Ny AAR

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 2 maj 2013, 19:39

Det första Maharat kriget slutade runt 1750 eftersom jag var tvungen att absorbera det jag hade erövrat, nu vet jag att krig nr 2 kommer, det är bara en fråga om tid. En lustig grej mina moståndare producerar präster på löpande band men inte jag, jag har 2 kyrkskolor nivå 2 och de har producerat exakt 0 präster under 50 år.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Ny AAR

Inlägg av von Adler » 3 maj 2013, 10:31

Kyrkor producerar en aktiv präst per kyrka, ungefär. Du får en ny när den gamla dör. Bygg fler kyrkor för fler präster.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 4 maj 2013, 09:02

von Adler skrev:Kyrkor producerar en aktiv präst per kyrka, ungefär. Du får en ny när den gamla dör. Bygg fler kyrkor för fler präster.
Jag har gjort det, och tro det eller ej jag fick faktiskt en präst, det var på tiden. Det går inget vidare för Ottomanerna, Ryssarna har tagit en provins och Anatolien har erövrats av Maharaterna. Jag får väl ingripa. mina 2 första 120 kanoners skepp är nu under byggnad.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Ny AAR

Inlägg av dc » 4 maj 2013, 21:32

Intressant. Har köpt spelet och testat lite. Efter några timmar är slutsatsen att inte erövra halva världen direkt. Du får likviditetsproblem.

Har kommit till ca 1730 efter några veckor som Sverige. Dansken angrep samtidigt som jag krossade Polen. Nu heter Danmarks huvudstad Reykjavik och hela Polen / Baltikum är svenskt. Ryssarna är nöjda med att handla timmer, och vågar nog inget annat.

Storpreussen däremot gillade inte att jag allierade mig med deras engelska fiende. Så vi får se hur länge de klarar att motstå det Svenska Stålet.... Men som sagt ekonomin är i botten och jag har ingen möjlighet att investera i någon omfattning.
Då fältarméerna hela tiden knyts upp som garnisoner krävs nyrekrytering hela tiden. Har dock insett värdet av att hålla ytterligare mindre styrkor i beredskap för att möta strövkårer. Det finns få saker så irriterande som mindre fiendeförband som föröder din landsbygd. De mindre styrkorna kan snabbt övergå till offensiven och sprida skräck hos fienden istället, både med att bränna alla viktiga byggnader och att störa den fientliga uppmarschen.
No one can prevent me from raising towers in babylon

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 9 maj 2013, 08:00

1750-1755
Som sagt tidigare så spenderade jag 2 år att absorbera mina Indiska erövringar och 1752 förklarade Spanien krig, efter ett par sjöslag landsteg jag på Curacao som Spanien tidigare erövrat från Holland, efter kolonins fall hade Spanien fått nog
och gick med på fred. Holland är hårt trängt i Europa av b la Fransmännen skall bli intressant att se hur länge de håller ut.
Faller Holland övergår hans kvarvarande kolonier till någon slags pirater och blir enkla att snappa upp. Preussen anfaller igen och belägrar Hannover, jag är jävligt trött på honom nu. En Maharata eskader har seglat in i Medelhavet, nu är troligen det 2ndra Maharatkriget i faggorna.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 11 maj 2013, 09:16

1756-1762
Mycket riktigt Maharaterna anfaller men det går inget vidare för dem, de belägrar Goa som slår tillbaka deras arme
Givetvis slår han en bräsch i muren men där har jag satt upp mitt artilleri för att täcka öppningen och 2 infanteriregementen i flankerande positioner, resultatet blir en massaker, när hans trupper strömmar in genom öppningen
möts de av druvhagel från 6 kanoner samt musköteld från 2 regementen. dock lyckas faktiskt resterna av en av hans kavalleriskvadroner nå mitt artilleri men det spelar ingen roll ni skulle ha sett likhögarna i öppningen. Efter slaget kommer min ripost och jag erövrar den större staden som ligger nordost om Goa. Jag landstiger också och erövrar Anatolien från honom och efter det har han fått nog så fred sluts. En sak som stör mig är att handgranatgubbarna inte kan göra någost så enkelt som att slänga ner granater från muren. Holland faller och hans kolonier blir någon slags pirater så jag landstiger direkt på Ceylon och erövrar det, nu återstår hans två kolonier i Karibien. Det lustiga är att året efter återuppstår Holland på sin rätta plats igen och en provins har blivit Grekland, har också upptäckt att Louisiana har revolterat, så mycket att göra och alldeles för lite trupper.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 12 maj 2013, 18:10

1763-1766
Blir anfallen av Spanien, Preussen samt Ryssland nästan simultant, det ser lite svettigt ut i början, det största sjöslaget hittills sker utanför Brasiliens kust, han har 15 stora skepp mestadels galleoner och jag har ungefär lika många, min fördel är att jag har 2 120 kanoners skepp samt 1 med 102 kanoner, det blir blodigt ändå, jag förlorar ett litet linjeskepp samt en Razee och en av mina 80 kanoners springer i luften, segern är dock min ändå jag sänker 3 skepp samt erövrar resten.
Efter det har jag totalt sjöherravälde i Karibien så jag erövrar Nueva Andalucia samt Kuba, efter det har Spanjoren fått nog och går med på fred, one down two to go. Tar också den sista piratön samt Louisiana i förbifarten.
Preussen gör ett strategiskt misstag, hans huvudarme börjar inte belägra Hannover utan den fortsätter upp mot Jylland varpå jag snabbt erövrar Berlin och fred sluts, jag har därmed uppnått mina seger villkor. Vad anbelangar Ryssen så ockuperar jag Krim och fred sluts där också, inte illa pinkat om jag får säga det själv.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Ny AAR

Inlägg av dc » 12 maj 2013, 21:51

Jag skulle gärna vilja se en skärmdump med dina finanser.....

Min förvisso framgångsrika krigsmakt kostar multum, behöver ännu större intäkter....
No one can prevent me from raising towers in babylon

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 12 maj 2013, 22:07

dc skrev:Jag skulle gärna vilja se en skärmdump med dina finanser.....

Min förvisso framgångsrika krigsmakt kostar multum, behöver ännu större intäkter....
Jag skall se vad jag kan göra, jag har ungefär 30 000 pengar i vinst varje runda.
Det är märkligt det här med sjöstriderna, i verkligheten skulle aldrig en fregatt anfalla ett linjeskepp och det räknades som dålig stil av ett linjeskepp att skjuta på en fregatt om inte den öppnade eld först, mig veterligt hände det en gång vid slaget vid Nilen, den Franska fregatten Sérieuse öppnade eld mot HMS Orion som var en 74a, Orion sänkte henne med en salva. inte i spelet dock, hade en sammandrabbning ungefär vid kap Trafalgar, jag hade ett 120 kanoners linjeskepp och han hade 2 karronadfregatter, en sloop och en brigg, jag vann såklart men de skadade mig rejält och vägrade att retirera.
på tal om sloop vad farao är det för slags fartyg? Jag trodde först det var en korvett men den har bara 2 master, jag har aldrig sett något liknande, helt rundad akterspegel samt 2 master.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Ny AAR

Inlägg av dc » 13 maj 2013, 08:59

30 000 i VINST per runda, för bövelen karl. Du borde vara finansminister......Då vill jag verkligen se din resultaträkning.



När det gäller sloops, verkar klassificeringen inte vara helt lätt. Men de fartyg vilka var för små ( för få kanoner ) att passa in i de sex rangerna kan beroende på tex segelarrangemang klassas som sloop...

http://en.wikipedia.org/wiki/Sloop-of-war
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Ny AAR

Inlägg av von Adler » 13 maj 2013, 16:19

Jag brukar ha bortåt 30-40 000 i vinst per turn mot mitten av spelet (som dock kan gå ner till 5 000 om man bygger mycket ny arméer) . Det är bara att satsa på handelshamnar och handesvaror - monopolisera handelsplatserna tidigt, jaga ner alla fienders flottor där, få bort piraterna fort (deras öar producerar fint socker) och ta pälsprovinserna av Ryssarna. Handelsavtal med allt och alla.

Så sätter man skatten till lägsta eller ingenting - tillväxten blir så stor att efter tio turns eller så har man mer i inkomster än man behöver, trots att skatten är på lägsta. Absolut monarki så du kan sätta in riktigt kompetenta finansministrar hjälper förstås också.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 13 maj 2013, 18:57

von Adler skrev:Jag brukar ha bortåt 30-40 000 i vinst per turn mot mitten av spelet (som dock kan gå ner till 5 000 om man bygger mycket ny arméer) . Det är bara att satsa på handelshamnar och handesvaror - monopolisera handelsplatserna tidigt, jaga ner alla fienders flottor där, få bort piraterna fort (deras öar producerar fint socker) och ta pälsprovinserna av Ryssarna. Handelsavtal med allt och alla.

Så sätter man skatten till lägsta eller ingenting - tillväxten blir så stor att efter tio turns eller så har man mer i inkomster än man behöver, trots att skatten är på lägsta. Absolut monarki så du kan sätta in riktigt kompetenta finansministrar hjälper förstås också.
Ja det låter ungefär som jag har gjort, jag tog den ena piratön tidigt och började pumpa ut socker. En sak jag också gör är att när jag har erövrat en provins med ett örlogsvarv så river jag varvet och bygger en handelshamn istället, jag har nu 3 örlogsvarv 1 i Karibien, 1 i Östersjön samt 1 i Svarta havet. Spenderar man sådär en 20 000-25 000 per omgång på att uppgradera sina hamnar, gruvor, industrier samt handeslvaruproducenter så blir detta självgående efter ett par år och då har man råd med en stor arme och flotta. Ang bilden så har jag räknat ut hur man tar en bild men jag kan inte hitta sagda bild i min dator beklagar.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Ny AAR

Inlägg av dc » 13 maj 2013, 21:13

Ska jobba på saken.... Det brukar vara svårt att få tag i handelsplatser, alla andra är före. Men håller på att erövra lite mark i Karibien. Har just tagit Florida. En erfarenhet är att utkämpa slag manuellt. Du är helt överlägsen datorn. Efter att testat att utkämpa samma slag själv gentemot autoresolve ett antal ggr är skillnaden dramatisk. Datorn ordnade förlust med 800 stupade, samma slag manuellt blev seger med försumbara förluster.
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Ny AAR

Inlägg av von Adler » 13 maj 2013, 22:51

svartekaptenen skrev:
von Adler skrev:Jag brukar ha bortåt 30-40 000 i vinst per turn mot mitten av spelet (som dock kan gå ner till 5 000 om man bygger mycket ny arméer) . Det är bara att satsa på handelshamnar och handesvaror - monopolisera handelsplatserna tidigt, jaga ner alla fienders flottor där, få bort piraterna fort (deras öar producerar fint socker) och ta pälsprovinserna av Ryssarna. Handelsavtal med allt och alla.

Så sätter man skatten till lägsta eller ingenting - tillväxten blir så stor att efter tio turns eller så har man mer i inkomster än man behöver, trots att skatten är på lägsta. Absolut monarki så du kan sätta in riktigt kompetenta finansministrar hjälper förstås också.
Ja det låter ungefär som jag har gjort, jag tog den ena piratön tidigt och började pumpa ut socker. En sak jag också gör är att när jag har erövrat en provins med ett örlogsvarv så river jag varvet och bygger en handelshamn istället, jag har nu 3 örlogsvarv 1 i Karibien, 1 i Östersjön samt 1 i Svarta havet. Spenderar man sådär en 20 000-25 000 per omgång på att uppgradera sina hamnar, gruvor, industrier samt handeslvaruproducenter så blir detta självgående efter ett par år och då har man råd med en stor arme och flotta. Ang bilden så har jag räknat ut hur man tar en bild men jag kan inte hitta sagda bild i min dator beklagar.
Varje provins måste ha en handelshamn eller kontakt med en landvägen för att kunna leverera sin vara till marknaden. På de karibiska öarna måste man bygga handelshamn i varje hamn för att få ut sockret på marknaden.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 14 maj 2013, 00:37

von Adler skrev:
svartekaptenen skrev:
von Adler skrev:Jag brukar ha bortåt 30-40 000 i vinst per turn mot mitten av spelet (som dock kan gå ner till 5 000 om man bygger mycket ny arméer) . Det är bara att satsa på handelshamnar och handesvaror - monopolisera handelsplatserna tidigt, jaga ner alla fienders flottor där, få bort piraterna fort (deras öar producerar fint socker) och ta pälsprovinserna av Ryssarna. Handelsavtal med allt och alla.

Så sätter man skatten till lägsta eller ingenting - tillväxten blir så stor att efter tio turns eller så har man mer i inkomster än man behöver, trots att skatten är på lägsta. Absolut monarki så du kan sätta in riktigt kompetenta finansministrar hjälper förstås också.
Ja det låter ungefär som jag har gjort, jag tog den ena piratön tidigt och började pumpa ut socker. En sak jag också gör är att när jag har erövrat en provins med ett örlogsvarv så river jag varvet och bygger en handelshamn istället, jag har nu 3 örlogsvarv 1 i Karibien, 1 i Östersjön samt 1 i Svarta havet. Spenderar man sådär en 20 000-25 000 per omgång på att uppgradera sina hamnar, gruvor, industrier samt handeslvaruproducenter så blir detta självgående efter ett par år och då har man råd med en stor arme och flotta. Ang bilden så har jag räknat ut hur man tar en bild men jag kan inte hitta sagda bild i min dator beklagar.
Varje provins måste ha en handelshamn eller kontakt med en landvägen för att kunna leverera sin vara till marknaden. På de karibiska öarna måste man bygga handelshamn i varje hamn för att få ut sockret på marknaden.
Å fan det betyder att jag måste riva örlogsvarvet på Trinidad.

Skriv svar