Inget manhattanprojekt

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
hilbert
Medlem
Inlägg: 2205
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Inget manhattanprojekt

Inlägg av hilbert » 19 oktober 2022, 18:22

Antag man i USA 1942 beslutade att inte starta manhattanprojektet , man ansåg helt enkelt att det var för osäkert och tog för stora resurser.
Om man antar att 2:a världskriget ändå hade slutat på samma sätt vad hade hänt sedan, och hade kärnvapen utvecklats senare?

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Inget manhattanprojekt

Inlägg av Blixten » 19 oktober 2022, 22:47

Japans kapitulation kom precis efter att de två atombomberna släppts. Den kom också precis efter att Sovjetunionen gick med i kriget och snabbt och effektivt invaderade Manchuriet. De som gillar atombomber och de som inte gillar atombomber har olika uppfattning om vad det var som egentligen ledde fram till kapitulationen. (Jag vet inte om det finns något riktigt bra svar.)

Om vi utgår från att det var ryssarnas inträde som var det avgörande så hade krigsförloppet inte påverkats alls!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28570
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Inget manhattanprojekt

Inlägg av Hans » 20 oktober 2022, 03:56

Utvecklingen och produktionen av leverantören till bomberna B 29, kostade mer än Manhattan, projektet alltså.

MVH

Hans

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Inget manhattanprojekt

Inlägg av Gavrilo Princip » 20 oktober 2022, 09:06

Kan du utveckla vad Manhattanprojektet var för något?
Finns det några bilder?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28570
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Inget manhattanprojekt

Inlägg av Hans » 20 oktober 2022, 10:55


adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Inget manhattanprojekt

Inlägg av adlercreutz » 20 oktober 2022, 12:38

Hans skrev:
20 oktober 2022, 03:56
Utvecklingen och produktionen av leverantören till bomberna B 29, kostade mer än Manhattan, projektet alltså.

MVH

Hans
Ön var väl rätt billig också, senast den bytte ägare.

(kanske inte helt historiskt belagt men struntsamma)

hilbert
Medlem
Inlägg: 2205
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Inget manhattanprojekt

Inlägg av hilbert » 20 oktober 2022, 12:41

Min utgångspunkt var att världskriget slutat på samma sätt , och frågeställningen var vad som hänt om det inte funnits några kärnvapen när kalla kriget inleddes 1946.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28570
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Inget manhattanprojekt

Inlägg av Hans » 20 oktober 2022, 13:22

Då hade vi nog haft ryska som första främmande språk i skolan. På marken var sovjet med lydstater militärt hyfsat överlägsna.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28570
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Inget manhattanprojekt

Inlägg av Hans » 20 oktober 2022, 20:10

Och vi hade haft betydligt färre japaner och amerikaner.: https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Downfall

Bomberna sparade nog trots allt en hel del liv. Om man läser gissningar på förluster i den operationen. Min bedömning är att bomberna var helt avgörande för kapitulationen. Japanerna visste inte hur många till som fanns i lager men två räckte för dem. Att några avlägsna provinser föll till sovjeterna var av mindre vikt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Inget manhattanprojekt

Inlägg av Blixten » 20 oktober 2022, 21:25

Min käre Hans, du liksom jag, svarade på fel fråga. Att andra världskirget tog slut på samma sätt som i verkligheten var givet i trådstarten. (Även om jag gärna diskuterar vad som hade hänt under kriget också, förstås!)

Det tråkiga svaret är förstås att inte så mycket hade ändrats. Principen för atombomber tror jag var hyfsat känd bland vetenskapsintresserade vid tillfället som den användes för första gången. Jag baserar det på att jag sett tidningsartiklar från händelsen och de har varit skrivna på ett sätt som om läsarna redan kände till konceptet atombomb. (Ungefär som att vi nu läser om iranska kamikazedrönare och tänker "Aha: iranska kamikazedröndare!" fast vi inte visste att de fanns.)

Så troligen hade jänkarna (dom var ju ändå det ledande landet) dragit igång ett Manhattan-projekt fast i långsammare takt efter 2vk.

...mitt svar får bli: Jänkarna hade atombomber vid tiden för Korea-kriget. Eftersom distinktionen mellan konventionella och nukleära bomber inte hade uppstått så fick MacArthur tillåtelse att bomba Kina. Kineserna lärde sig dock ett motmedel; att gräva ner sig och ta skydd, vilket gjorde att de inte blev utslagna. Dock blev förlusterna i människoliv ohyggliga. Koreakriget slutade ungefär som i verkligheten, med en lång vapenvila, men många fler människor dog.

Mitt svar bygger på att kärnvapen inte är så fruktansvärt otroligt ohyggliga/effektiva som de ofta framställs utan att de mer levererar en rejäl smäll men det som inte är väldigt nära eller direkt exponerat för smällen klarar sig hyfsat bra. Och att inte strålingsrester är så dödligt farligt som man ofta tänker sig. Jag hoppas att vi aldrig får reda på att det inte är så.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Inget manhattanprojekt

Inlägg av koroshiya » 20 oktober 2022, 23:20

Hade inte amrisarna tankar om att skapa en gigantoarmé, som sedan ändrades när det visade sig att det inte behövdes?

Utan kärnvapen är det kanske möjligt att armén hade blivit större, eller förblivit större än vad som hände efter fredsslutet.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1560
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Inget manhattanprojekt

Inlägg av HomeGuardSoldier » 23 oktober 2022, 19:35

Japan hade tvingats att kapitulera ändå med tanke på att de amerikanska ubåtarna sänkte deras handelsfartyg, som förde in nödvändiga råvaror, i en förödande takt. Och amerikanarnas produktion av bl.a. ubåtar hade till slut gjort att denna sjöblockad hade blivit total. Lägg sedan till att krigsproduktionen i Japan hade lamslagits ännu mer i takt med att de amerikanska bombflygplanen hade ökat sina bombmattor över städerna och fabrikerna så hade landet till slut tvingats till att kapitulera även utan två atombomber.

Men visst, den inställda invasionen av de japanska öarna hade onekligen kostat ett mycket stort antal amerikanska soldaters liv.

HGS

Skriv svar