Tidsresor brukar ofta handla om just medeltiden, antiken eller rent av förhistoria. Som bl.a. klippet går igenom så frågar man sig "hade man kunnat ta över ett medeltida land med moderna vapen".
Men något som är mer tankeväckande och intressant är hur man hade kunnat påverka en närmare tidsperiod med lite mer avancerad teknik.
Jag tänker mig såhär; jag vill hjälpa Karl XII (insåg just att jag postar detta 30 november, passande!) inför angreppen från Danmark, Polen-Litauen och Ryssland.
Visst hade man kunnat ta med moderna vapen, men ett av mina historiska favoritvapen är Winchester 1873 (the gun that won the west). Det känns som en lagom uppgradering från flintlåsmusköten. Så säg att man tar med sig en stor låda sådana samt instruktioner hur man gör nya av dessa.
Något videon nämnde var att stålkvalitén på medeltiden inte hade kunnat göra nya kulor för moderna gevär. Men jag föreställer mig att vapenbruken vid 1700-talets början hade tillräckliga kunskaper och stålkvalité för att göra en Winchester 1873 med tillhörande ammunition.
Som bekant dog fler av sjukdomar än skottskador i krig vid denna tid, så man tar med sig antibiotika. Jag får erkänna att jag är helt medicinskt okunnig, men med ett recept bör man väl kunna göra mer av detta?
Så, förutsatt att man får en audiens hos Konungen och kan presentera dessa gåvor och uppfinningar; hade en Karolinerarmé med Winchestergevär och antibiotika kunnat besegra alla sina fiender och dominerat Europa?