August den starke lyckas.

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

August den starke lyckas.

Inlägg av koroshiya » 1 december 2021, 21:15

Här är ett scenario där August lyckas med sina föresatser. Sachsen får kontroll över svenska Livland upp till Estland, och Ryssland får tillbaka sina gränser från 1617, men inte mer.

I det scenariot har vi tyskar under Sachsen i Riga, svenskar i Reval, och ryssar i St. P.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: August den starke lyckas.

Inlägg av von Adler » 2 december 2021, 13:54

Vad är frågan? Om August kan lyckas med sina ambitioner att centralisera Polen-Litauen och göra det till en språngbräda för sina ännu större ambitioner i Tyska Kejsardömet?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: August den starke lyckas.

Inlägg av koroshiya » 3 december 2021, 21:41

Jag tänkte mest på hur det hade kunnat förändra Rzeczpospolitans utveckling. Om Sachsen hade kunnat vara i en position att förhindra framtida uppdelningar. Stora nordiska kriget hade ju i det fallet slutat utan att Ryssland hade en massiv influens i Polen-Litauen.

En del hänger kanske på hur Livland hade styrts av August.

Sedan är det förstås en rätt osannolik utgång eftersom det verkar som August till naturen var något av en ombytlig äventyrare. Om jag minns rätt fick han idéer om aktioner mot Turkiet så fort han blev vald till kung, men bytte till nya planer, som han verkar ha ledsnat på senast 1702.

Systemet med liberum veto verkar ha varit svårt att förändra. Enda saken jag kan tänka mig spontant är att kungen hade haft möjlighet att skapa andra maktförhållanden, där adelsmän enligt avtal och ed var tvungna att slåss för staten. Flera av de stora adelsfamiljerna hade ju privatarméer på flera tusen man.

Skriv svar