Operation Alaska; finländarna flyttas till Alaska
-
- Medlem
Re: Operation Alaska; finländarna flyttas till Alaska
”Mockumentär” var ett bra nytt ord som jag inte hört tidigare. Intressant ämne, men det låter lite som kontrafaktisk historia eller konspiration -58 mer än att det verkligen fanns planer på att evakuera finnarna till Alaska.
-
- Medlem
Filmen utgår från att andra världskriget hade förlöpt som i verkligheten.
Men om Röda armén hade tagit över Finland och inga vapenföra finländare fanns kvar, hade en tysk invasion av Sovjetunionen kört fast långt tidigare.
Om det alls hade varit politiskt möjligt för Hitler att beordra ett så hopplöst krig.
Men om Röda armén hade tagit över Finland och inga vapenföra finländare fanns kvar, hade en tysk invasion av Sovjetunionen kört fast långt tidigare.
Om det alls hade varit politiskt möjligt för Hitler att beordra ett så hopplöst krig.
-
- Medlem
Jag har tänkt tanken om Sverige hade flyttat den finska befolkningen till Baltikum på 1600-talet så hade Finland skapats där och östra rikshalvan hade kunnat befolkats av svenska nybyggare/norrmänn om vi hade lyckats behålla Trondheim och tagit övriga Norge.
Detta är snäppet galnare.
Detta är snäppet galnare.
-
- C Skalman
Jag har inte sett filmen och undrar: Hur långt i historien sträcker den sig och vilka slutsatser dras. Ponera att man lyckats samla ihop finnarna och fått iväg dem, vad hade hänt?
Folk brukar inte gilla att bli tvångsförflyttade så vi hade nog haft en utsatt folkgrupp i Alaska som förväntades vara glada för att de fått äran att bli amerikaner men ett nationellt medvetande som längtade hem.
Vi hade nog sett "återvändare" som tog sig tillbaka till Finland när läget lugnat ner sig och upptäckt att det inte fanns plats för dem där längre.
Det är nog bra att planen inte förverkligades.
Folk brukar inte gilla att bli tvångsförflyttade så vi hade nog haft en utsatt folkgrupp i Alaska som förväntades vara glada för att de fått äran att bli amerikaner men ett nationellt medvetande som längtade hem.
Vi hade nog sett "återvändare" som tog sig tillbaka till Finland när läget lugnat ner sig och upptäckt att det inte fanns plats för dem där längre.
Det är nog bra att planen inte förverkligades.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Jag inbillar mig att de flesta finnar hade föredragit Alaska framför att leva i ett finskt SSR. Så det är inte fråga om tvång.
Fast vi i västra rikshalvan hade haft det lite knepigare.
MVH
Hans
Fast vi i västra rikshalvan hade haft det lite knepigare.
MVH
Hans
-
- C Skalman
Ja, förutsatt att Finland erövrades österifrån såklart. Dit tänkte jag aldrig. eemellertid har jagt räffat tyskar uppvuxna i Schlesien och Sudeterna, och jag vet hur de längtade tillbaka och även känt sig mobbade i nya hembygden. Om de då dessutom var tvungna att byta kultur och språk så hade vi snart haft en gettofiering, är jag rädd.
Finns det exempel på lyckade tvångsflyttningar av folk?
-
Skriv inte på mobil eller motsvarande, det blir ganska fel ibland.
Tvångsflyttningar, vad är det? När folk i Karelen kom till vad som var kvar av Finland var de tvingade? Jag gissar, det var bara ett ett klokt val. Kan några i den Östra Rikshalvan fylla på?
Polens förflyttning resulterade väl i en del tvångsförflyttade polacker i de östra delarna samt en bunt tyskar som inte var så önskade i det som blev västra Polen.
Lyckade, tveksamt om det finns. Men att hamna i väst eller i ett SSR - ja då får man nog säga att det var en lyckad förflyttning.
Mina 2 € cent.
MVH
Hans
Tvångsflyttningar, vad är det? När folk i Karelen kom till vad som var kvar av Finland var de tvingade? Jag gissar, det var bara ett ett klokt val. Kan några i den Östra Rikshalvan fylla på?
Polens förflyttning resulterade väl i en del tvångsförflyttade polacker i de östra delarna samt en bunt tyskar som inte var så önskade i det som blev västra Polen.
Lyckade, tveksamt om det finns. Men att hamna i väst eller i ett SSR - ja då får man nog säga att det var en lyckad förflyttning.
Mina 2 € cent.
MVH
Hans
-
- C Skalman
Mitt forum. Jag gör som jag vill. Texten är dessutom skriven på stora kontorsdatorn. Till skillnad mot telefonen har den ingen stavningskontroll och därför blev det lite sådär med stavningen eftersom jag var på språng.
Så det så.
-
-
- Medlem
Ditt forum, så såklart gör du vad du vill.
Men se på mockumentären. Den kan ses "tillsvidare", alltså inte någon 30 dagars gräns som vanligt.
Den tar även upp problem med flyttningen (vill jag komma ihåg, då jag såg den när jag startade tråden). Men det är ju ingen akademisk utredning om vad kunde ha hänt utan en fiktiv berättelse som använder vissa element i vår tidslinje.
Efter det är det kanske lättare att diskutera frågan.
-
- C Skalman
Det inlägg du citerade var skrivet som ett skämt till Hans. För övrigt håller jag med dig i sakfrågan.erep skrev: ↑13 mar 2019 15:21Ditt forum, så såklart gör du vad du vill.
Men se på mockumentären. Den kan ses "tillsvidare", alltså inte någon 30 dagars gräns som vanligt.
Den tar även upp problem med flyttningen (vill jag komma ihåg, då jag såg den när jag startade tråden). Men det är ju ingen akademisk utredning om vad kunde ha hänt utan en fiktiv berättelse som använder vissa element i vår tidslinje.
Efter det är det kanske lättare att diskutera frågan.
-
Kan bekräfta, jag och Markus bråkar ibland, oftast på låtsas.
MVH
Hans
-
- C Skalman
-
- Stödjande medlem 2023
Närmare en halv miljon tyskar befolkade Sibirien när Sovjetunionen föll samman. Väldigt många av dem har flyttat till Tyskland sedan dess. Jag såg en gång en dokumentär om hur först de unga lockades att flytta, de flesta gamla flyttade också med sina barn och barnbarn så småningom men för dem var den sibiriska tundran Heimat - inte en förort i Ruhrområdet.Markus Holst skrev: ↑12 mar 2019 14:19eemellertid har jagt räffat tyskar uppvuxna i Schlesien och Sudeterna, och jag vet hur de längtade tillbaka och även känt sig mobbade i nya hembygden. Om de då dessutom var tvungna att byta kultur och språk så hade vi snart haft en gettofiering, är jag rädd.
Finns det exempel på lyckade tvångsflyttningar av folk?
En av världens populäraste och mest framgångsrika artister har gjort denna resa. Hon slår inte utanför den tyskspråkiga världen men det är imponerande.