Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av History freak » 29 juli 2016, 00:09

Kan bara instämma i att denna slutsats är sannolik.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av a81 » 29 juli 2016, 00:18

Skulle inte Hop kunna vara Saint John, New Brunswick (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Saint_J ... _Brunswick), jfr:

Nu är att berätta om Karlsefni, att han, Snorri och Bjarni med sitt folk foro söder ut längs land. De hade så farit länge, då de kommo till en flod, som, strömmande ned från det högre landet, föll ut i en insjö och därifrån ut i hafvet. Där var stora sandbankar utanför mynningen, så att fartygen endast vid högvatten kunde komma upp i floden. Karlsefni och hans följeslagare seglade nu upp genom mynningen och kallade stället där de landstego I hópi (Vid insjön). Där funno de själfsådda hveteåkrar öfverallt i sänkorna, men på de högländare ställena vinrankor. Hvarenda bäck där var full af fisk. De gräfde gropar på den del af hafsstranden som nåddes af tidvattnet, när det var som högst, och när det föll ut, voro hälleflundror i groparna. I skogarna var en stor myckenhet vilda djur af allehanda slag.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av Donkeyman » 29 juli 2016, 09:38

Jag har ju varit på jobb i just Saint John många gånger genom årens lopp och - varför inte. Geografiskt stämmer det. Fiskrikt har det alltid varit och tidvattnet är enormt uppe i Bay of Fundy.

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av Sören F » 29 juli 2016, 11:42

Nja, man ska runda hela halvön Nova Scotia för att hamna där, och det finns kandidater längs vägen som Chegoggin Inlet, södra Nova Scotia, där Mats G Larsson letat, för att inte tala om Codroy Inlet med sjö och allt innanför den senaste fyndplatsen, Point Rosee: viewtopic.php?p=739647#p739647 - plus andra ställen kring södra St-Lawrencegulfen, Miramichi t ex nämndes lite extra i millennievolymen om ämnet.

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av History freak » 29 juli 2016, 14:09

Det lär finnas legender från Mellanamerika om blonda gudar som kom i stora skepp vid denna tid. Faan vet, men jag har slutat att förvånas över detta dristiga folk som utforskade stora delar av världen.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av a81 » 29 juli 2016, 17:18

Det är väl oklart om nordbor var ända ner till Sydamerika, men jag tror också att vi bara har sett toppen av isberget.

Jag skulle till exempel inte bli förvånad om man hittar nordeuropeiskt DNA hos indianfolken i nordöstra Nordamerika, då jag kan tänka mig en nordisk utvandring från Grönland och sedermera assimilation med indianfolken, då Grönland blev alltmer ogästvänligt på medeltiden.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av a81 » 29 juli 2016, 20:32

Sören F skrev:Nja, man ska runda hela halvön Nova Scotia för att hamna där, och det finns kandidater längs vägen som Chegoggin Inlet, södra Nova Scotia, där Mats G Larsson letat, för att inte tala om Codroy Inlet med sjö och allt innanför den senaste fyndplatsen, Point Rosee: viewtopic.php?p=739647#p739647 - plus andra ställen kring södra St-Lawrencegulfen, Miramichi t ex nämndes lite extra i millennievolymen om ämnet.
Men ingen av dessa platser har i närheten av samma tidvatten som Saint John vid Bay of Fundy, New Brunswick. Just Hop bör ha legat någonstans med extremt tidvatten. Sagorna beskriver nästa ordagrant detta:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Reversing_Falls

Och även alla andra ledtrådar från sagorna finns där: vindruvor, vilt spannmål, valnötter, insjö nära havet, det är relativt varmt klimat, etc.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av Donkeyman » 29 juli 2016, 21:38

Tidvattnet innerst i Bay of Fundy har den största skillnaden i hela världen. Vi talar om långt över 10 m mellan hög och lågvatten. Vid vissa speciella förhållanden har man varit uppe i det dubbla. Jag har själv varit där minst 20 gånger i samband med jobbet och upplevt just detta. Fartyg går inte in eller ut ur hamnen i Saint John annat än på högvatten. Och då skall vi ha klart för oss att Saint John är en av de absolut största hamnarna i Canada.

Ovanför Saint John finns ett sjösystem och i den lilla floden (Saint John river) mellan sjöarna och Bay of Fundy finns något som heter "Reversing Falls". Vilket är så att när vattnet faller så rinner vattnet genom en fors utöver. Men när vattnet stiger så rinner det uppöver genom samma fors. Vid lågvatten ligger vattnet i Bay of Fundy 4 meter under sjöarna och vid högvatten ligger det 4 meter över. Och på högvatten går fartyg upp till den pappersfabrik som ligger uppe i sjösystemet. Så ligger det också en spektakulär krog ute vid strandkanten där man kan sitta dagen igenom och studera vattenståndets ändringar både i forsen och i glaset.

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av Sören F » 30 juli 2016, 14:19

a81 skrev:
Sören F skrev:Nja, man ska runda hela halvön Nova Scotia för att hamna där, och det finns kandidater längs vägen som Chegoggin Inlet, södra Nova Scotia, där Mats G Larsson letat, för att inte tala om Codroy Inlet med sjö och allt innanför den senaste fyndplatsen, Point Rosee: viewtopic.php?p=739647#p739647 - plus andra ställen kring södra St-Lawrencegulfen, Miramichi t ex nämndes lite extra i millennievolymen om ämnet.
Men ingen av dessa platser har i närheten av samma tidvatten som Saint John vid Bay of Fundy, New Brunswick. Just Hop bör ha legat någonstans med extremt tidvatten. Sagorna beskriver nästa ordagrant detta:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Reversing_Falls

Och även alla andra ledtrådar från sagorna finns där: vindruvor, vilt spannmål, valnötter, insjö nära havet, det är relativt varmt klimat, etc.
Får återkomma när jag åter kollat Larssons bok och millennievolymen!

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av History freak » 30 juli 2016, 15:00

Jag träffade en argentinare för några år sedan som påstod att man hade hittat en sten med nordiska runor i hans land. Låter otroligt men som sagt, jag har slutat att förvåna mig över detta oerhört dristiga folk.

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av a77 » 30 juli 2016, 18:46

History freak skrev:Jag träffade en argentinare för några år sedan som påstod att man hade hittat en sten med nordiska runor i hans land.
Det är säkert en sten med runor... med det behöver inte innebära att den är från vikingatiden. Betvivlar att man kommit så långt som Argentina.

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av History freak » 30 juli 2016, 22:48

Som sagt det låter otroligt. Snarare någon runkunnig som har lekt.

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av History freak » 31 juli 2016, 12:12

Den här tråden har belyst läget som det ser ut nu.. Källorna talar ju för vidare utforskning av nordamerika och många tänkbara lägen finns. Skall bli intressant att se vad som händer.

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av a77 » 1 augusti 2016, 07:36

History freak skrev:Den här tråden har belyst läget som det ser ut nu.. Källorna talar ju för vidare utforskning av nordamerika och många tänkbara lägen finns. Skall bli intressant att se vad som händer.
Tänk på tidsaspekten och lärdomskurvan. Tidigare upptäcktsfärder bygger på gamla kunskaper och blivit gjorde i etapper. Det är inte rimligt att vikingarna skulle passera hela amerikanska östkust och Mexiko utan att bli distraherade av att kartlägga, handla, kolonisera eller plundra, hela Mississippi vattenvägar är som gjorde för vikingar...

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av History freak » 1 augusti 2016, 10:33

Man kan spekulera om detta baserat på de skriftliga källorna, men säkra arkeologiska fynd är nödvändiga för att belägga detta. Kanske har vi detta på gång. Att spekulera om färder ända till mellan- och sydamerika känns magstarkt.

Skriv svar