Om 9/11 inte hade hänt

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

2001: Inga attacker den 11 september

Inlägg av Knurd » 13 januari 2015, 18:00

Förmoda att 11 september-attackerna inte verkställs. Kaparna kanske ångrar sig, eller fastnar i säkerhetskontrollen.

Hur skulle världspolitiken ha utvecklats de närmaste åren? Hade vi sett status quo i Afghanistan och Irak?

Skulle USA ha utvecklats annorlunda utan ett krig mot terrorismen?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3523
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: 2001: Inga attacker den 11 september

Inlägg av von Adler » 16 januari 2015, 08:41

Vad jag vet planerade Bush att gå in i Irak redan innan terrorattackerna 11:e september 2001, så det kriget kommer nog ändå.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: 2001: Inga attacker den 11 september

Inlägg av sonderling » 16 januari 2015, 12:12

von Adler skrev:Vad jag vet planerade Bush att gå in i Irak redan innan terrorattackerna 11:e september 2001, så det kriget kommer nog ändå.
Nä det är jag inte så säker på att de hade gjort. :?

al-Qaida däremot hade förmodligen gjort nått annat dåd vid ett senare tillfälle. För det kriget pågick redan det vara bara det att ingen i USA och västvärlden fattat det (vilket en del fortfarande inte fattar). Vilket är konstigt eftersom al-Qaida faktiskt kommit med en regelrätt krigsförklaring -98?
90-talet hade kanske fortsatt en bit till in på 00-talet men till slut hade botten nåtts endå. :D

Sonderling

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3523
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: 2001: Inga attacker den 11 september

Inlägg av von Adler » 16 januari 2015, 13:06

O'Neill påstår att så var fallet.

http://www.cnn.com/2004/ALLPOLITICS/01/10/oneill.bush/

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: 2001: Inga attacker den 11 september

Inlägg av sonderling » 16 januari 2015, 13:56

von Adler skrev:O'Neill påstår att så var fallet.

http://www.cnn.com/2004/ALLPOLITICS/01/10/oneill.bush/
Ja säger han ja.. :D

Men i en kontrafaktisk framtid/ baktid(?) så kanske det inte alls hänt........

Sonderling

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: 2001: Inga attacker den 11 september

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 januari 2015, 18:33

Förmodar att USA varken har gått in i såväl Afghanistan som Irak då, hade det inte skett så hade amerikanerna fortsatt med deras hållning gentemot terrorismen.

P S, Vad som hände efter 11 september-attackerna var ju att amerikanerna var på jakt efter sin stolthet. Det var ju drygt tretusen som miste sina liv i denna händelse.

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: 2001: Inga attacker den 11 september

Inlägg av sonderling » 22 januari 2015, 19:02

Jakt efter sin stolthet? :) Ja den var ny, hämnd brukar annars vara en standard förklaring som jag inte heller köper.
När det gäller kontrafatiska händelser så anser jag att man brukar glömma bort olika faktorer som samverkar. Man ser endast den enskilda händelsen och tror att om amn undviker den så ändras allt. Istället tror jag mycket på synergi effekter där många olika faktorer samspelar.

När det gäller Afghaninstan så började redan Clinton administrationen skissa på en plan för att handskas med dom. (Minns ett skämt om att efter 911 så dammade Bush och co av den och det var därför OEF gick så snabbt och smärtfritt.) Speciellt efter detta med budda-statyerna (som hände på våren). Till slut hade islamofacisterna gått för långt endå tror jag och man hade fått ta itu med dem.

Sonderling

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: 2001: Inga attacker den 11 september

Inlägg av LasseMaja » 23 januari 2015, 16:29

Tror inte på några invasioner av Afganistan eller Irak om inte 11 september inträffat. Däremot kanske lite begränsad krigföring mot "terrorismen", medelst bombningar och stöd till lokala aktörer. Globalt sett hade läget då varit helt annat. Dels kan man tänka sig att USA fortsatt in i en mer isolationistisk era igen, och på så vis öppnat upp för nya makter i vardande, men hade haft kvar sitt goda rykte hos sina allierade. Man kan också tänka sig, att utan de två krigen så hade man varit mer öppen för att gå in hårdare i andra konflikthärdar, kanske bombat Iran eller varit hårdare mot Ryssland.

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: 2001: Inga attacker den 11 september

Inlägg av Olays » 24 januari 2015, 01:34

Ni glömmer att GW Bush's första valkampanj var "America First" där han pratade om att dra sig tillbaka från Europa och i princip göra det som Lasse Maja pratar om ovan. Att det gick som det gick med Irak tyder väl på att det inte var en genomtänkt strategi av en president som hela tiden hade velat ha krig utan ett ogenomtänkt känslomässigt beslut av en President som hade byggt sitt kabinett och regering för att dra ner på sina militära åtaganden och ägna sig åt USAs befolkning.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: 2001: Inga attacker den 11 september

Inlägg av sonderling » 25 januari 2015, 17:50

Ja det är ett annat alternativ. Att 00-talet hade fortsatt som 90-talet.
När GWB tillträdde så tänkte jag att här kommer en lallare som kommer sitta på sin post och ge förmåner till alla sina polare. Det kommer inte hända så mycket. Redan då undrade jag om inte USA skulle dra sig tillbaka från världsarenan, som Olays och Lassemaja talar om här ovan. (Men nu hade ju al-Qaida andra planer.)
Det sägs ju också att Bush administrationen inte brydde sig om varningarna från Clinton administratinen när de lämnade över. Ett tecken som jag ser det på att han inte hade några andra planer heller.
En annan sak som jag trodde var att detta skulle leda till en ny vänstervåg men organisationer som Attac i spetsen m.m.

Jag brukar tänka på det här när man läser om nån som talar om att Busch kom till makten i syfte och starta krig?! Nej det tror jag inte alls på, hans min i det där klassrummet säger allt om det.

Sonderling

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: 2001: Inga attacker den 11 september

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 januari 2015, 17:58

LasseMaja skrev:Tror inte på några invasioner av Afganistan eller Irak om inte 11 september inträffat. Däremot kanske lite begränsad krigföring mot "terrorismen", medelst bombningar och stöd till lokala aktörer. Globalt sett hade läget då varit helt annat. Dels kan man tänka sig att USA fortsatt in i en mer isolationistisk era igen, och på så vis öppnat upp för nya makter i vardande, men hade haft kvar sitt goda rykte hos sina allierade. Man kan också tänka sig, att utan de två krigen så hade man varit mer öppen för att gå in hårdare i andra konflikthärdar, kanske bombat Iran eller varit hårdare mot Ryssland.
Jag har lite svårt att tänka lite annorlunda själv och kan inte komma på något motbud. 8-)

Stefan

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: 2001: Inga attacker den 11 september

Inlägg av Knurd » 9 februari 2015, 22:20


Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: 2001: Inga attacker den 11 september

Inlägg av Knurd » 23 oktober 2015, 03:15

Islamistiska terrordåd mot västmakterna fanns redan före 9/11, så ett krig mot terrorismen hade det nog blivit ändå.

Inget Irakkrig, men vi hade sett drönarattacker och arresteringar ungefär som idag. USA hade inte fått de sympatier de fick vid 9/11, men inte heller bränt dem i Irakkriget.

Om det finns vinnare på 9/11 och Irakkriget, är det nog Ryssland och Iran. De drar nytta av högt oljepris, och har blivit av med talibanerna utan att använda egna trupper. Människorättsrörelsen har haft ögonen på USA, och i någon mån bortsett från andra länders övergrepp.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: 2001: Inga attacker den 11 september

Inlägg av mrsund » 23 oktober 2015, 09:04

Hade Bush blivit omvald?

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1147
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: 2001: Inga attacker den 11 september

Inlägg av Gerrgul » 23 oktober 2015, 10:50

sonderling skrev:Jakt efter sin stolthet? :) Ja den var ny, hämnd brukar annars vara en standard förklaring som jag inte heller köper.
När det gäller kontrafatiska händelser så anser jag att man brukar glömma bort olika faktorer som samverkar.

Sonderling
Det är ju helt riktigt att det finns flera faktorer som samverkar. I det korta perspektivet - för att mobilisera opinionen, spelade hämndmotivet in. Även offentligt talades det ju om bombningarna av Afghanistan som "retaliation" - upprepade gånger. Ungefär lika många afghaner dödades i de första bombanfallen som de som dödades 11/9 - de flesta civila som aldrig ens hört talas om vad som hade hänt i USA.

Skriv svar