B005E41KEM

Vem var denne Camillus egentligen? Enligt Svenskt författarlexikon var mannen bakom pseudonymen juristen och skriftställaren Lage Fabian Wilhelm Staël von Holstein, 1886-1946, som bland annat Tobias Hübinette har uppmärksammat. Men Kungliga Bibliotekets databas Libris menar att skribenten var officeren och Karl XII-forskaren Maximillian Schürer von Valdheim, 1872-1948 - mer om honom här.

Broschyren tycks inte ha blivit så värst uppmärksammad i Sverige. När jag söker i KB:s tidningsdatabas hittar jag bara ett omnämnande, i Dagens Nyheter den 29 januari 1918. För att kunna läsa hela artikeln måste man förstås uppsöka ett bibliotek, nu är det bara lösryckta ord som framträder.

https://tidningar.kb.se/8224221/1918-01 ... /1/page/4/
återläggas under Sverge* rike. Den konsekvensen vågar hr Camillus icke dra Camillus utvecklar i en magnifikt utstyrd liten broschyr med titeln Skola ... delar av Västerbotten tillfalla Finland 1 som utdelats till Sverge ...
Men i finskspråkig press fick man upp ögonen för Camillus' idéer. I månadsskiftet juni-juli 1918, då inbördeskriget var över, publicerades i flera finska tidningar en cirkulärartikel, där de storsvenska ambitionerna refererades och kommenterades i ilskna ordalag. Rikssvensk hets mot Finland (Ruotsinmaalaista kiihotusta Suomea vastaan) var artikelrubriken. Jag refererar den korfattat, och "återöversätter" de finska citaten ur broschyren tillbaka till originalspråket. Jag utgår från tidningen Keski-Savo (utkom i Nyslott) av den 9 juli 1918.

Artikeln inleds med ett kallt konstaterande att Sverige under världskriget varken visat förmåga eller vilja att hjälpa Finland, sin forna allierade och trogna stridskamrat. Inre svaghet och frånvaro av statlig tapperhet och styrka har förhindrat Sverige att försvara sitt rykte som den främsta av Nordens makter, lyder den syrliga formuleringen.

Men trots detta är svenskarna nu rysligt ivriga på att bärga frukterna av den skörd, som andra har sått,
fortsätter skribenten. Finland har uppnått sin självständighet med Tysklands hjälp, i kamp mot en överlägsen fiende och under oerhörda mödor. Visst har Sverige erkänt Finland självständigt, men också genast satt i gång försöken att knipa åt sig bitar av sitt än så länge svaga grannland.

Enligt artikeln agiterades det redan hösten 1917 i svenska tidningar för att Torneå stad, och även andra delar av norra Finland, skulle bli svenska. Dessa områden var nämligen "historiskt" svenska, de tillhörde Sverige "enligt urgammal rätt". I fredsavtalet i Fredrikshamn förklarades områdena förenade med Finland. Men det var enligt svensk syn bara resultat av militärt våld, inte rättvisa.

Camillus uppges resonera i samma banor. Han konstaterar inledningsvis att Finland, efter att ha blivit kvitt det ryska oket, egentligen borde ha anslutit sig som separat stat till det gamla moderlandet, Sverige. En sådan återförening hade varit alla fosterländskt tänkande svenskars högsta önskan! Men då detta ej skett, måste även Camillus godkänna att Finland är en helt suverän stat. Dock anser han att Sverige bör tilldelas både området mellan Torne och Kaakama älvar, samt finska Lappmarken. Han åberopar historiska och geografiska skäl, den urgamla ägorätten, men påminner även om regionens naturrikedomar.

Att områdets befolkning är helt finskspråkig spelar mindre roll, tycker Camillus: Nationalitetsfrågan är -- helt berättigad, men den får inte trampa statsbegreppet på hälarna, då det senare äger större rätt. Han ställer en direkt fråga: Är det verkligen Finlands avsikt att utan vidare införliva de rent svenska områden, som Sverige år 1809 måste avstå till Ryssland?

Den finske artikelförfattaren anser att det omöjligen går att besvara Camillus' fråga seriöst. Han fastslår kategoriskt att Finland aldrig tänker ge ifrån sig områden, som genom den historiska utvecklingen blivit finländska, i synnerhet som områdenas befolkning är finskspråkig och gränserna mot Sverige naturliga och klara. Det som någon stat går miste om på grund av sin kraftlöshet, det har den inte längre historisk rätt till, försåvitt den inte genom sitt statliga handlande visar att den förtjänar att återfå sin gamla rätt. Detta har inte Sverige visat, inte till den minsta grad, anser skribenten.

Camillus tycks också mena att de aktuella områdenas återbördande till Sverige ska minska risken för framtida krig och konflikter mellan Sverige och Finland. Hans finske vedersakare säger att det är precis tvärtom: Om Finland nu tvingades till någon sorts eftergifter, skulle det vara nödvändigt för Finland att i framtiden söka gottgörelse för sina förluster. Så ofördelaktig och omöjlig skulle Finlands norra gräns bli, så blodig skulle kränkningen av den klara nationalitetsprincipen vara.

Man får vara glad åt att svenskarna 1918 hade annat att tänka på än Camillus' hejdlösa expansionsplaner. Men jag undrar om andra skalmaniter läst broschyren, eller hört om den? Eller vet ni om likartade idéer framfördes av andra i Sverige?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Svenska drömmar om att "återta" norra Finland efter 1917

Inlägg av Amund » 28 april 2023, 20:23

Tack Ördög för att du belyser detta för mig okända!

Utan några grundkunskaper har jag uppfattat det som att det (möjligtvis med undantag för Åland då) i Finland helt saknades stöd för varje tanke på någon nationell eller regional återförening med Sverige.

Och skulle det krönas en finsk kung så skulle det vara en kung från Tyskland.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Svenska drömmar om att "återta" norra Finland efter 1917

Inlägg av cats » 29 april 2023, 16:23

Amund skrev:
28 april 2023, 20:23
Tack Ördög för att du belyser detta för mig okända!

Utan några grundkunskaper har jag uppfattat det som att det (möjligtvis med undantag för Åland då) i Finland helt saknades stöd för varje tanke på någon nationell eller regional återförening med Sverige.

Och skulle det krönas en finsk kung så skulle det vara en kung från Tyskland.
Efter 1808/09 års krig fanns nog inget intresse av at bli ”österlandet” igen i Finland. Men under Krimkriget fanns det intresse i Sverige att återta Finland, med stöd av brittiska och franska flottan.

Intressant att drömmarna fanns kvar ännu 1917

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Svenska drömmar om att "återta" norra Finland efter 1917

Inlägg av Markus Holst » 29 april 2023, 17:15

Hur talrika var dessa drömmare?

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Svenska drömmar om att "återta" norra Finland efter 1917

Inlägg av cats » 29 april 2023, 17:38

Markus Holst skrev:
29 april 2023, 17:15
Hur talrika var dessa drömmare?
1917 eller 1854/55?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Svenska drömmar om att "återta" norra Finland efter 1917

Inlägg av Markus Holst » 29 april 2023, 18:20

1917

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Svenska drömmar om att "återta" norra Finland efter 1917

Inlägg av koroshiya » 30 april 2023, 20:11

Tack Ördög.

Jag tror inte att Finland hade blivit svårare att försvara med en sådan gräns, men det är lätt att förstå varför man vill använda det som argument om man är finländare, för något argument måste man ha.

Förslaget är hur som helst mycket konstigt, för den tidigare gränsen betydde ingenting vad jag vet, eller var inte mer intressant än en gräns mellan Småland och Västergötland.

Och vad skulle vi med dessa områden till? Nickelfyndigheterna var väl inte ens kända.

Nej, här är det nog bara en storsvensk som vill återskapa åtminstone något av vad som hade funnits.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Svenska drömmar om att "återta" norra Finland efter 1917

Inlägg av Markus Holst » 30 april 2023, 21:06

OT: Något som ju diskuteras då och då, bland annat av Fredrik Lindström, är ju hur "Storsverige" skulle delats om det delats efter folkgränserna. Säg att Det gamla Sverige bestod och skulle delas 1993, likt Tjeckoslovakien. Var hade gränsen gått?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Svenska drömmar om att "återta" norra Finland efter 1917

Inlägg av erep » 30 april 2023, 21:12

Extremism.

På samma sätt som vissa typer ville att svenska områden med finnar, norska områden med finnar och Kola halvön där det fanns finnar borde ha annekterats.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Svenska drömmar om att "återta" norra Finland efter 1917

Inlägg av koroshiya » 30 april 2023, 22:08

Jo, de här finns överallt.

Jag har iofs inget emot att områden byter stat, men sådant måste ske med demokratiska medel.

Vad vi kan göra idag är väl bara att se till så att det fungerar att ha ett annat modersmål än majoritetsspråket, och alldeles särskilt i situationer som med Finland och Sverige.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Svenska drömmar om att "återta" norra Finland efter 1917

Inlägg av Sarvi » 1 maj 2023, 06:37

Gränsen mellan Österbotten och Västerbotten gick ju inte vid Torne älv, och den nya gränsens dragning efter förlusten 1809 var ju inte naturgiven. Men att över ett århundrade senare komma på att återkräva ett sådant område är ju bara irredentistiska fantasier (och verkar inte heller ha behandlats som annat av samtiden).

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Svenska drömmar om att "återta" norra Finland efter 1917

Inlägg av hilbert » 1 maj 2023, 07:18

Så fick jag lära mig ett nytt ord :wink: .
Irredentism är strävan att med en stat förena vissa landområden som tillhör en annan stat (eller andra stater) därför att rörelsens förespråkare tycker att landområdena har historisk eller etnisk gemenskap med den förstnämnda staten. Ett sådant område kallas en (eller ett) irredenta

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Svenska drömmar om att "återta" norra Finland efter 1917

Inlägg av a81 » 3 maj 2023, 21:26

Markus Holst skrev:
30 april 2023, 21:06
OT: Något som ju diskuteras då och då, bland annat av Fredrik Lindström, är ju hur "Storsverige" skulle delats om det delats efter folkgränserna. Säg att Det gamla Sverige bestod och skulle delas 1993, likt Tjeckoslovakien. Var hade gränsen gått?
Jag gissar att Åbo då varit den stora staden i Finland och Helsingfors fortsatt att vara en svenskspråkig småstad. Jag tror att något av följande scenarion hade hänt om Finland fortsatt vara svenskt efter 1809:

1. Finland blir, likt t.ex. Irland, självständigt i början av 1900-talet efter diverse konflikter. De områden som då hade mer än 50 procent svensktalande hade nog (efter folkomröstningar) fortsatt att tillhöra Sverige som ett slags "Nordirland". Jag tänker på delar av Österbotten, delar av Nyland, Åbo skärgård och Åland. Troligen hade det fortsatt varit spänt mellan svensk- och finsktalande i dessa områden. Å andra sidan hade kanske hela Tornedalen blivit del av Finland.

2. Finland hade än idag varit del av ett tvåspråkigt Sverige och Sverige hade påminnt mer om Belgien eller Schweiz.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Svenska drömmar om att "återta" norra Finland efter 1917

Inlägg av Örjan » 4 maj 2023, 17:33

Hade Finland inte erövrats av Ryssland 1809 skulle andelen svensktalande med största sannolikhet ha varit mycket högre idag.

Andel av Wales befolkning som talade walesiska

1801: 80 %
1851: 67 %
1911: 43,5 % (första folkräkningen då de var i minoritet)
1951: 28,9 %
2021: 17,8 %
https://en.wikipedia.org/wiki/Welsh-speaking_population

Andel av Finlands befolkning som talade svenska

1815: 14,6 %
1880: 14,3 %
1920: 11,0 %
1950: 8,6 %
2020: 5,2 %
https://en.wikipedia.org/wiki/Swedish-s ... of_Finland

I början av 1800-talet var det ungefär lika många som talade engelska i Wales som svenska i Finland. Dessa språk talades i städerna och av de bildade klasserna (samt av bönder längs sydkusten). Med stigande utbildningsnivåer och urbanisering tynade walesiskan bort i Wales. I Finland ledde däremot 1800-talets språkstrid till att stora delar av samhällseliten bytte språk till finska och därmed höjde statusen på vad som tidigares hade betraktats som ett "bondspråk". Finska språkets förbättrade status skulle sedan leda till att urbaniseringen resulterade i att tidigare svensktalande städer blev förfinskade, i motsats till Wales där inflyttade lantisar började prata engelska.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Svenska drömmar om att "återta" norra Finland efter 1917

Inlägg av Markus Holst » 4 maj 2023, 23:52

Med Finland kvar i Sverige hade landet inte varit tvåspråkigt utan mångspråkigt, just som båda länderna är idag. Om vi tar till oss diskussionen i systertråden där Karelen tillförs Sverige blir det än fler språk.

Vi kan tänka att om svenskan förblivit kanslispråk hade finskan inte standardiserats på det sätt som skett utan blivit ett mångfacetterat talspråk som nog förtryckta på samma sätt somsamiskan och meänkeli har blivit. När den liberala språklagen kom efter andra världskriget hade de finska dialekterna kanske fortfarande varit så divergerade att de betraktades som olika språk.

Storsverige hade då haft 9 samiska språk och en bunt finska språk. Ovanpå det kan vi då lägga de kareliska dialekterna som ju även de kan betraktas som olika språk.

Just som idag hade vi alltså haft ett svenskt officiellt språk och en uppsjö finsk-ugriska minoritetsspråk. Svenskan hade nog betraktats som ett språk, trots att ingen utsocknes förstår Närpes-målet. Kanske hade även Närpes-målet urvattnat till rikssvenska, så som dialektskillnadernsa har minskat i alla större språk.

Skriv svar