AI tar över världen

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

AI tar över världen

Inlägg av LasseMaja » 3 december 2017, 16:32

Den artificiella intelligensen tar över välden?

https://www.dn.se/kultur-noje/max-tegma ... erklighet/

Troligt?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: AI tar över världen

Inlägg av koroshiya » 4 december 2017, 20:10

Jag kan inte läsa artikeln men AI kommer att figurera i allt fler sammanhang.

I loungen har jag skrivit om Alphago. Den senaste versionen, Alphago Zero, använder bara en bråkdel av del tidigare programmens energi. Det har också nått sin nivå utan att få se på ett enda människoparti. Det enda man gjorde var att ge reglerna till det, och testa att spela.

Riktigt hur det fungerar vet jag inte, men jag tror man sätter upp olika versioner mot varandra och spelar ett antal partier. När man väl spelat - säg 50 - 100 partier - får det ena programmet vetskap om vad som inte fungerade. Det andra måste då hitta på något nytt... o.s.v.

Alphago Zero är idag så starkt att det förmodligen inte kan förlora mot någon människa. Eloratingen ger dock chanser som 1 eller 2 på 100 000.

Men, bara för att vi har funnit algoritmer - människoskapade - för detta självlärande, måste inte automaterna ta herraväldet.

Alphago Zero kan ju inte ens fixa kaffe eller en macka till partiet. (Men de har förstås stats där programmet evaluerar vinstchanser).

Hur som helst, för att de ska kunna ta över världen måste någon ge dem ett sådant program. Det verkar väldigt långsökt. Däremot tror jag de kan ta över på ett fredligt sätt. Så att alla blir slavar utom de i Wensleydale, eller schlättaplatser i Sverige. En och annan expat i Australien kan kanske också klara sig undan.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: AI tar över världen

Inlägg av sonderling » 4 december 2017, 20:25

Jag kunde inte heller läsa artikeln... Men har lyssnat lite på P1 och en programserie som handlade om AI och hur de kan ta över. Nu när jag kollar på hemsidan så hittar jag flera inslag om detta ämne men det jag tänker på, var den där de berättade att googles datorer började tala med varandra på ett eget språk som ingen annan förstod.

Ämnet förekommer ofta i olika sci fi som Matrix och Terminator. I serien "the 100" som går nu på netflix finns det med också.
Datorerna bestämmer sig för att människan är överflödig och utrotar dem eller så tar de över och manipulerar och utnyttjar oss.

Jag tror då på det senare, ja menar varför utrota när de kan använda oss som batterier?

Sonderling

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: AI tar över världen

Inlägg av LasseMaja » 4 december 2017, 21:16

Kan nog tänka mig att det kommer att handla om "säkerhet". De självkörande bilarna kommer ju ha skydd så att man inte kan beordra dem att krascha eller så, ej köra för fort eller sladda fränt på grusvägen. Kanske hus-systemet ser att du vinglar på väg fram mot kylskåpet och ser till att du inte får access till mer öl. Media sorterar bort sådant de vet kommer få dig upprörd och sova dåligt. Det finns massor med funktioner att lägga till för att vi skall må bättre och bli friskare.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: AI tar över världen

Inlägg av Markus Holst » 4 december 2017, 22:10

Är inte detta vår gamla vanliga oro över att någon elak en skall få världsherravälde när något nytt händer. Sedan vänjer vi oss. Nu när kloning är mer eller mindre vardagsmat (pun intended) hörs inga förskräckta varningar typ "tänkt om Hitler haft den tekniken". Nu är det AI som skall ta över världen, inte jokern i Batman, men det går nog över det med.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: AI tar över världen

Inlägg av sonderling » 5 december 2017, 12:21

LasseMaja skrev:Kan nog tänka mig att det kommer att handla om "säkerhet". De självkörande bilarna kommer ju ha skydd så att man inte kan beordra dem att krascha eller så, ej köra för fort eller sladda fränt på grusvägen. Kanske hus-systemet ser att du vinglar på väg fram mot kylskåpet och ser till att du inte får access till mer öl. Media sorterar bort sådant de vet kommer få dig upprörd och sova dåligt. Det finns massor med funktioner att lägga till för att vi skall må bättre och bli friskare.
Fast det du beskriver blir ju lite grann av en diktatur eller förmyndar samhälle. (Som jag i mörka stunder redan tycker att Sverige kan vara.)
Och det är ju ett scenario i sig, en AI tar över i det dolda och utövar handlingar för människans bästa så vi ska leva så länge som möjligt vilket leder till att människan själsligt dör istället?

Sonderling

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: AI tar över världen

Inlägg av mrsund » 5 december 2017, 14:21

Det är illa nog om det inte blir en diktator som tar över utan det räcker med en "normal" regering som har makten och behåller den med hjälp av överlägsen teknologi allt i samhällets intresse, lite som ni är inne på ovan.

Skriv svar