Avgörande seger vid Hogland?

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Avgörande seger vid Hogland?

Inlägg av svartekaptenen » 29 september 2013, 13:05

Intressant premiss speciellt sen Rostislav har 100 kanoner ett svårt slag för Ryska flottan. Då blir det troligen inget Viborgskt gatlopp. En intressant sak är att Ryssarna hade stora problem med sina kanoner de hade en tendens att explodera.
Jag har ett kul brädspel som heter wooden ships and iron men, jag fick tag i ett scenario till det spelet som täckte sagda
marinkampanj, I sagda slag så erövrade jag Rostislav.
för kriget i övrigt vem vet? Kanske hade Petersburg fallit och Sverige fått tillbaka de landområden de förlorade i Hattarnas krig.
Senast redigerad av 1 svartekaptenen, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Avgörande seger vid Hogland?

Inlägg av Psilander » 29 september 2013, 13:37

Med Hogland som ett svenskt Traflagar så har vi tidigt uppnått krigets mål. Möjligtvis får vi tillbaka lite områden i östra Finland, men föga troligt eftersom svenska armén inte var tillräckligt slagkraftig. Möjligtvis hade man kunnat undvika Anjala myteriet om kungen vunnit mer popularitet utan ett utdraget krig. Men skeptisk till om man kunnat undvika adelskomplotterna (de kände ju sig skymade av förenings och säkerhetsakten osv).

Sedan hade nog ryssarna varit något argare och mer på hugget 1808-09 för att skapa sin buffert runt st Petersburg.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Avgörande seger vid Hogland?

Inlägg av von Adler » 30 september 2013, 08:14

Ryssarna hade också fullt upp med kriget mot ottomanerna (1787-1792), där ottomanerna stöddes av britterna och fransmännen. Preussen skulle gå i krig med Ryssland också, enligt avtal med ottomanerna, men gjorde det inte. Svenska framgångar kanske ändrar det?

Ett aktivt preussiskt deltagande skulle eventuellt också kanske hålal Danmark-Norge utanför kriget (deras entusiasm för det hela var ytterst begränsad). Kunde Sverige kanske uppnå en snabb fred med ett återställande av 1721 års gränser och ett mindre skadestånd?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Avgörande seger vid Hogland?

Inlägg av Göstring » 1 oktober 2013, 10:50

von Adler skrev:Ett aktivt preussiskt deltagande skulle eventuellt också kanske hålal Danmark-Norge utanför kriget (deras entusiasm för det hela var ytterst begränsad). Kunde Sverige kanske uppnå en snabb fred med ett återställande av 1721 års gränser och ett mindre skadestånd?
Utan danskt anfall inget folkligt stöd och därmed svagare svensk insatts mot Ryssland?

Betalade inte Ryssland en avgift till Sverige efter 1721 för Baltikum?

Från Wikipedia
Freden i Nystad [...] Freden avslutade det stora nordiska kriget, och innebar att Sverige fick avträda delar av Viborgs och Kexholms län och hela Ingermanland, Estland (med öarna Ösel och Dagö) samt Livland till Ryssland. I ersättning erhöll Sverige 2 000 000 riksdaler.[källa behövs]

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Avgörande seger vid Hogland?

Inlägg av Gavrilo Princip » 31 mars 2014, 23:16

Psilander skrev:Med Hogland som ett svenskt Trafalgar så har vi tidigt uppnått krigets mål. Möjligtvis får vi tillbaka lite områden i östra Finland
Kanske något off topic då frågan synes handla om hur kriget till havs fortsätter - med ytterligare slag, sänkningar av fartyg, beslagtagningar av fiendens fartyg, utbytande av krigsfångar alternativt sändande av dessa ryska krigsfångar till fastlandssverige m.m., kanske rentav - om än tveksamt - ända bort till det då ännu relativt nyförvärvade till S:t Barthelemy, vilken ju rimligen bör ha varit under uppbyggnad, i motsats till det jag mest tror på.

Att utvecklingen skulle blivit sådan, att ryssarna hamnar i ett så kapitalt underläge att man från svenskarnas sida ser en chans att ta tillbaka allt vi fick lämna ifrån oss till Ryssland 1721, det tror jag alls inte kommer inträffa. Förutsättningarna för det finns helt enkelt inte. Däremot tror i likhet md Psilander att vi kan få tillbaka smärre områden i öst. Det år 1743 förlorade Kymmene län ligger då bäst till. Möjligen som längst bort till Viborg, men inte mer.

Kanske någondera part - svensk eller ryss - även hade föreslagit Sverige en eller några öar eller städer längs baltiska kusten. Reval (Tallinn), Pärnau, Dagö, Ösel, Riga, Windau eller Libau som krigsbyte. Men jag finner det vanskligt med en eller flera sådana svenska enklaver omgivna av sedan länge ryskkontrollerat land. Reval är nog i det fallet det säkraste kortet pga närheten till Helsingfors och andra svenska städer längs den finska sydkusten, men jag är tveksam till detta också som nämnts.

Så Kymmene län plus eventuellt Viborg är vad Sverige som mest kan få som krigsbyte.

Många freder under framför allt 1700-talet slöts ju på svensk makt, freden i Åbo t.ex., så låt oss säga att vi den här gången talar om "freden i Narva".

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Avgörande seger vid Hogland?

Inlägg av Gavrilo Princip » 31 mars 2014, 23:16

Psilander skrev:Med Hogland som ett svenskt Trafalgar så har vi tidigt uppnått krigets mål. Möjligtvis får vi tillbaka lite områden i östra Finland
Kanske något off topic då frågan synes handla om hur kriget till havs fortsätter - med ytterligare slag, sänkningar av fartyg, beslagtagningar av fiendens fartyg, utbytande av krigsfångar alternativt sändande av dessa ryska krigsfångar till fastlandssverige m.m., kanske rentav - om än tveksamt - ända bort till det då ännu relativt nyförvärvade S:t Barthelemy, vilken ju rimligen bör ha varit under uppbyggnad, men det jag mest tänker mig är följande:

Att utvecklingen skulle blivit sådan, att ryssarna hamnar i ett så kapitalt underläge att man från svenskarnas sida ser en chans att ta tillbaka allt vi fick lämna ifrån oss till Ryssland 1721, det tror jag alls inte kommer inträffa. Förutsättningarna för det finns helt enkelt inte. Kom ihåg att S:t Petersburg redan vid det här laget hunnit utvecklas till en för den tidens förhållanden metropol avsevärt större än Stockholm. Någon exakt befolkningssiffra har jag inte tillgång till, men jag har för mig att jag läst att "Piter" under Katarina den Storas tid redan uppnått en befolkning om c:a en kvarts miljon invånare. Däremot tror jag i likhet med Psilander att vi kan få tillbaka smärre områden i öst. Det år 1743 förlorade Kymmene län ligger då bäst till. Möjligen som längst bort till Viborg, men inte mer.

Kanske någondera part - svensk eller ryss - även hade föreslagit Sverige en eller några öar eller städer längs baltiska kusten. Reval, Pärnau, Dagö, Ösel, Riga, Windau eller Libau som krigsbyte. Men jag finner det vanskligt med en eller flera sådana svenska enklaver omgivna av sedan länge ryskkontrollerat land. Reval är nog i det fallet det säkraste kortet pga närheten till Helsingfors och andra svenska städer längs den finska sydkusten, men jag är tveksam till detta också som nämnts.

Så Kymmene län plus eventuellt Viborg är vad Sverige som mest kan få som krigsbyte. Samt utlämnande av en del ryska krigsfartyg.

Många freder under framför allt 1700-talet slöts ju på svensk makt, freden i Åbo t.ex., så låt oss säga att vi den här gången talar om "freden i Narva".

Skriv svar