2003: Anna Lindh överlever

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

2003: Anna Lindh överlever

Inlägg av Knurd » 17 september 2013, 16:32

Vi tänker oss att utrikesminister Anna Lindh tar med sig en livvakt när hon går och handlar på NK den 10 september 2003. Mordförsöket avvärjs.

Skulle det påverka euro-omröstningen? Skulle Lindh efterträda Göran Persson, och kanske vinna valet 2006?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: 2003: Anna Lindh överlever

Inlägg av Markus Holst » 17 september 2013, 18:49

Nej, ja, ja.

Euro-omröstningen torde snarare fått fler ja-röster som ett resultat av Annas tragiska bortgång i form av sympatiröster.

Att Anna skulle efterträtt Persson är väl vedertaget?

Valet är jag mera osäker på, men nog hade Anna dragit fler röster än Juholt/Sahlin. Kommer inte ihåg vem som var vid rodret vid valet. Anna var karismatisk och fläckfri, vilket de andra inte var. Kanske man skulle dragit fram makens alkoholism som black om foten, mend et hade nog snarare gjort henne än starkare i folks ögon.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: 2003: Anna Lindh överlever

Inlägg av a81 » 17 september 2013, 19:40

Det hade blivit nej i euroomröstningen även om Anna Lindh överlevt. Snarare kan det ha blivit ännu mera nej, då möjligen en del nej-sympatisörer avstod från att rösta eller röstade ja av sympati för Anna Lindh, som var euroanhängare.

Anna Lindh skulle ha efterträtt Göran Persson, om nu inte attentatsförsöket i sig hade fått henne på andra tankar.

Jag tror att hon hade haft goda chanser att vinna valet 2006, om man antar att hon blivit statsminister/partiledare någon gång 2004-2005. Jag är dock inte helt säker. Att vänstersidan tappade majoriteten 2006 hade delvis att göra med att väljarna tröttnat efter ett långt socialdemokratiskt maktinnehav stött av V och MP. Jag tror dessutom att V:s och MP:s ökade makt gjorde många skeptiska till fortsatt vänsterregering, precis som det tätare röd-gröna samarbetet 2010 inte gick hem hos väljarna.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1508
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: 2003: Anna Lindh överlever

Inlägg av HJ » 18 september 2013, 09:29

Markus Holst skrev:Anna var karismatisk och fläckfri, vilket de andra inte var.
Det är lite lurigt med "fläckfriheten" eftersom man ogärna gräver fram osmickrande saker om nyligen bortgågna (jmf Olof Palme). Men hon var definitivt bättre än de andra.

Det mest gravernade "affären" som Anna Lindh var inblandad i är nog egyptenavvisningarna 2001 som avslöjades 2004. Om hon fortfarande varit utrikesminister när det avslöjades tror jag att Göran Perssson "offrat" henne för att minska på regeringens kollektiva ansvar, men om Göran hade hunnit avgå och Anna varit statsminister hade hon kanske kunnat skylla på Göran som var välkänd för att köra över sina ministrar.

En annan "risk" är UD:s hantering av tsunamin 2004, där hennes efterträdare Laila Freivalds fick mycket kritik. Jag tror inte att skillnaden i organisation eller rutiner på UD skilde sig åt under Anna Lindh eller Laila Freivalds styre.

/Håkan

Ps. En annan sak, kanske inte affär men ändå, i ett avsnitt av "på spåret" fick hon fråga om ett grundämne och svarade "luft"...

spiring
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 7 juni 2005, 14:39
Ort: Uppsala

Re: 2003: Anna Lindh överlever

Inlägg av spiring » 19 september 2013, 11:14

HJ skrev:
Ps. En annan sak, kanske inte affär men ändå, i ett avsnitt av "på spåret" fick hon fråga om ett grundämne och svarade "luft"...
Hon tycks alltså ha bekänt sig till elementläran. Intressant.

Vad valresultatet 2006 beträffar har många, däribland jag själv, bilden att det snarare var Göran Persson än S som regerande parti som många tröttnat på. Så det är inte otänkbart att resultatet hade blivit annorlunda med Anna Lindh som partiledare. Åtminstone hade Reinfeldt & Co haft det svårare att erövra S-röster.
Allt är idioternas fel.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: 2003: Anna Lindh överlever

Inlägg av tryggve » 20 september 2013, 13:41

HJ skrev: Ps. En annan sak, kanske inte affär men ändå, i ett avsnitt av "på spåret" fick hon fråga om ett grundämne och svarade "luft"...
OT så det förslår, men när var Anna Lindh med i På Spåret? Hon verkar inte finnas med på listan över deltagare på wikipedia i alla fall.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% ... p%C3%A5ret

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1508
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: 2003: Anna Lindh överlever

Inlägg av HJ » 20 september 2013, 22:34

Åfyfan vad pinsamt, jag har blandat ihop med Britta Lejon. Jag skäms på riktigt.

Tack för påpekandet!!

/Håkan

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: 2003: Anna Lindh överlever

Inlägg av von Adler » 21 september 2013, 13:40

Om Göran Persson avgått innan valet 2006 och lämnat över till Anna Lindh OCH socialdemokraterna, kanske försvagade, men ändå kvar vid makten, vinner valet, vad hade det inneburit för Fredrik Reinfeldt och hans nya moderater? Hade de överlevt ett misslyckande att ta makten?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: 2003: Anna Lindh överlever

Inlägg av tryggve » 21 september 2013, 13:51

HJ skrev:Åfyfan vad pinsamt, jag har blandat ihop med Britta Lejon. Jag skäms på riktigt.

Tack för påpekandet!!

/Håkan
Inget att skämmas för, hoppas att jag inte lät för konfrontativ.
Jag undrade mest som "på Spåret"-fan hur jag hade missat att Anna Lindh var med i programmet. :-)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: 2003: Anna Lindh överlever

Inlägg av sonderling » 21 september 2013, 14:53

Knurd skrev:Vi tänker oss att utrikesminister Anna Lindh tar med sig en livvakt när hon går och handlar på NK den 10 september 2003. Mordförsöket avvärjs.

Skulle det påverka euro-omröstningen? Skulle Lindh efterträda Göran Persson, och kanske vinna valet 2006?
Vet ej, ja, förmodligen. Affären med Egyptierna hade nog inte gjort nån skillnad men hon hade ju kunnat försvarat sig bättre som levande.

Sonderling.

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: 2003: Anna Lindh överlever

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 8 oktober 2013, 22:48

Markus Holst skrev:Nej, ja, ja.

Euro-omröstningen torde snarare fått fler ja-röster som ett resultat av Annas tragiska bortgång i form av sympatiröster.

Att Anna skulle efterträtt Persson är väl vedertaget?

Valet är jag mera osäker på, men nog hade Anna dragit fler röster än Juholt/Sahlin. Kommer inte ihåg vem som var vid rodret vid valet. Anna var karismatisk och fläckfri, vilket de andra inte var. Kanske man skulle dragit fram makens alkoholism som black om foten, mend et hade nog snarare gjort henne än starkare i folks ögon.
Var ni bekanta?

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: 2003: Anna Lindh överlever

Inlägg av Knurd » 26 januari 2015, 15:36

Socialdemokraterna har utmärkt sig för sitt starka ledarskap. Men från Lindhs tragiska bortgång till idag, har de haft en ledarkris, där både Persson, Sahlin och Juholt tvingats kasta in handduken. Stefan Löfven har visserligen blivit statsminister, men inte lyckats få igenom regeringens budget.

Efter mordet och euroomröstningen blev Persson passiv, och gjorde knappast något av betydelse. Fredrik Reinfeldt blev Moderaternas partiledare i oktober 2003, och året därefter grundades Alliansen, som kom att bli Sveriges mest långvariga icke-socialdemokratiska regering sedan år 1900.

Hade Lindh räddat socialdemokraterna? Kan vi tänka oss att hon hade börjat sänka skatterna före valet 2006, för att förekomma Alliansen?

Bränner
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 7 augusti 2013, 10:44

Re: 2003: Anna Lindh överlever

Inlägg av Bränner » 4 februari 2015, 21:45

Får jag något OT fråga hur välbelagt var det att hennes make hade alkoholproblem?

Skriv svar