En alternativ fred i Köpenhamn

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Gavrilo Princip
Medlem

Re: En alternativ fred i Köpenhamn

Inlägg av Gavrilo Princip » 03 dec 2020 17:59

Om vi nu tänker oss, att Roskilde- respektive Köpenhamnsfreden förblir så som vi känner dem, förutom skillnaden att Sverige avstår Bohuslän men i gengäld bibehåller Trondheims län - hur påverkar det Sveriges möjligheter som kolonialmakt från mitten av 1600-talet och framåt? Eller blir det ingen skillnad alls där?

Sverige har ju - åtminstone som jag ser det - aldrig gjort sig gällande som kolonialmakt runtom i världen, utan för vår del har det av allt att döma varit på hemmaplan, dvs runtom Östersjön - i motsats till ärkefienden Danmark, vilka innehaft kolonier i såväl Indien (städerna Tranquebar och Serampore ((sistnämnda under dansktiden Frederiksnagor)). Dessutom Dansk Vestindien (nuvarande US Virgin islands). Samt ett tiotal slavfort i nuvarande Ghana.

Öarna i Västindien såldes till USA mitt under pågående 1:a världskrig, närmare bestämt 1917.

Under två kortare perioder under 1700-talet innehade man också ögruppen Nikobarerna i indiska oceanen. Om jag inte missminner mig, kallades dessa "Frederiksöarna" under dansktiden.

Makrill
Ny medlem

Inlägg av Makrill » 01 jan 2021 15:25

I detta kontrafaktiska scenario hade Göteborgs utveckling varit högst intressant. Både Skårdals skate och riksgränsen över Hisingen hade förmodligen gjort att Göteborg sett annorlunda ut idag.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 01 jan 2021 16:29

Jag har svårt att se att just kolonierna skulle påverkas av en så pass liten förändring, men jag kan tänka mig många intressanta frågor runt situationen. Göteborg hade ju inte bara blivit en gräns-stad, en roll som Strömstad har idag, utan även fått konkurrens som stor hamn i väst av Trondheim. Emellertid ser jag en risk att Trondheim ligger för avlägset för att egentligen fungera bra som svensk hamn. Kanske hade Trondheim tynat bort och krympt till ett religiöst centrum?

Intressant vore ju även vad som hade hänt med Norge vi ett sådant scenario. Hur hade Norge klarat sig som ett rike i två avgränsade halvor? Hade Bernadotte månne nöjt sig med södra Norge och låtit DK behålla övre halvan? Hur hade de nationella strävanden i Norge sett ut om Trondheim blivit assimilerat med Sverige? Vi kan ju jämföra med hur skåningarna redan på 1700-talet bjöd motstånd mot dansken.