Svensk-norska unionen återuppstår

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: Svensk-norska unionen återuppstår

Inlägg av diskutera » 18 april 2022, 15:09

Markus Holst skrev:
14 februari 2022, 21:02
Jag tror det skulle bli stark intern strid om vem som skulle spela förstafiolen. I vår ungdom var Sverige Nordens storebror och troligen en given ledare, men sedan dess har mycket hänt.
Nu kanske jag kikar på det hela med lite väl stark skärpa i mina "2022-glasögon", men hela poängen med en nordisk union eller allians, vore väl att alla nordiska länder villigt erkänner att de är "små skitländer" i den stora världen. Och att de således är starkare tillsammans enl. "fiskstimsprincipen". Dvs det vore dumt om en nordisk nation var så pass korkad att den försökte vara "Top Dog" och dominera de andra, det går ju på sätt och vis emot hela syftet med unionen/alliansen/samarbetet, dsv "tillsammans för oberoende". Men vad vet jag, Sverige kanske var exakt så "korkat" på 1950-talet? Man kan ju studera Serboslavien och se hur det gick där :wink:

Men tanken på om en nordisk allians pre. 1939 svindlar! Även om "beredskapen är (lika) god" som historiskt i respektive land, skulle en sådan allians/samarbete mellan Sverige-Norge-Danmark-Finland kunna få rejäla effekter på hur det kommande kriget utvecklade sig.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Svensk-norska unionen återuppstår

Inlägg av koroshiya » 23 april 2022, 21:11

En nordisk försvarsallians hade förmodligen gett grannländerna ökade chanser att slippa krig.

Sverige hade nedrustat men vår armé var väl två gånger så stor som Finlands och Norges?

För oss hade det inneburit större risker, men för de andra hade det varit bättre.

Man kan fundera över hur kriget hade utvecklats med ett neutralt Norden.

Kanske hade det varit bra för Tyskland?

diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: Svensk-norska unionen återuppstår

Inlägg av diskutera » 24 april 2022, 14:26

Framförallt hade det varit bra för norden/Skandinavien, i alla fall på kort sikt. Norge och Danmark (med Island) slipper ockupation, Finland slipper krig.

Tror inte någon av vare sig västallierade eller Nazityskland vågat försöka sig på något mot ett enat norden, då det skulle driva hela det skandinaviska klustret rakt i händerna på fienden, innan de hunnit ockupera det. Det krävs en amfibisk operation som blir mycket svår mot en fiende som är "på tårna".

Kontrafaktiskt kan man anta att livet i norden under andra världskriget, blir ungefär som i det neutrala Sverige historiskt. Man handlar med såväl tyskland som med västmakterna. Kanske tom med Sovjet? Dessa är nog f.ö. det största hotet. Får Stalin ändå för sig att ett enat Skandinavien inte är någon match för Röda Armén och går in i Finland ändå, kan det nog gå lite hursomhelst. Sker detta innan Frankrikes fall, lär tyskarna vilja säkra norra Sverige och Norge, och troligtvis gå in i Danmark-Norge-Sverige. Frågan är dom de skulle klara av detta, det var ju "på håret" med Norge enbart? Samtidigt som Storbritannien ger sig in i leken?

Kanske blir det ett scenario där Hitler och Stalin drivs i famnen på varandra, mot de västallierade? Blir en tuff och blodig affär att röka ut båda Hitler och Stalin "from the face of the earth" , särskilt om dessa kan samarbeta och samverka med tysk teknik och know-how, samt sovjetiska naturtillgångar och manpower. Samtidigt som Sovjet kan pumpa in olja i (därmed allierade?) Japan?

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Svensk-norska unionen återuppstår

Inlägg av cats » 25 april 2022, 16:39


Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Svensk-norska unionen återuppstår

Inlägg av koroshiya » 2 maj 2022, 00:29

:) Kul sajt.

Hur ser det ut idag?

Vi har vårt nordiska samarbete och det räcker gott känner jag. Själv kan jag mycket väl kan tänka mig en mer formell union, men förstår att andra kan ha andra uppfattningar.

Det viktigaste i den nuvarande situationen är väl att vi samarbetar vad gäller försvar?

För den sakens skull, och om man återgår till ursprungsfrågan - hade det varit så väldigt annorlunda?

Visst, Sverige hade varit med i NATO också, eller så hade Norge inte varit med. Vad mer hade vi fått se? Fler norska studerande på Chalmers? Och fler svenskar i Oslo?

Kanske bättre kommunikationer mellan Bohuslän, Dalsland, Värmland och Norge? Tiden fram till unionsupplösningen skapade friktioner där tidigare handelskontakter inte längre var riktigt lika lätta. På 1800-talet hade man lagar just för att underlätta handel över gränsen, men de försvann med tiden, vilket kunde leda till att bolag i Norge kände sig tvungna att flytta till Sverige, ifall deras kunder fanns där, och säkert finns det exempel på det motsatta.

Skriv svar