Alternativa Nobelpristagare

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Alternativa Nobelpristagare

Inlägg av Gavrilo Princip » 19 oktober 2013, 02:10

Nu när Nobelprissäsongen för i år just inletts vill jag sätta in detta i ett kontrafaktiskt sammanhang om alternativa mottagare av priserna. Scenariot förutsätter en viktig detalj, nämligen att fredspriset redan från början byter plats med något av de övriga priserna (dock ej ekonomipriset, eftersom det inte är ett egentligt Nobelpris). I klartext innebär det med andra ord att fredspriset delas ut i Stockholm och något av de övriga priserna i Oslo.

Frågan är då om de svenska respektive norska Nobelkommitéerna skulle nominera andra pristagare än vad som varit i verkligheten (givetvis enbart gällande fredspriset samt det pris som istället tillfaller Norge)?

Skriv gärna vad ni tror om alternativa pristagare. Vilka skulle det ha blivit? Eventuellt några ord om varför det blev just NN istället för den verkliga pristagaren. Kanske det många gånger skulle blivit samma person/organisation som i verkligheten, men ett annat år. Skriv gärna även vilket årtal ni tror.

Jag lämnar frågan öppen för vilket av de svenska Nobelprisen som byter plats med fredspriset (exklusive Ekonomipriset som sagt), vi måste inte hålla fast vid ett och samma alternativ hela tiden.

Själv tror jag att Astrid Lindgren skulle ha förärats Litteraturpriset om det delats ut i Norge, och att det skulle skett någon gång under 80-talet.

En annan undran är om detta kontrafaktiska scenario skulle påverka mediabevakningen kring vilka som utsetts. Litteraturpriset sägs vara det mest uppmärksammade priset varje år, men personligen anser jag det istället vara fredspriset som är det. Även i denna fråga får ni gärna skriva några rader om hur det skulle blivit med medias bevakning beroende på vilket av de övriga priserna som delas ut i Norge respektive fredspriset i Sverige. Skulle det bli någon skillnad alls för övrigt?

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: Alternativa Nobelpristagare

Inlägg av Knurd » 21 oktober 2013, 23:45

Någon tolkade Nobels vilja om ett norskt fredspris, som att Stortinget inte var inblandat i utrikespolitik, pga unionen. Dessutom var Norge sedan Eidsvollsförklaringen mer politiskt progressivt än Sverige; de hade allmän rösträtt för män, och den kvinnliga rösträtten låg närmare inom räckhåll, än den gjorde i Sverige.

Hade Norge vid Nobels död några lika hävdvunna institutioner för lärdom, som motsvarade Kungliga Vetenskapsakademien, Svenska Akademien och Karolinska Institutet?

Skriv svar