Om Finland erövrat Leningrad

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
hilbert
Medlem
Inlägg: 2199
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Om Finland erövrat Leningrad

Inlägg av hilbert » 22 juni 2013, 19:47

Som jag har förstått försökte Tyskland övertala Finland att anfalla Leningrad.
Som jag också har förstått skulle de antagligen lyckats erövra Leningrad eftersom ryssarna hade ett mycket svagt försvar i den riktningen.
Vad hade hänt med Finland om de gått med på det.
Hade Finland överlevt som självständig nation?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Om Finland erövrat Leningrad

Inlägg av LasseMaja » 22 juni 2013, 21:20

Tyskland kanske hade vunnit mot Ryssland och Storfinland brett ut sig ända till Murmansk.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Om Finland erövrat Leningrad

Inlägg av von Adler » 23 juni 2013, 00:29

Finland var inte intresserat av den oerhörda slakten som en strid i en stor stad innebär, med goda skäl. Däremot hade de kunnat driva sovjeterna tillbaka och möjligtvis länkat upp med tyskarna vid Tikhvin, antingen genom att slå sig igenom söder om Ladoga, eller norr om den. Då hade Leningrad varit helt isolerat och hade förmodligen svälts till kapitulation utan Livets väg.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Om Finland erövrat Leningrad

Inlägg av Gavrilo Princip » 23 juni 2013, 00:42

Min gissning är att Tyskland hade sett det som självklart att de skulle få överta Leningrad i utbyte mot ganska vidlyftiga kompenationer på något annat sätt, antingen ekonomiskt eller genom att tillerkänna Finland andra landområden, t.ex. Karelen och förmodligen även hela Kolahalvön. Eller en kombination av ekonomisk och territoriell kompensation.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Om Finland erövrat Leningrad

Inlägg av von Adler » 24 juni 2013, 09:01

I vissa (små, men ändock) kretsar i Finland pratades det om "språkgränsen" där Finnmark och Sverige öster om Torne Älv (inklusive Kiruna och Malmberget, som ligger väst/syd on älven) skulle ingå i det framtida Storfinland.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Storfinland

Ibland inkluderas även Troms med Narvik, för att Finland skulle få en färdig infrastruktur för sina nya besittningar med malmgruvor och så vidare.

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: Om Finland erövrat Leningrad

Inlägg av Knurd » 17 september 2013, 16:38

Axelmakterna skulle nog förlora i slutändan, men segern skulle bli mer dyrköpt för Ryssland. Om Leningrad hade fallit före Pearl Harbor, så hade möjligen USA gett sig in bland de allierade.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Om Finland erövrat Leningrad

Inlägg av lampros » 18 september 2013, 11:05

hilbert skrev:Som jag har förstått försökte Tyskland övertala Finland att anfalla Leningrad.

Som jag också har förstått skulle de antagligen lyckats erövra Leningrad eftersom ryssarna hade ett mycket svagt försvar i den riktningen.
En central fråga för andra världskriget på våra breddgrader, onekligen.

Hade det gått? Skulle Finland kunnat avancera mot Leningrad och delta i belägringen?

Jag skulle nog svara "ja". Beslutet att stanna halvvägs, mitt på Näset, var politiskt. Se här vad Kai Brunila skriver i "Finlands krig" s 98:
Det står helt klart att finländarna i detta läge [augusti 1941] hade haft alla möjligheter att bryta de fåtaliga och utslitna ryska truppernas motstånd på Näset och avancera till Leningrad. Störtbombare och grovt artilleri hade tyskarna säkert stått till tjänst med. Genom att vägra sin medverkan i operation Leningrad lät Mannerheim och Ryti de politiska synpunkterna segra över de militära och gjorde därmed ryssarna en ovärderlig tjänst. Tyskarna kunde därigenom inte frigöra sin nordliga armégrupp för nya uppdrag, medan ryssarna istället kunde förstärka sitt försvar vid Urtski- och Pulkovakullarna.
Nu var förstås Mannerheim inte med på detta. Han ville inte framstå som deltagare i ett erövringskrig. Men operativt var det klart överläge för Finland + Tyskland denna tid. Även i Leningradsektorn.

Skriv svar