Lätt hade det inte varit. När Prutkampanjen avslutades hade Sverige kastats ut ur Livland och Viborg kontrollerades av ryssarna. Dessutom var August II tillbaka i sadeln. Enda sättet att få någon ändring till stånd där är väl ifall Peter blir turkisk fånge och släpps först efter att ryssarna har utrymt allt.diskutera skrev: ↑26 feb 2023 16:00Om Sverige (med turkarnas hjälp) lyckas "segra" i SNK pga att Ryssland imploderar i intern oreda, tror jag att invasionen av Norge kommer att fullföljas, kungens död eller ej. En intakt svensk stormakt, om än sargad av krig, hade definitivt kunnat slita Norge från Danmark. Och troligtvis också gjort det, sjömakterna hade knappast brytt sig så länge ingen sida haft full kontroll över Öresund.
Med Norge "svenskt" så tidigt som 1720, hade det nog kunnat "integreras" på samma sätt som Skåne och blivit en del av den skandinaviska/västra delen av stormakten Sverige.
...
I en sådan situation hade det kanske varit möjligt att få fred ifall de hade kunnat övertala August om att sluta kriga. Risken är väl dock överhängande att August hade övertagit kontrollen över diverse fästningar, och självfallet Riga.
Men kanske hade det gått att inta delar av Norge med Stenbocks armé, om den svenska armén i Tyskland hade klarat sig själv. Danmark tror jag dock inte hade givit upp, utan säkert satsat på att erövra Sveriges tyska provinser.
Om det hade lyckats för Sverige med det här tror jag också att man hade försökt integrera Norge. Sådana tendenser fanns väl förresten också i Estland och Livland, vilket var en orsak till att adeln opponerade sig. Med tiden hade det säkert dykt upp indelta förband där.
Men en norsk nationalitet hade säkert inte försvunnit, och säkerligen hade det funnits norrmän som hade velat ha sitt eget land.
Man kan fundera över hur det hade gått med det svenska språket i provinserna. Tendensen där är väl att tyskan blev viktigare inom administrationen.