I februari 1979 sade Svenska kyrkans kyrkomöte nej till att skilja Svenska kyrkan från Svenska staten. I stället fick vi vänta till 1 januari 2000 (beslutet togs augusti 1995).
Men tänk om det redan då, i februari 1979, beslutats om skilsmässa (under samma bestämmelser som det blev, Svenska kyrkan är även i fortsättningen ett protestantiskt-lutheranskt kristet samfund, men skilt från Svenska staten). Hur hade det påverkat Sverige, Svenska kyrkan och svensk kristendom i allmänhet påverkats?
Kontrafaktiskt 1979: Svenska staten och Svenska kyrkan går skilda vägar
-
- Medlem
-
- C Skalman
Re: Kontrafaktiskt 1979: Svenska staten och Svenska kyrkan går skilda vägar
Inte alls. 1979 var kyrkan redan perifer och hade lika litet inflytande som den hade 2000.
-
- Redaktör emeritus
Kanske hade kyrkan inte varit lika "politiserad" som den är idag. Har en son som går på konfirmationen och jag kan förtälja att en hel del som lärs ut är det vanliga "värdegrunds"-smörjan som sköljs över barnen titt och tätt. Det hela är dock kontraproduktivt. När något skrivs på näsan allt för många gånger så börjar barnen själva ifrågasätta det.
-
- Stödjande medlem 2021
Det här med Guds nåd och själens frälsning är inte precis det som svenska kyrkan satsar på i dag. Efter att ha pratat med flera präster i samband med begravningar i Sverige kunde jag konstatera att de flesta hade svårigheter att bekänna sig till Gud (det beror ju liksom på hur vi uppfattar en gud!).LasseMaja skrev:Kanske hade kyrkan inte varit lika "politiserad" som den är idag. Har en son som går på konfirmationen och jag kan förtälja att en hel del som lärs ut är det vanliga "värdegrunds"-smörjan som sköljs över barnen titt och tätt. Det hela är dock kontraproduktivt. När något skrivs på näsan allt för många gånger så börjar barnen själva ifrågasätta det.
Kanske vore den bästa kontrafaktiska frågan vad som hade hänt om kyrkans chefer och underställda hade predikat frälsning istället för värdegrunden?