Budgetkrisen 2014

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
hilbert
Medlem
Inlägg: 2206
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Budgetkrisen 2014

Inlägg av hilbert » 1 oktober 2020, 09:15

Som bekant inleddes Stefan Löfven:s regeringstid med att man tvingades regera med alliansens budget.
Detta efter att sd brutit mot de oskrivna regler som fanns i riksdagen, att man bara röstar på sina egna förslag.

Men vad hade hänt om vänsterblocket också hade taktikröstat.

Man kunde ha röstat fram sd:s budget som motförslag i slutvoteringen.
Vad hade hänt då och hur hade politiken påverkats i fortsättningen.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Budgetkrisen 2014

Inlägg av mrsund » 1 oktober 2020, 10:21

Kul Scenario, gissar på ett splittrat vänster vi inte sett sen revolutionens början, att bara få ett fåtal V ledamöter rösta på en SD budget hade krävt mer än partipiska.
Skulle S och MP också röstat på SDs budget?

hilbert
Medlem
Inlägg: 2206
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Budgetkrisen 2014

Inlägg av hilbert » 1 oktober 2020, 10:26

Skulle S och MP också röstat på SDs budget?
Ja man hade ju dödat alliansens budget på det viset.
Sådant händer ibland ute i kommuner och regioner, men mig veterligt har det aldrig inträffat i riksdagen.

Märk väl det hade inte inneburit att SD:s budget gått igenom, för det hade krävts att allianspartierna i den avgörande omröstningen röstat för SD:s förslag.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Budgetkrisen 2014

Inlägg av mrsund » 1 oktober 2020, 10:39

Alltså jag älskar scenariot, ser framför mig när alla skall förklara sig i interjuver på tv, ett kaos utan dess like under lång tid framöver i de olika vänsterpartierna.
L och C blir väl inte samarbetspartier med S/MP regeringen i detta scenario och alliansen kanske hankar sig fram, isåfall är det inte omöjligt att regeringen inte har tillräckligt stöd i riksdagen, inte ens från alla sina egna ledamöter, en Alliansregering tror jag blir resultatet efter ett par veckor.
Det är ju tillräckligt jobbigt när SD röstar på vänsterförslag.

Skriv svar