L. H. Oswald missar Kennedy i Dallas

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rimbaud65
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 oktober 2003, 16:50
Ort: Stockholm

L. H. Oswald missar Kennedy i Dallas

Inlägg av Rimbaud65 » 15 maj 2014, 13:52

L. H. Oswald skjuter på kortegen den 22 november 1963 men missar med alla tre skotten och blir gripen strax efter. Kennedy klarar sig helt oskadd och åker tillbaka till Washington samma kväll. Vad händer i scenariot med 1960-talet, utvecklingen i amerikansk och internationell politik? Blir det något Vietnamkrig, etc?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: L. H. Oswald missar Kennedy i Dallas

Inlägg av Ben » 15 maj 2014, 16:16

Med mycket stor sannolikhet inte något Vietnamkrig med stort amerikanskt deltagande. Som redan hade visat sig i avseende på Laos och Grisbukten var Kennedy ovillig att välja alternativ som innebar skickande av amerikanska förband.

Förmodligen en långsammare takt i medborgarrättslagstiftning m.m. av den enkla anledning att mordet gav Johnson en massa politiskt kapital som han kunde utnyttja, men sannolikt i längden en betydligt lugnare utveckling på grund av uteblivet Vietnamkrig. Splittringen av det demokratiska partiet 1968 hade aldrig ägt rum och Nixon hade överhuvudtaget inte kommit i närheten av Vita huset det året (eller senare). Det hade väl i sin tur gissningsvis inneburit att avspänningen med Kina skjutits några år på framtiden, liksom möjligen SALT-förhandlingarna med Ryssland. Det var lättare för en väl etablerad antikommunist som Nixon att ta den sortens utrikespolitiska initiativ än vad det hade varit för en liberal demokrat att göra det.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: L. H. Oswald missar Kennedy i Dallas

Inlägg av tryggve » 15 maj 2014, 17:03

Skulle Kennedys affärer med olika kvinnor ha avslöjats och haft någon konsekvens på hans förmåga att sitta kvar som president?

Användarvisningsbild
Rimbaud65
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 oktober 2003, 16:50
Ort: Stockholm

Re: L. H. Oswald missar Kennedy i Dallas

Inlägg av Rimbaud65 » 15 maj 2014, 21:11

tryggve skrev:Skulle Kennedys affärer med olika kvinnor ha avslöjats och haft någon konsekvens på hans förmåga att sitta kvar som president?
Jag är inte så säker på det, men däremot är det troligtvis så att Kennedys narkotikamissbruk hade fått negativa effekter ifall han inte hade fått stopp på det.

Användarvisningsbild
Rimbaud65
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 oktober 2003, 16:50
Ort: Stockholm

Re: L. H. Oswald missar Kennedy i Dallas

Inlägg av Rimbaud65 » 15 maj 2014, 21:20

Ben skrev:Med mycket stor sannolikhet inte något Vietnamkrig med stort amerikanskt deltagande. Som redan hade visat sig i avseende på Laos och Grisbukten var Kennedy ovillig att välja alternativ som innebar skickande av amerikanska förband.

Förmodligen en långsammare takt i medborgarrättslagstiftning m.m. av den enkla anledning att mordet gav Johnson en massa politiskt kapital som han kunde utnyttja, men sannolikt i längden en betydligt lugnare utveckling på grund av uteblivet Vietnamkrig. Splittringen av det demokratiska partiet 1968 hade aldrig ägt rum och Nixon hade överhuvudtaget inte kommit i närheten av Vita huset det året (eller senare). Det hade väl i sin tur gissningsvis inneburit att avspänningen med Kina skjutits några år på framtiden, liksom möjligen SALT-förhandlingarna med Ryssland. Det var lättare för en väl etablerad antikommunist som Nixon att ta den sortens utrikespolitiska initiativ än vad det hade varit för en liberal demokrat att göra det.
Det är en intressant analys du gör och enligt mig inte helt felaktig. Jag tror däremot att Kennedy verkligen hade försökt att stoppa kommunismens spridning i Sydostasien, så med andra ord tror jag det hade blivit något slags Vietnamkrig, fast inte det som sedan blev. Kennedy tror jag helt enkelt hade betydligt bättre fingertoppskänsla än Johnson och hade sett varthän det barkade. Så länge inte situationen stabiliserade sig politiskt i Sydvietnam så tror jag inte att han hade eskalerat militärt. Däremot så tror jag många glömmer att Kennedys syn på Sydvietnam, inklusive beslutet att börja dra hem trupper i december 1963, gjordes i ett läge då Diem fortfarande satt kvar vid makten. Det var bara tre veckor mellan Diem och Kennedy.

Tror du har rätt i medborgarrättsfrågan men jag tror verkligen att Kennedy hade satsat mer på den i en andra period, 1964-1968.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: L. H. Oswald missar Kennedy i Dallas

Inlägg av Ben » 15 maj 2014, 21:48

Rimbaud65 skrev:
Det är en intressant analys du gör och enligt mig inte helt felaktig. Jag tror däremot att Kennedy verkligen hade försökt att stoppa kommunismens spridning i Sydostasien, så med andra ord tror jag det hade blivit något slags Vietnamkrig, fast inte det som sedan blev. Kennedy tror jag helt enkelt hade betydligt bättre fingertoppskänsla än Johnson och hade sett varthän det barkade. Så länge inte situationen stabiliserade sig politiskt i Sydvietnam så tror jag inte att han hade eskalerat militärt. Däremot så tror jag många glömmer att Kennedys syn på Sydvietnam, inklusive beslutet att börja dra hem trupper i december 1963, gjordes i ett läge då Diem fortfarande satt kvar vid makten. Det var bara tre veckor mellan Diem och Kennedy.

Tror du har rätt i medborgarrättsfrågan men jag tror verkligen att Kennedy hade satsat mer på den i en andra period, 1964-1968.
När det gäller Kennedy och Vietnam så kan man hitta stöd för vilken tolkning som helst. Om jag minns rätt sade Bobby Kennedy en gång att när det gällde ansvar för hur det hade blivit fanns det många, inte minst han själv, som hade del i det. Jag vill minnas att han tillade ungefär "Jag vet inte om man ska säga att vi inte gav frågan tillräckligt mycket uppmärksamhet eller att vi faktiskt gjorde det, men rörde till det å det grövsta." Däremot kan man av John Kennedys agerande i andra krissituationer (t.ex. Laos och Grisbukten) se att han mycket ogärna låste fast sig utan var mån om att bevara flexibilitet. Att introducera reguljära, stridande amerikanska förband i Vietnam kan jag inte tänka mig att han någonsin skulle ha gjort eftersom det skulle ha varit ett dramatiskt nytt steg, som man sedan svårligen skulle kunna backa ifrån utan att förlora väldigt mycket prestige.

Kennedy var ju inte någon aktivist i medborgarrättsfrågan, men det är inte någon tvekan om var han stod. Han var dock väldigt försiktig med driva frågor som han inte trodde sig kunna fullfölja. Johnsons situation var helt annat. Först en enorm goodwill p.g.a. mordet på Kennedy och sedan en jordskredsseger i valet 1964. Om Kennedy hade fått samma majoritet tror jag han hade drivit en mycket likartad inrikespolitik som Johnson kom att göra.

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: L. H. Oswald missar Kennedy i Dallas

Inlägg av Knurd » 26 januari 2015, 15:15

Ben skrev:Förmodligen en långsammare takt i medborgarrättslagstiftning m.m. av den enkla anledning att mordet gav Johnson en massa politiskt kapital som han kunde utnyttja
Även en ledare som överlever ett mordförsök stärker sitt politiska kapital (jfr Reagan), så en mer långlivad Kennedy hade nog kunnat få mycket uträttat.

Kennedy kallade sin vision New Frontier; den omfattade särskilt en välfärdsstat. Johnsons motsvarighet, Great Society, genomfördes delvis med Medicare och Medicaid, men med Nixon och Reagan stannade utvecklingen.

Om Kennedy överlevt, hade USA kanske fått ett socialt skyddsnät av västeuropeisk modell.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28583
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: L. H. Oswald missar Kennedy i Dallas

Inlägg av Hans » 26 januari 2015, 15:26

Halvt OT men jag läste om Operation Aphrodite där storebror Kennedy Joseph P. Kennedy, Jr. stupar. Om han inte stupat och blivit president istället (han var påtänkt) - hur hade det påverkat USA?

MVH

Hans

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: L. H. Oswald missar Kennedy i Dallas

Inlägg av Knurd » 11 april 2015, 02:51

En New York Times-artikel om hur politiska mord påverkar historien, utifrån kontrafaktiskt perspektiv.

http://www.nytimes.com/2015/04/12/opini ... pan-region

Skriv svar