Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av ERland » 6 juni 2016, 00:56

Fredrik Lindströms TV-serie Tänk om har nu visats i fyra avsnitt. De är ännu tillgängliga på SVT Play: http://www.svtplay.se/tank-om

I varje avsnitt tas en kontrafaktisk frågeställning upp:

1. Om den svenska adeln inte funnits
2. Om tåget över Bält misslyckats och Skåne förblivit danskt
3. Om du-reformen aldrig genomförts
4. Om Sverige lyckats hålla emot 1809 och Finland förblivit svenskt

Kul program. Jag tyckte nog det första avsnittet var det svagaste, då det är svårt att föreställa sig att just Sverige skulle kunna bli utan adel... fast det blev ju Norge i stort sett...

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av tyskaorden » 6 juni 2016, 11:31

Jag skulle dock säga att programmet om "Du-reformen" var det svagaste. Kopplingen till den och att landet förblivit fattigt föreföll mig något långsökt. Sveriges uppstigande till ett av de rikaste länderna, inträffade ju faktiskt i mångt och mycket innan den s.k. "Du-reformen". Sedan har ju många länder t.ex. Tyskland blivit rika utan en liknande reform.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av Markus Holst » 6 juni 2016, 13:09

Han gjorde väl den omvända kopplingen: Du-reformen kan ses som en följd av rikedomen och hade inte inträffat i ett fattigare samhälle.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av Gavrilo Princip » 6 juni 2016, 13:44

tyskaorden skrev:Jag skulle dock säga att programmet om "Du-reformen" var det svagaste. Kopplingen till den och att landet förblivit fattigt föreföll mig något långsökt. Sveriges uppstigande till ett av de rikaste länderna, inträffade ju faktiskt i mångt och mycket innan den s.k. "Du-reformen". Sedan har ju många länder t.ex. Tyskland blivit rika utan en liknande reform.
Jag instämmer helt och hållet med dig här. Jag tyckte också att detta med Du-reformen och ett fortsatt fattig-Sverige föreföll rätt långsökt. Och jag gjorde också den reflektionen att andra länder, bland annat Frankrike och Tyskland, blivit rika och välmående länder utan någon Du-reform.

Själv tycker jag att gårdagens avsnitt om Finland samt avsnittet om Skåne var de bästa. Beträffande Skåne var det intressant, det som han tog upp, att föreställa sig Marie Fredriksson och Zlatan som danskar istället för svenskar - Zlatan med röd tröja på sig och Marie med efternamnet Fredriksen i så fall.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av Markus Holst » 6 juni 2016, 13:48

Men sade han verkligen att du-reformen gjorde Sverige rikt? Jag upplevde det som att han menade att rikedomen bäddade för du-reformen, eller snarare att den moderna platta sociala strukturen möjliggjorde det, vilket man kan se i att där det inte funnits hög och låg, som i Dalarna, har det alltid duats.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av Hexmaster » 6 juni 2016, 13:56

Roligare att läsa om än se. Han överväldigas ideligen av sin egen rolighet, lägger in poänglösa sketcher och tappar tråden.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av tyskaorden » 6 juni 2016, 13:58

Markus Holst skrev:Han gjorde väl den omvända kopplingen: Du-reformen kan ses som en följd av rikedomen och hade inte inträffat i ett fattigare samhälle.
Fast det är ju ändå en lite av ett felslut för varför skulle då inte något liknade ha inträffat i t.ex. Tyskland som vid 1900-talets början var ett betydligt rikare land än Sverige?

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av Gavrilo Princip » 6 juni 2016, 14:02

Beträffande gårdagens avnsitt om finskans ställning inom ett kvarlevande Sverige-Finland var det väldigt intressant, det han tog upp om officiell tvåspråkighet, exempelvis tvåspråkiga stationsutrop ombord i t-banan, namnen översatta till finska med mera. Samma hade då gällt även ombord i Göteborgs spårvagnar och bussar. Ja även i Skåne, Dalsland, Värmland, Småland, hela vårt avlånga land. Tvåspråkigheten ombord i Helsingfors´metro tror jag funnits i verkligheten (ifall den nu funnits i detta scenario, det är nog trots allt mer sannolikt att Åbo haft tunnelbana, då det förefaller osannolikt att svenskarna någon gång efter 1809 skulle flytta Finlands "huvudstad" till Helsingfors).

Däremot tror jag inte på några rent finskspråkiga öar, som i exemplet med Eskilstuna. Jag tror finskan hade försvagats under 1800-talet och det tidiga 1900-talet så pass mycket att det möjligen dominerat allra längst i öster mot ryska gränsen. Så liknelsen med Schweiz tror jag inte håller.
Senast redigerad av 1 Gavrilo Princip, redigerad totalt 6 gånger.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av Gavrilo Princip » 6 juni 2016, 14:11

tyskaorden skrev:
Markus Holst skrev:Han gjorde väl den omvända kopplingen: Du-reformen kan ses som en följd av rikedomen och hade inte inträffat i ett fattigare samhälle.
Fast det är ju ändå en lite av ett felslut för varför skulle då inte något liknade ha inträffat i t.ex. Tyskland som vid 1900-talets början var ett betydligt rikare land än Sverige?

Jag undrar också över det. Varför har Tyskland och Frankrike behållit sitt niande trots att deras välstånd långt tidigare än i Sverige?

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av Gavrilo Princip » 6 juni 2016, 14:15

Såvitt jag vet har inte heller Danmark gått lika långt i någon motsvarande du-reform som Sverige. Jag har uppfattningen att danskans "De" och "Dem", vilket översatt betyder "Ni" respektive "Er" används betydligt oftare än sina svenska motsvarigheter.
Senast redigerad av 1 Gavrilo Princip, redigerad totalt 6 gånger.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av Gavrilo Princip » 6 juni 2016, 14:22

I synnerhet avsnitten om Skåne och Finland har ju avhandlats i flera trådar här i detta forum. Kanske vi nu kan börja jämföra lite, och se vilka likheter respektive skillnader som finns?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av Markus Holst » 6 juni 2016, 14:23

Gavrilo Princip skrev:
tyskaorden skrev:
Markus Holst skrev:Han gjorde väl den omvända kopplingen: Du-reformen kan ses som en följd av rikedomen och hade inte inträffat i ett fattigare samhälle.
Fast det är ju ändå en lite av ett felslut för varför skulle då inte något liknade ha inträffat i t.ex. Tyskland som vid 1900-talets början var ett betydligt rikare land än Sverige?

Jag undrar också över det. Varför har Tyskland och Frankrike behållit sitt niande trots att deras välstånd långt tidigare än i Sverige?
På grund av fler grevar och baroner och en mindre platt social struktur?

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av ERland » 6 juni 2016, 16:27

Man måste skilja mellan nödvändiga och tillräckliga villkor. Fredrik menar att antagligen att rikedomen var ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för en du-reform.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av sonderling » 7 juni 2016, 13:37

Ja serien var kanske lite små-rolig men det kändes som om han kunde valt intressantare ämnen. "DU"-reformen har ni redan diskuterat.
Det intressantaste var senaste avsnittet tyckte jag om hur vi förlorade Finland och var skulle gränsen gått. Men jag känner till för lite för att veta hur och varför saker skedde som det skedde. Sedan kunde han ju ha nämnt att vi tappade bort Åland en gång till i och med freden efter VK1?

Kommer det fler avsnitt, jag skulle vilja se ett där Sverige drogs med i VK2 tex.

Sonderling

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Fredrik Lindströms TV-serie "Tänk om"

Inlägg av Gavrilo Princip » 7 juni 2016, 20:39

Angående avsnittet om Skåne som ett fortsatt danskt amt - hur hade det då gått med Öresundsbron? Förmodligen hade den blivit byggd för länge sedan, eftersom det i så fall varit en inre dansk angelägenhet, precis som bron över Stora Bält. Eller hade Sverige varit med och sponsrat den med tanke på vårt geografiska läge?

Är det för övrigt säkert att bron gått där den går idag? Kanske folketinget beslutat att den istället skulle gå mellan Helsingör och Helsingborg?

Skriv svar