Nu kanske jag kikar på det hela med lite väl stark skärpa i mina "2022-glasögon", men hela poängen med en nordisk union eller allians, vore väl att alla nordiska länder villigt erkänner att de är "små skitländer" i den stora världen. Och att de således är starkare tillsammans enl. "fiskstimsprincipen". Dvs det vore dumt om en nordisk nation var så pass korkad att den försökte vara "Top Dog" och dominera de andra, det går ju på sätt och vis emot hela syftet med unionen/alliansen/samarbetet, dsv "tillsammans för oberoende". Men vad vet jag, Sverige kanske var exakt så "korkat" på 1950-talet? Man kan ju studera Serboslavien och se hur det gick därMarkus Holst skrev: ↑14 feb 2022 21:02Jag tror det skulle bli stark intern strid om vem som skulle spela förstafiolen. I vår ungdom var Sverige Nordens storebror och troligen en given ledare, men sedan dess har mycket hänt.

Men tanken på om en nordisk allians pre. 1939 svindlar! Även om "beredskapen är (lika) god" som historiskt i respektive land, skulle en sådan allians/samarbete mellan Sverige-Norge-Danmark-Finland kunna få rejäla effekter på hur det kommande kriget utvecklade sig.