Olof Palme mördas under Carl Perssons tid som Rikspolischef

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Bränner
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 7 augusti 2013, 10:44

Olof Palme mördas under Carl Perssons tid som Rikspolischef

Inlägg av Bränner » 15 februari 2016, 15:48

Carl Persson var Rikspolischef under åren 1964 till 1978. Enligt de flesta bedömare var en kraftfull och beslutsam verkschef. Antag att mordet på statsminister Olof Palme ägt rum under hans tid som Rikspolischef. Hade han på ett aktivt sätt tagit del av mordutredningen? Hade det funnits större utsikt till framgång i utredningen.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1155
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Olof Palme mördas under Carl Perssons tid som Rikspolischef

Inlägg av Gerrgul » 17 februari 2016, 18:34

Ja, säkert! De irreparabla skador som den uteblivna mördarjakten under mordkvällen medförde hade han naturligtvis inte kunnat göra något åt. Däremot har jag svårt att tänka mig att en figur som Hans Holmér hade tillåtits tomta på. Persson hade sannolikt åtminstonde försäkrat sig om att en erfaren mordutredare satts att leda det hele.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Olof Palme mördas under Carl Perssons tid som Rikspolischef

Inlägg av Lasse O » 17 februari 2016, 20:18

Lite utanför ämnet men jag kommer väl ihåg när vi som då gick Militärhögskolans allmänna kurs denna måndag förmiddag som vanligt träffades över en kopp kaffe innan lektionsstart men att ingen av oss knappt 80 elever diskuterade mordet på statsministern. På något sätt var ämnet tabu intill skolchefen hade hållit den tysta minuten för statsministern.
Inte ens senare blev det något egentligt diskussionsämne. Var och en höll sina tankar för sig själv men jag tror att vi litade polisens förmåga att snabbt klara upp attentatet.

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: Olof Palme mördas under Carl Perssons tid som Rikspolischef

Inlägg av Knurd » 20 februari 2016, 02:02

Om Palme mördats före valet 1976, hade han blivit ihågkommen som en nationalhjälte. Det var efter stordåden, men före skandalerna.

1976 och 1979 var de första val sedan 1920-talet som Socialdemokraterna förlorade. När Palme satt i opposition kom Geijeraffären, och misslyckad medling mellan Iran och Irak. Efter att han återtagit regeringsmakten 1982 införde han löntagarfonderna, som nog ingen minns med glädje, och gjorde bort sig i ubåtsjaktsfrågan.

Den enda minnesvärda bedrift som Palme utfört från och med 1976, var att bli mördad.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1155
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Olof Palme mördas under Carl Perssons tid som Rikspolischef

Inlägg av Gerrgul » 20 februari 2016, 15:35

Det där handlar mer om Palmes eftermäle än om mordet. Oberoende av vad man anser om personen och politikern Palme (själv är jag mycket ambivalent) så är det ostridigt att det aldrig funnits en svensk politiker under 1900-talet med samma internationella lyskraft. I Nicaragua utlystes landssorg efter mordet. När jag var i Sydafrika vid milennieskiftet frågade folk fortfarande efter Palme, i Brasilien har jag träffat en person som stolt berättade att han döpts efter Olof (sedan jag berättat att jag var svensk). Hammarskjöld var naturligtvis också ett stort namn, men ingen politiker.

Tillbaka till frågan om Carl Persson. En bättre skött utredning hade antagligen något mildrat det nationella traumat något. Nu lever vi med ett ouppklarat statsmord OCH med vetskapen om att ingen seriös polisutredning gjordes förrän efter flera år.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Olof Palme mördas under Carl Perssons tid som Rikspolischef

Inlägg av Martin Lundvall » 20 februari 2016, 16:05

Åter till ämnet :)

/martin

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Olof Palme mördas under Carl Perssons tid som Rikspolischef

Inlägg av Julianus » 14 mars 2016, 22:19

Knurd skrev:Om Palme mördats före valet 1976, hade han blivit ihågkommen som en nationalhjälte. Det var efter stordåden, men före skandalerna.

1976 och 1979 var de första val sedan 1920-talet som Socialdemokraterna förlorade. När Palme satt i opposition kom Geijeraffären, och misslyckad medling mellan Iran och Irak. Efter att han återtagit regeringsmakten 1982 införde han löntagarfonderna, som nog ingen minns med glädje, och gjorde bort sig i ubåtsjaktsfrågan.

Den enda minnesvärda bedrift som Palme utfört från och med 1976, var att bli mördad.
Valen 76 och 79 var inte de första som förlorades. Men de första som förlorades under enkammarsystemet.I fallet Iran och Irak gjorde han ett gott jobb under omöjliga omständigheter: I fallet med löntagarfonder så desarmerade han ett idiotförslag som de blivit påtvingade av LO. Men ubåtsfrågan håller jag med dig om.

Skriv svar