Fallout: Sverige

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Fallout: Sverige

Inlägg av von Adler » 23 juni 2014, 15:53

De flesta av oss känner kanske till Fallout-serien av spel (Fallout, Fallout 2, Fallout: Tactics, det cancellerade Fallout: Van Buren, Fallout 3 och Fallout 3: New Vegas).

I korthet utspelar spelen sig i ett post-apokalyptiskt USA där atombomber och mutantvirus fullkomligt ödelagt världen. Redan innan bomberna föll fanns det dock mycket skillnader.

Det verkar som om transistorn uppfanns på 2050-talet och datorer förblev relativt enkla tingestar baseradepå centrala mainframes med tunna klienter med monokroma skärmar. TVn utvecklades aldrig på samma vis. Kulturellt, konstnärligt och politiskt fortsatte 1950-talet hela vägen till 2050-talet, med samma bildspråk. 50-talets futurism och framtidsvisioner, helt enkelt. Robotar blev vanliga, kärnkraft och i slutet av perioden också fusionskraft, lasrar blev var mans egendom.

Sovjetunionen kollapsade aldrig, men Kina, som fortfarande är Maoistiskt, växte till en egen supermakt.

På 2050-talet började oljan ta slut och flera förödande resurskrig tog sin början. Det Europeiska Samväldet började 2052 ockupera stater i Mellanöstern för att komma över deras sista olja. FN upplöstes 2052 när det visar sig oförmöget att hantera resurskrigen. I kriget om oljan skedde ett begränsat kärnvapenkrig mellan Mellanösterns allierade stater och det Europeiska Samväldet 2054, efter att Tel Aviv atombombats av terrorister 2053. Kina och USA började kriga om Alaska och dess olja 2066 när Kina invaderar Alaska. USA annexerade Kanada för att komma åt olja och skogsresurser och säkra underhållet till Alaska 2076. Det hela eskalerade sedan till kärnvapenkrig 2077, när alla kärnvapenkapabla stater tömmer sin kärnvapenarsenal mot varandra under två timmar.

I USA släpper dessutom regeringen ut ett mutantvirus som skapar supermutanter och gör många av de överlevande galna. En hel del av både floran och faunan muterar till tämligen otrevliga varelser. Ett stort antal "Vaults" där befolkningen ska skyddas mot radioaktivt nedfall och atombomber visar sig dessutom vara grymma sociala experiment snarare än skydd.

Spelen handlar mest om USA och försöken att bygga en ny civilisation där. Vad som hänt i Europa och Asien behandlas endast mycket kort där det beskrivs som att det Europeiska Samväldet kollapsar i ett antal krigsherrestater som desperat kämpar om de skärvor som finns kvar efter kriget.

Så, här tänkte jag vi kunde diskutera Sverige både innan och efter kriget.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Fallout: Sverige

Inlägg av von Adler » 23 juni 2014, 15:59

Här är mina tankar om Sverige i den här världen.

Sverige (och Norge och Finland) är förmodligen inte med i det Europeiska Samväldet.

Sverige har förmodligen ett antal atombomber (om 50-talets mentalitet kvarstår).

Sverige går förmodligen på atomenergi, vattenkraft och fusionskraft. Förmodligen har man byggt ut med batterdrivna bussar och extensivt järnvägsnät och kör kanske också bilar på gengas när oljan blir för dyr.

Förmodligen atombombar Sovjetunionen Sverige och Sverige Sovjetunionen 2077. Troliga mål i Sverige är förmodligen Malmö, Göteborg, Linköping, Stockholm och kanske ett par-tre militära baser.

Sverige har förmodligen extensiva skyddsrum och en stor militär (med 50-talets mentalitet) och klarar atombombandet relativt väl, jämfört med många andra länder.

Lager av råvaror, mat, gasmasker, vatten o.s.v. lär räcka betydligt längre än för många andra länder, även om hård ransonering och undantagstillstånd lär vara nödvändigt för att upprätthålla ordningen efter atombombningarna.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Fallout: Sverige

Inlägg av gunship » 23 juni 2014, 16:57

Om USA är kvar i 50-talets mentalitet/futurism, borde inte sverige också vara det? Typ, hur hade sverige utvecklats politiskt? En märkligt stor, godjhjärtad, men lite oförstående stat som försöker tillgodose allas behov? Jag tänker t.ex. på nån idé jag hörde, om hur man planerade kärnkraftverk i varje stad (mitt i!), etc.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Fallout: Sverige

Inlägg av von Adler » 24 juni 2014, 10:12

Ja, hela världen är kvar i 50-talets mentalitet - vilket innebär att Sverige förmodligen står utanför Europeiska Samväldet, har egna atombomber, ett stort försvar, massor av kärnkraftverk, massor av skyddsrum och bergrum o.s.v.

50-talets stat var på väg mot välfärdsstaten, men den var ännu inte riktigt där. Striden om ATP stod t.ex. 1959.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Fallout: Sverige

Inlägg av Davian » 24 juni 2014, 12:19

Det finns ett rollspel, Mutant, som handlar om Sverige efter "katastrofen". Det är mycket intressant. Det är inte så himla Fallout såklart men en ganska genomarbetad framtidsbeskrivning av ett postapokalyptiskt sverige.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Fallout: Sverige

Inlägg av Hans » 24 juni 2014, 12:48

Davian skrev:Mutant
Bild

Hade jag glömt bort, jag har nog ett exemplar djupt nere i någon låda.

http://onkelomspel.blogspot.be/2012/08/ ... lspel.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Fallout: Sverige

Inlägg av tryggve » 24 juni 2014, 13:33

Häftigt att du har ett orginalmutant!

Det har släppts ett antal olika varianter av Mutant. Vi spelade originalet 1985-86 någon gång. Nostalgi. Hade då 25-årsjubilieum för ett tag sedan, då vi spelade ett av originaläventyren. Nostalgiskt så det förslår (om man bortser från att en del använde tärningsappar för att slå med i stället för riktiga tärningar! Skandal!), men nog tusan lämnade färdighetssystemet en hel del att önska....

För bara någon månad sedan så släpptes nyaste versionen. Mutant år noll. Inspirationen från Fallout är enligt skaparna tämligen avsevärd. Var för övrigt en lyckad Kickstarter.
http://frialigan.se/spel/mutant/

Trailern på Youtube skriker Fallout.... :-)
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... ZvgLqcXiZc


Vi har gjort rollpersoner och ska börja spela vårt första spelmöte snart. Plats för vår ark med mutanter: Bergrummet Svalan i Änggårdsbergen. Jag lyckades hitta en ok karta. :-D

Under årens lopp kom det många olika varianter av Mutant. Jag har för min del bara spelat originalet samt "Mutant: undergångens arvtagare". Men det var riktigt bra atmosfär i det. Även om regelsystemet (om jag minns rätt) kanske inte var optimalt direkt.

Alla olika versioner beskrivs här.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mutant_%28rollspel%29

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Fallout: Sverige

Inlägg av sonderling » 24 juni 2014, 13:55

Fallout är ett av mina favvo spel på XBOX.

Jag brukar själv gå här i Oxelösund och fantisera om ett postapokalyptisk samhälle, en förbränd karg natur men ruiner där endast kyrkan står kvar med sin betong kontruktion och används som fort av den lokala krigsherren. :)

Förresten finns det inte ett svenskt postapokalyptiskt spel med Karlstad som fond, baserat på ett antal teckningar och akvareller som nån hittade på loppis? Först blev det musik tror jag. Ja jag hade gogglat men jag ger ut på landet nu. (heter den kratern?)

Sonderling

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Fallout: Sverige

Inlägg av von Adler » 24 juni 2014, 14:10

Ja, the Crater.

Men om vi återgår till Sverige i Fallout-världen.

Jag tror att vitala delar av det svenska samhället skulle överleva även atombomber och FEV-virus tack vare djupa skyddsrum och föreberett totalförsvar.

Stenhård ransonering, undantagstillstånd mot plundring, långsamma försök att åeruppbygga i ett radioaktivt land, auktoritärt samhälle baserat på hierarki, förstelnade folkrörelser och en samlingsregering där alla tycker lika.

Svartabörshandel med förbjudet jagat kött från muterade björnar och älgar i norrlandsskogarna, strider med krigsherrar i Danmark, Tyskland och f.d. Sovjetunionen, expeditioner till Finland som är till hälften humanitära insatser och till hälften plundringståg. Eskorterade handelskaravaner ner i Europa?

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Fallout: Sverige

Inlägg av Davian » 24 juni 2014, 15:06

Jag tror hela Sverige som insitution hade slagits sönder totalt. Varje skyddsrum hade blivit sin egen statsbildning, ungefär som i fallout-spelen.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Fallout: Sverige

Inlägg av von Adler » 24 juni 2014, 15:45

Om vi antar att regering och stora delar av militären överlevt i skyddsrum och kunnat återetablera en regering så borde övriga skyddsrum ha accepterat den regeringen?

I USA gömmer sig ju Enclave (som är återstoden av USAs regering och militär) på en oljeplattform i 200 år och låter samhället kollapsa.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Fallout: Sverige

Inlägg av tryggve » 24 juni 2014, 17:00

Med tanke på att det ju i Fallout-värden sägs att Europa var beroende av oljeimport fram till 2050-talet så torde väl kriget slagit hårt även mot Sverige. Även om stora delar av befolkningen överlevt initialt så måste de ju ha mat sedan. Skyddsrum är ju en sak, men det handlar väl om decennier som man måste stanna under jord. "Vault" i Fallout handlar ju om enorma anläggningar som kostar stora pengar att bygga.


http://fallout.wikia.com/wiki/European_Commonwealth

Dessutom så var väl det USA som finns i spelet världsledande på en del teknologier. Så frågan är ju om det är självklart att teknologin i Sverige är på samma nivå, t ex när det gäller att bygga självförsörjande skyddsrum.

Eliten kan säkert skyddas, men frågan hur många fler som kan överleva. Det beror ju på om vi är direkta mål för kärnvapen eller om vi enbart utsätts för nedfall och strålning.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Fallout: Sverige

Inlägg av gunship » 24 juni 2014, 23:04

Mjo, men sverige har som det är nu en massa bergrum (typ berghangarer och muskö) som det är nu, och med femtiotalets inställning, och som scenariot målas upp, tänker jag mig någon slags "Ett atomsäkert bergrum för var man" blir det nya folkhemmet, samt atomsäkra kärnkraftverk flera hundra meter ner i graniten, underjordiska växthus, etc. Betänk att Sverige har väldigt nära till hårt berg, tack vare inlandsisen som skrapade bort det mesta annat. Arbetskraften att bygga dessa borde inte vara så svår med institutionella reformer (värnpliktig arbetskraft?), då vi har världens "enda demokratiska enpartistat". Sverige har gott om uran, vilket torde vara väl utnyttjat till både energiförsörjning och bombtillverkning,

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Fallout: Sverige

Inlägg av tryggve » 25 juni 2014, 15:14

gunship skrev:Mjo, men sverige har som det är nu en massa bergrum (typ berghangarer och muskö) som det är nu, och med femtiotalets inställning, och som scenariot målas upp, tänker jag mig någon slags "Ett atomsäkert bergrum för var man" blir det nya folkhemmet, samt atomsäkra kärnkraftverk flera hundra meter ner i graniten, underjordiska växthus, etc. Betänk att Sverige har väldigt nära till hårt berg, tack vare inlandsisen som skrapade bort det mesta annat. Arbetskraften att bygga dessa borde inte vara så svår med institutionella reformer (värnpliktig arbetskraft?), då vi har världens "enda demokratiska enpartistat". Sverige har gott om uran, vilket torde vara väl utnyttjat till både energiförsörjning och bombtillverkning,
Visst, jag ville bara påpeka att det kan vara rätt vanskligt att använda vår tids utveckling (folkhemmet) på en alternativ historia. T ex så hade vi ju goda förbindelser med USA IRL. Vilket var en anledning att vi kunde få tillgång till nödvändig teknologi för försvaret. USA gjorde ju rätt klart att om vi hade gått vidare med vårat kärnvapenprogram så hade vi inte fått lika stor tillgång till teknologi från dem.

I spelet Fallout (vilket väl är det som vi måste gå på om vi ska bygga upp något slags Sverige i Fallout-universum?) så har jag fått intrycket att Vault-Tech var något som existerade i USA, och inte något som man delade med sig av till övriga världen.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Fallout: Sverige

Inlägg av gunship » 27 juni 2014, 13:40

Klart, det hela beror väl på hur dystopisk man ska vara

Skriv svar