1939: Hitler invaderar inte Polen

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
diskutera
Medlem
Inlägg: 340
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: 1939: Hitler invaderar inte Polen

Inlägg av diskutera » 11 augusti 2021, 22:52

Hur stort hade "stålbadet" blivit om man slagit av på upprustningen i slutet av '38, och satsat på den civila sektorn istället? Alltså i ett "parallellt universum" där Hitler,förvisso kanske inte var någon sopsorterande hipster som brydde sig om allas lika värde, men rationell nog att lyssna på och tillsätta proffs på rätt positioner? Jag har fortfarande lite svårt att köpa den där grejen att man då (runt '38) passerat en slags tröskel, en irreversibel "point of no return" där Polen absolut måste invaderas och världskrig och förintelse oundvikligen måste hända.

Annars, om vi är extremt hypotetiska, och antar att Hitler enbart vill plundra och härja som historiskt. Anta hypotetiskt att västmakterna inte förklarar krig (osannolikt, men bara anta detta) när Hitler dundrar in i Polen. Nog för att västmakterna i detta läge tappat i princip all trovärdighet, men det hjälper väl knappast Hitler? Han står där med ett halvt Polen (Sovjet ockuperade ju östra halvan) vars guldreserv saknas. För att kunna fortsätta bedriva Hitlerekonomi, dvs plundra och bränna guldreserver, måste han alltså fortsätta invadera länder? Vilka blir nästa? Danmark? Norge? BeNeLux? Frankrike? Ska omvärlden då sitta och tiga still medan Hitler dundrar in i land efter land, i jakt på guldreserver att bränna? Nu var det ju just det dom INTE gjorde historiskt, men om dom osannolikt hypotetiskt skulle göra det, när skulle Hitler/Tyskland få nog? Eller skulle dom vara tvungna att lägga under sig hela världen? Alla guldreserver? Sen då? Sätta sig i en (vältankad) V2-raket, skjuta ut sig i rymden i jakt på andra världar och galaxer att invadera? När skulle det ta slut?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: 1939: Hitler invaderar inte Polen

Inlägg av von Adler » 12 augusti 2021, 08:57

Stålbadet hade blivit stort.

Som jag skrev innan, ungefär hälften av tillväxten berodde på upprustningen. Om man plockar bort den slutar "det ekonomiska miraklet". Man måste också antingen devalvera riksmarken (för att göra tysk export mer konkurrenskraftig) eller fortsätta de exportsubsidier som Schacht infört, vilket kostar hiskeligt mycket pengar. Dessutom måste man hantera 12 miljarder i mefo-sedlar och 4,5 miljarder i obligationer som nyligen utgivits och 4,7 miljarder i nyutgivna sedlar.

Tyskland hade 1938 en årsinkomst på skatter och tullar på 17,7 miljarder riksmark, och då hade nazisterna genom tullar och diverse punktskatter redan satt upp skatten till c:a 30% av BNP (den var 23% 1933) - det går alltså inte att höja den så mycket mer utan att det allvarligt påverkar kökraften och därmed ekonomin. Tyskland har i och för sig också c:a 3,5 miljarder i årliga inkomster från diverse förstatligade organsiationer och försäkringar, som de glatt plundrar. Arbetslöshetsförsäkringen, arbetsfronten (som med tvång ersatte fackföreningarna), industriföreningen (som med tvång ersatte arbetsgivarföreningarna), vinterhjälpfonden och diverse nazistiska välgörenhetsprogram. 1937-38 var statens inkomst som en del av BNP 39,1%, 1938-39 52,7%.

Tyskland hade en officiell skuld på omkring 23 miljarder riksmark 1938, men det är oräknat de myriader av olika sätt som Schacht introducerade pengar utan att faktiskt trycka pengar och lånade utan att det dök upp i officiell statistik - bland annat de tidigare omnämnda 12 miljarderna i mefo-sedlar.

1938 spenderade Tyskland ungefär 12 miljarder riksmark på försvaret och 16 miljarder riksmark på civila utgifter (även om en del av dessa sedan användes i militära syften, t.ex. Hitlerjugend-scoutläger som blev militära utbildningsläger m.m.).

Så, om vi säger att Tyskland ska balansera sin budget och ha en plan att betala tillbaka mefo och andra skulder och inte plundra diverse fonder som faktiskt kan behövas i framtiden kan vi anta en inkomst på kring 18 miljarder riksmark om året - om man ska betala av saker och avsätter 1 miljard om året till det, återstår 1 miljard istället för 12 miljarder till försvaret. När BNP-ökningen till 50% består av upprustning.

Oavsett hur man väljer att hantera stålbadet är det en kraftig inbromsning, eller till och med nedgång, när andra länder "kommer ikapp" när världsekonomin återhämtar sig från depressionen. Det kommer se illa ut i den tyska folkopinionen. Men det är inte omöjligt att som vissa sagt, nazisterna klarar att klamra sig fast vid makten och skylla det hela på judebolsjevismen på något vis.

Våren 1938 och våren 1939 var likadana "point of no return" för Tyskland, men då lyckades de lägga beslag på de österrikiska och tjeckiska guld- och valutareserverna och kunde fräsa vidare. Hösten 1939 är situationen likadan igen, just för att man fräst vidare. Jag har personligen lite svårt att se hur nazistregimen skulle kunnat överleva det stålbad som behövs om man inte går i krig hösten 1939, men omöjligt är det förstås inte. Jag vill bara poängtera att all aktion man gjort fram till den punkten pekar på att man hellre riskerar ett världskrig och angriper Polen än att genomlida ett stålbad, däribland för att man fruktade den tyska folkopinionens svar på ett stålbad.

Hitler sitter med ett halvt Polen (och den rikare och mer industrialiserade delen) att plundra på resurser, även om han inte kommer åt valuta- och guldreserven. Historiskt uppskattas att tyskarna plundrade omkring 45-50 miljarder riksmarks värde från de länder de ockuperade under kriget (tyvärr hittar jag inga specifika siffror för Polen).

Näst efter Polen är förstås Frankrike och Benelux, för att ta tillbaka Alsace-Lorraine och hämnas förlusten under första världskriget, sedan Sovjet. Tyskarna satte under ockupationen den franska francens värde till en tredjedel av vad den varit mot riksmarken 1930, vilket innebar att tyska företag och privatpersoner kunde köpa löjligt mycket för sina riksmark i Frankrike och på så vis plundrades den franska ekonomin fullständigt till Tysklands fördel.

Har man väl tagit över Sovjet har man i alla fall i teorin access till alla de resurser man behöver, och import är inte längre nödvändigt och man har uppnått den autarki som nazisterna gärna talade sig varma om. Kriget och ockupationerna, inklusive förintandet av de judiska och väst- och östslaviska (men inte sydslaviska) raserna för att skapa lebensraum betalar man genom plundring.

Det ska sägas i sammanhanget att sent 1940 förbättrades Tysklands ekonomiska situation radikalt - med tillgång till de rika nederländska och belgiska guldreserverna och att plundra Benelux och Frankrikes rika ekonomier och att de mindre axelmakterna gick med på att föra över sina guldreserver till Tyskland och ha "gemensam administration" av ekonomin (d.v.s. Tyskland fick betala för rumänsk olja och ungersk bauxit med pappers-riksmark).

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: 1939: Hitler invaderar inte Polen

Inlägg av koroshiya » 12 augusti 2021, 10:54

Artificiella växelkurser tror jag de använde sig av överallt, vilket officiellt också gjorde det billigare för enskilda tyskar att köpa varor i ockuperade länder. En stor risk är väl dock att varorna tendererar att försvinna från den öppna marknaden.

Länder drabbas av sådant även hemma hos sig själva ibland när stater fastställer maximipriser. I boken "Gladiatorernas uttågsmarsch" skriver Frank Heller om hur det var i Italien. Minns jag rätt satte fascisterna maxpris på jordgubbar som gjorde det meningslöst för odlarna att ens skörda och köra in till städer som Rom. Istället hände det inte sällan att folk tog spårvagn och buss till åkrarna och plockade själva, eller fick köpt till ett högre pris. Typiska andra företeelser var att folk sålde i lönndom genom att gå runt i kvarteren, knacka på, och erbjuda det man hade.

En fråga jag ställer mig är vilka drivkrafter den tyska politiken hade. Ekonomi är viktigt, men orsaken till överhettningen och problemen är ju att man ville ha en stor armé vars syfte var att återskapa ett Stortyskland, och att även få tag på lite ev detta underbara Lebensraum. Man kan notera att Hitler i det diplomatiska spelet erbjöd Polen framtida områden i Litauen och Sovjet, bara Tyskland fick Danzig och extraterritorialrätt genom Västpreussen, så att där skulle gå motorvägar och järnvägar lydande under tysk lag. Det hade väl blivit som en remsa Tyskland genom området.

Hitler ville expandera, men det är inte säkert att han vill invadera allt möjligt, bara för det. Tyskland och Italien skrev exempelvis avtal om Sydtyrolen där tanken var att tyskar i Italien skulle folkförflyttas, men han krävde inte att området skulle bli en del av Tyskland. 1939 tror jag också att Alsace-Lorraine hade över en miljon invånare som talade tyska, men jag har aldrig sett att Hitler uttalade sig om att det området också skulle erövras. Sedan blir det något av en annan sak, när väl världskriget är igång och Tyskland vann mot Frankrike och Storbritannien i väst.

För att återgå till tankarna om Lebensraum. Tolkar jag Hitler rätt hade han velat anfalla Sovjet ungefär när det hände i verkligheten, och för mig är det svårt att se hur det skulle kunna fungera om inte Polen finner sig i att bli en lydstat, ungefär som Tjeckien, och något liknande hade väl hänt med Litauen eftersom Tyskland och Sovjet inte ens hade en gemensam gräns förrän efter Polens fall. Det är ju lite svårt att kriga då. Kanske kan man tänka sig i ett fall med Polen som lydstat att det hade blivit något liknande vad som hände med Polen 1945, åtminstone geografiskt, fast det hade väl lätt kunnat bli ännu konstigare, för Tyskland hade säkert velat äga mark genom hela Polen och in i Ukraina och Vitryssland.

Men, så jag tror inte att Adolf hade brytt sig om att anfalla Danmark, Frankrike, Benelux och Italien, men vad vet man. Motståndet mot en attack mot Frankrike måste också ha varit massivt i Tyskland eftersom en sådan attack garanterar ett krig mellan åtminstone Tyskland och Frankrike/Storbritannien.

Nej, men jag skall upprepa min uppfattning om att nazisterna hade kunnat sitta kvar vid makten, även med en ekonomisk krasch. Förutom det tror jag att Hitlers skapelse hade haft andra problem, exempelvis visade det sig för österrikarna att livet i Stortyskland inte alls var den dröm de hade inbillat sig. De störde sig på preussarnas mentalitet när de väl fick chansen att njuta av den i samma land. Arvid Fredborg vittnar om stämningar i Wien år 1942 - om jag minns rätt - och då verkar det som att de hade blivit helt desillusionerade och kanske att de helst hade velat ha Anschluss ogjort. Drömmen om ett gemensamt Stortyskland dog kanske lustigt nog av att Hitler lyckades genomföra det.

Sedan hade det förstås varit en fantastiskt mycket bättre situation för mänskligheten i allmänhet, och judar och andra folkslag i synnerhet. Nazisterna hade inte alls haft kontrollen över särskilt många undermänniskor, och utan krig ökar väl chansen att det aldrig blir några dödsläger. En sak att notera är att mängder av judar lyckades emigrera från Tyskland under 30-talet, och hade förmodligen kunnat fortsätta göra det. Det var förstås en outsägligt trist situation för dem eftersom nazisterna roffade åt sig mycket av deras tillgångar, men det är ändå bättre än att mördas i ett läger.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: 1939: Hitler invaderar inte Polen

Inlägg av von Adler » 12 augusti 2021, 14:31

koroshiya skrev:
12 augusti 2021, 10:54
Men, så jag tror inte att Adolf hade brytt sig om att anfalla Danmark, Frankrike, Benelux och Italien, men vad vet man. Motståndet mot en attack mot Frankrike måste också ha varit massivt i Tyskland eftersom en sådan attack garanterar ett krig mellan åtminstone Tyskland och Frankrike/Storbritannien.
Frankrike står nog på listan, och med det Benelux-länderna, om inte annat för att tyska armén hade tvåfrontskrig som ett städigt spöka som skrämde dem efter erfarenheterna från första världskriget.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: 1939: Hitler invaderar inte Polen

Inlägg av Amund » 13 augusti 2021, 20:10

von Adler skrev:
12 augusti 2021, 14:31
koroshiya skrev:
12 augusti 2021, 10:54
Men, så jag tror inte att Adolf hade brytt sig om att anfalla Danmark, Frankrike, Benelux och Italien, men vad vet man. Motståndet mot en attack mot Frankrike måste också ha varit massivt i Tyskland eftersom en sådan attack garanterar ett krig mellan åtminstone Tyskland och Frankrike/Storbritannien.
Frankrike står nog på listan, och med det Benelux-länderna, om inte annat för att tyska armén hade tvåfrontskrig som ett städigt spöka som skrämde dem efter erfarenheterna från första världskriget.
Jag menar att alla är barn av sin tid. För oss verkar operation Barbarossa som ett ENORMT projekt medans att besegra Frankrike var ganska enkelt. För Hitler var det helt tvärtom - jag tror inte att han ville ha krig med Västländerna eftersom det innebar utnötning och stagnation, Ryska riket däremot var en efterbliven klumpig koloss på lerfötter. Nu blev utvecklingen en helt annan och jag kan tänka mig att The phoney war hade fortsatt om inte pakten med Molotov slutits.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: 1939: Hitler invaderar inte Polen

Inlägg av von Adler » 13 augusti 2021, 20:47

Amund skrev:
13 augusti 2021, 20:10
von Adler skrev:
12 augusti 2021, 14:31
koroshiya skrev:
12 augusti 2021, 10:54
Men, så jag tror inte att Adolf hade brytt sig om att anfalla Danmark, Frankrike, Benelux och Italien, men vad vet man. Motståndet mot en attack mot Frankrike måste också ha varit massivt i Tyskland eftersom en sådan attack garanterar ett krig mellan åtminstone Tyskland och Frankrike/Storbritannien.
Frankrike står nog på listan, och med det Benelux-länderna, om inte annat för att tyska armén hade tvåfrontskrig som ett städigt spöka som skrämde dem efter erfarenheterna från första världskriget.
Jag menar att alla är barn av sin tid. För oss verkar operation Barbarossa som ett ENORMT projekt medans att besegra Frankrike var ganska enkelt. För Hitler var det helt tvärtom - jag tror inte att han ville ha krig med Västländerna eftersom det innebar utnötning och stagnation, Ryska riket däremot var en efterbliven klumpig koloss på lerfötter. Nu blev utvecklingen en helt annan och jag kan tänka mig att The phoney war hade fortsatt om inte pakten med Molotov slutits.
Frankrike planerade att anfalla under 1941 om tyskarna inte anfallit först. De ville bygga upp sin industriella produktion och avvakta att britterna fick en riktig armé på plats för att sedan dränka tyskarna i en flod av pansar och artillerigranater i välplanerade set piece battles.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: 1939: Hitler invaderar inte Polen

Inlägg av Davian » 14 augusti 2021, 01:05

Nu när jag tänker på det så finns även möjligheten att sovjet invaderat Tyskland -39. Efter att i flera år fått underrättelser om tyska framtida kriget mot sovjet så meddelade sovjet att de var beredda att gå in i Tyskland om England och Frankrike tillät dem att passera polen. De nekade och molotov-ribbentrop pakten kom till istället för att fördröja kriget.

Jag är inte helt säker på att sovjetiska armén hade klarat av att besegra Tyskland -39 på bortaplan. Men det fanns en möjlighet där att undvika ”fred i vår tid” och anschluss och delningen av polen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: 1939: Hitler invaderar inte Polen

Inlägg av Hans » 14 augusti 2021, 06:25

Jag är hyfsat säker på att polackerna inte hade på något sätt låtit bolsjevikerna 'passera' Polen. De hade ganska nyligen lite dåliga erfarenheter av slika passager viewtopic.php?f=32&t=48237&hilit=1920

Resultatet hade varit ett enat Polen, visst, men som sovjetstaten/lydstaten med betydligt värre Katyn (m.m.) i slutändan. Fast turistorterna i Kolyma hade fått ett rejält uppsving som förbättrat Sibiriens ekonomi rejält.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: 1939: Hitler invaderar inte Polen

Inlägg av von Adler » 14 augusti 2021, 07:38

Ja, Sovjet och Tjeckoslovakien hade extensiva handelskontakter innan 1938 och Sovjet hörde sig för med Polen om de kunde tänka sig att släppa igenom sovjetiska trupper för att stödja Tjeckoslovakien mot Tyskland under Sudetkrisen, men Polen sa nej då, så de lär säga nej även 1939.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: 1939: Hitler invaderar inte Polen

Inlägg av koroshiya » 14 augusti 2021, 15:34

Min tanke är att Polen hade accepterat sovjetisk hjälp efter några veckors krig med Tyskland. Stalin hade kunnat säga redan före kriget, att ni hatar oss nu, men vi är redo att komma till er hjälp så fort ni vill.

Men Stalin kan aldrig ha räknat med att Frankrike skulle förlora på 50 dagar eller så, och 1939 föreföll nog avtalet med Tyskland vara en smart grej. Han måste ha känt sig djäkligt snopen efter Tysklands vinst mot Frankrike.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: 1939: Hitler invaderar inte Polen

Inlägg av Amund » 14 augusti 2021, 17:02

Davian skrev:
14 augusti 2021, 01:05
Nu när jag tänker på det så finns även möjligheten att sovjet invaderat Tyskland -39. Efter att i flera år fått underrättelser om tyska framtida kriget mot sovjet så meddelade sovjet att de var beredda att gå in i Tyskland om England och Frankrike tillät dem att passera polen. De nekade och molotov-ribbentrop pakten kom till istället för att fördröja kriget.

Jag är inte helt säker på att sovjetiska armén hade klarat av att besegra Tyskland -39 på bortaplan. Men det fanns en möjlighet där att undvika ”fred i vår tid” och anschluss och delningen av polen.
Nu byter vi ståndpunkter! :D Nej jag tror inte att Stalin skulle vågat sig på ett fullt stridsberett Tyskland på bortaplan (bra metafor :) ), men han inväntade en chans som han med säkerhet trodde skulle komma. Den gamla sovjetisk/polska gränsen var mycket väl befäst. Efter delningen av Polen lämnade Röda Armén sina väl befästa defensiva ställningar och flyttade fram till offensiva utgångspunkter vid den nya gränsen, där blev de ett lätt byte sommaren 1941.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: 1939: Hitler invaderar inte Polen

Inlägg av Amund » 14 augusti 2021, 17:05

koroshiya skrev:
14 augusti 2021, 15:34
Men Stalin kan aldrig ha räknat med att Frankrike skulle förlora på 50 dagar eller så, och 1939 föreföll nog avtalet med Tyskland vara en smart grej. Han måste ha känt sig djäkligt snopen efter Tysklands vinst mot Frankrike.
Precis! Samtidigt som Hitler stod på höjden av sin makt. Om tredje riket skulle blivit äldre än tolv år så borde de valt en annan väg senast i detta skede.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: 1939: Hitler invaderar inte Polen

Inlägg av koroshiya » 14 augusti 2021, 23:36

Amund skrev:
13 augusti 2021, 20:10
von Adler skrev:
12 augusti 2021, 14:31
koroshiya skrev:
12 augusti 2021, 10:54
Men, så jag tror inte att Adolf hade brytt sig om att anfalla Danmark, Frankrike, Benelux och Italien, men vad vet man. Motståndet mot en attack mot Frankrike måste också ha varit massivt i Tyskland eftersom en sådan attack garanterar ett krig mellan åtminstone Tyskland och Frankrike/Storbritannien.
Frankrike står nog på listan, och med det Benelux-länderna, om inte annat för att tyska armén hade tvåfrontskrig som ett städigt spöka som skrämde dem efter erfarenheterna från första världskriget.
Jag menar att alla är barn av sin tid. För oss verkar operation Barbarossa som ett ENORMT projekt medans att besegra Frankrike var ganska enkelt. För Hitler var det helt tvärtom - jag tror inte att han ville ha krig med Västländerna eftersom det innebar utnötning och stagnation, Ryska riket däremot var en efterbliven klumpig koloss på lerfötter. Nu blev utvecklingen en helt annan och jag kan tänka mig att The phoney war hade fortsatt om inte pakten med Molotov slutits.
Lebensraum skulle jag säga är en opportunistisk idé, och kanske även rasistisk.

Rent teoretiskt måste det ha gått bra för tyskar att ockupera Frankrike och Västeuropa: det är inte som att det saknas resurser där.

Skillnaden måste ha varit att Hitler tyckte det var mycket enklare österut, eller att han kanske också tyckte att de som bodde där var mindre värda än fransmännen.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: 1939: Hitler invaderar inte Polen

Inlägg av von Adler » 15 augusti 2021, 09:43

koroshiya skrev:
14 augusti 2021, 23:36
Amund skrev:
13 augusti 2021, 20:10
von Adler skrev:
12 augusti 2021, 14:31


Frankrike står nog på listan, och med det Benelux-länderna, om inte annat för att tyska armén hade tvåfrontskrig som ett städigt spöka som skrämde dem efter erfarenheterna från första världskriget.
Jag menar att alla är barn av sin tid. För oss verkar operation Barbarossa som ett ENORMT projekt medans att besegra Frankrike var ganska enkelt. För Hitler var det helt tvärtom - jag tror inte att han ville ha krig med Västländerna eftersom det innebar utnötning och stagnation, Ryska riket däremot var en efterbliven klumpig koloss på lerfötter. Nu blev utvecklingen en helt annan och jag kan tänka mig att The phoney war hade fortsatt om inte pakten med Molotov slutits.
Lebensraum skulle jag säga är en opportunistisk idé, och kanske även rasistisk.

Rent teoretiskt måste det ha gått bra för tyskar att ockupera Frankrike och Västeuropa: det är inte som att det saknas resurser där.

Skillnaden måste ha varit att Hitler tyckte det var mycket enklare österut, eller att han kanske också tyckte att de som bodde där var mindre värda än fransmännen.
Det finns ingen olja i västeuropa, och för Hitlers många fel som ledare och strateg så insåg han faktiskt oljans vikt för krigföring och framtidens ekonomi. Olja fanns i sovjetska Kaukasus.

Hela den nazistiska ideologin byggde på att de slaviska folken var underlägsna element som skulle mördas för att ge de ariska tyskarna den plats och de resurser de "förtjänade" och göra Tyskland till världens obestridda hegemon.

"Drang nach Osten" och "den gula faran" och de "asiatiska horderna" var inte nya koncept i tysk idéhistoria med nazisterna, de tog bara det hela till extrema nivåer. Lite roligt i sammanhanget är att tyskarna själva faktiskt flyttade västerut sedan 1880-talet. Arrendatorer och bönder i östra Tyskland flyttade från landsbygden i Brandenburg och Ostpreussen till industristäderna i Ruhr. Även om de på något osannolikt sätt vunnit skulle nog nazisterna fått svårt att skapa sin klass av soldat-bönder med raka hakor och näsor och blonda kalufser på den ryska jorden.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: 1939: Hitler invaderar inte Polen

Inlägg av koroshiya » 15 augusti 2021, 13:06

Men talar Hitler ens om olja i Mein Kampf eller tal under 30-talet?

Jag håller med om att tankarna om Lebensraum är lustiga på så vis att det inte verkade som att tyskarna ville skapa några nya kolonier i öst. Det var väl några som försökte i Polen, men jag tror inte sådana projekt var särskilt framgångsrika.

Skriv svar