Kan Weimarrepubliken överleva?

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Kan Weimarrepubliken överleva?

Inlägg av Davian » 23 augusti 2021, 12:27

HJ skrev:
23 augusti 2021, 11:39
Davian skrev:
20 augusti 2021, 17:23
Kommunisterna i Tyskland var starka men Tyskland var inte lika mycket i en som Lenin kallar det, revolutionär situation som Ryssland. Närmast efter Ryssland var det Finland och sen Sverige som var närmast revolution.
Vilken tidsperiod syftar du? Jag uppfattar Tyskland som mycket mer politiskt instabilt än Sverige, men jag vet också att min skolgångs historieundervisning gärna berättade den "socialdemokratiska historien" samtidigt som jag själv mest satt och väntade på andra världskriget.

/Håkan
Runt 1920, plus/minus några år. Läget i Tyskland var instabilt men det fanns som vi ser i den här diskussionen en hel uppsjö av olika "tronpretendenter" vilket inte det fanns i Sverige. I Sverige hade vi egentligen 2 lägen. Revolution eller Reformism. Den svenska arbetarklassen var mycket mer organiserad än den tyska. (jag antar att beslutet att INTE delta i första världskriget är en starkt bidragande orsak till det)

Tyskland var kaos. Det är inte riktigt samma sak som en Leninistisk "revolutionär situation". Kaos föder kaos föder kaos. Ryssland som hade sin revolution var inte i kaos på det viset. Ryssland var likt Sverige i läget där det handlar om revolution eller reformism. Den ryska revolutionen är mer byråkratisk i sin form än den är våldsam En statskupp skulle en del människor säga.

Men i Tyskland var läget så flytande att inget organiserat kunde ske. Vi hade fackföreningar som allierade sig med företagare för att förhindra arbetare att få politiska rättigheter, vi hade nazister, socialdemokrater, kommunister och anarkister och allmänt höger-politiska paramilitära kårer som styrde och ställde som de ville runtom i landet. Det fanns inget läge för en revolution i Tyskland. För alla var upptagna med att slåss med alla.

för att dra en skitdålig liknelse; en revolutionär situation är en fotbollsmatch, revolutionen är att vinna matchen. Strukturerat, många mot ett mål, ordning och reda osv. Så var det i Sverige och Ryssland. I Tyskland var det ingen fotbollsmatch, det var mer kalleboll från Kalle och Hobbe. :)

Skriv svar