Ny AAR

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 15 april 2013, 15:17

Jag har precis börjat spela Sverige i Empire total war, min plan var att ta det lugnt i Europa och först
eörvra en av piratöarna i Karibien samt lite indianterritorium i NordAmerika, nu blev det inte så, jag blev attackerad
av Polen samt Ryssland nästan omedelbart och när jag erövrade Västpreussen kom Preussen med också, dvs tre motståndare
samtidigt alltså, jag behärskade dock Östersjön så jag kunde relativt snabbt förflytta trupper från en skådeplats till en annan, jag koncentrerade mig först på Polen och lät garnisonen i Petersburg försöka hålla ut vilket gick bra. Polen var ett problem de ville absolut inte ha fred till något pris jag erbjöd dem teknologi samt Warszawa inte en chans tillslut fick
jag erövra dem totalt vilket skapar sina egan problem, revolter, partisaner m.m. Under tiden så tog Preussen Warszawa
samt Västpreussen vilket jag efter visst besvär återerövrade med viss hjälp av Österrike, efter det var de villiga att prata fred och det blev samtidigt en vitfred med Ryssland. Nu är året 1708 och en eskader bestående av 1 linjeskepp samt
3 fregatter har nu avseglat till Karibien, jag vill gärna erövra ett par av piratgalleonerna också, då anfaller Dansken
såklart. När det gäller forskning ser det bra ut har universiteten i Uppsala samt i Krakow, har byggt skolor i Narva samt
en håla i Podolien.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 16 april 2013, 07:21

Våren 1709 föll Norge och i samma veva avseglade transportfartyg med trupper till Karibien. Nu är det våren 1711 och följande har hänt: huvudarmen har varit sysselsatt med att slå ner div uppror i Warszawa, På den Danska fronten råder
lugn varken jag eller Dansken kan angripa, jag erövrade dock fregatten Fredricus Quintus som nu tjänstgör i Östersjöflottan
jag är dock lite orolig för var den Danska huvudflottan är. Har byggt 2 linjeskepp samt planerar fler. Har noterat de enorma sjöstridskrafterna som sjömakterna förfogar över, I karibien erövrade jag 2 av de stora piratgalleonerna och inväntar nu transportfartygen med landtrupper. I världen i övrigt så har Portugal erövrats av Spanien, en del av de Tyska småstaterna
har ockuperats av antingen Österrike eller Preussen vilka för övrigt är i krig med varandra vilket är bra för då besvärar de inte mig. Indianterritoriet i Georgia har fallit till Spanjoren vilket var ett litet bakslag för mig.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 17 april 2013, 15:13

Hösten 1711-våren 1717.
Erövrade den södra pirathamnen, trevligt att ha en koloni, reparerade mina fartyg där och skickade dem sedan till
handelsplatserna vid Brasiliens kust, I samma veva angrep Ryssland och Preussen igen varav Preussen tog Västpreussen
men jag llyckades hålla honom utanför Königsberg, Ryssen anföll på två fronter en riktad mot Petersburg och en Riktad
mot Minsk som var obefäst, jag föll tillbaka från Minsk till Litauen med min lilla garnison och tog ställning i Vilnius som
är befäst varpå Minsk föll. Ett år senare återtog jag Minsk, i norr besegrade jag den Ryska armen söder om Petersburg
och sedan skickade jag en avdelning mot fjärrkarelen som föll, samtidigt avancerade huvudarmen mot Moskva som föll
1715 efter det hade Ryssen fått nog och godtog en fred, problemet är nu bara att min huvudarme är uppbunden i Moskva
för att hantera de oundvikliga revolterna för åtminstone ett par år. Efter att ha byggt upp en ny arme i Köningsberg återtog
jag Västpreussen våren 1716, erövrade också några Preussiska handelsfartyg utanför Brasiliens kust. Preussen är dock inte intresserad av fred och jag är fortfarande i krig Med Danmark. I övrigt i världen så har Amsterdam fallit för Fransmännen
men Holland existerar fortfarande eftersom de hade erövrat en Tysk småstat innan. Marocko kontrolleras av Spanien och
Tunis av Johanniterorden. Det är märkligt att fiendeskepp kan upptäcka en fast man är 1/4 jordklot iväg och komma och
anfalla en. Polhem har dödat 2 Ryska gentlemen i duell.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 19 april 2013, 06:27

Hösten 1717-våren 1722
Territoriet Moskva fortsätter att skapa problem med revolter m.m, jag kan givetvis slå ned dem utan problem men det
binder en av mina fältarmeer permanent. Håller på att bygga upp min infrastruktur för att generera mer inkomster och eftersom jag kontrollerar 5 skolor nu så leder jag inom forskning, säljer teknologi för att få inkomster. 1718 förklarar Spanien krig mot mig men jag lyckades muta dem med teknologi och tur var väl det, de hade sopat bort min flotta och
dessutom upptäckte jag att en invasionsstyrka var på väg mot Trinidad vilket inkluderade en 3-däckare, jag är inte redo för Spanien än men det kommer. Jag beslöt att jag behövde en hamn i Medelhavet så jag besatte Tripoli och förpassade korsarerna till historiens sophög. jag har nu 3 fältarmeer, en i Moskva, en i Minsk samt en som står mot Preussen vilken
jag fortfarande är i krig med. På den Danska fronten råder lugn. 1720 anfaller Ryssen för 3dje gången men förutom att han går in med div strövkårer och bränner varpå jag förintar dem så händer inte mycket och fred sluts 1721. Det som slår mig
är att vissa moståndare vägra gå med på fred oavsett vad.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 20 april 2013, 19:41

Hösten 1722-våren 1727.
Jag skickade fregatten Tapperheten att spana i Ostindien och där hittade jag Danska flottan till min förtret, minus
en fregatt. Preussen vägrar att sluta fred och anfaller Västpreussen konstant, jag har slutligen lyckats samla en
arme för anfall mot Danmark. Min första 3 däckare löpte av stapelbädden, Amarant. Skickade 3 linjeskepp till
Ostindien för att ta itu med Dansken och erövrade linjeskeppet Kiel och 3 handelsskepp. Ryssen angrep igen för
fjärde gången på 25 år, jag lyckades muta dem med teknologi. Intressant är att allt har negativa konsekvenser
bygger du ett universitet blir de sura, bygger du en industri blir de sura, forskar du om humaniora blir de sura.
Jag försöker få adeln att revoltera så jag kan införa konstituell monarki men hittills ingen reaktion.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Ny AAR

Inlägg av von Adler » 21 april 2013, 22:07

Jag brukar bränna varje byggnad i Moskva och sedan sälja territoriet till Ryssarna för fred. Då ägnar de ett dussin turns åt att bygga upp det igen innan de kommer nästa gång, så upprepar man. Ge dem ingen teknologi!

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 24 april 2013, 20:46

von Adler skrev:Jag brukar bränna varje byggnad i Moskva och sedan sälja territoriet till Ryssarna för fred. Då ägnar de ett dussin turns åt att bygga upp det igen innan de kommer nästa gång, så upprepar man. Ge dem ingen teknologi!
Tja det är en väg att gå men jag föredrar att rumphugga dem, dessutom så ger området bra inkomster.
Förresten när skall du fortsätta med din utomordentliga tidslinje på alternate hsitory discussion board? jag vill höra om när Svenska flottan slåss mot Amerikanerna.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Ny AAR

Inlägg av von Adler » 24 april 2013, 21:58

Jag ska reboota den med lite mer info och bilder o.s.v. för att göra den mer lättläst. Det är där jag ligger just nu.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 25 april 2013, 09:39

Hösten 1727-hösten 1731
Preussen fortsätter oförtrutet att angripa Danzig men fästet motstår alla attacker. Under tiden skapar mina agenter
kaos bakom hans linjer och samtidigt angriper Österrikarna söderifrån. Dessa faktum gör att jag kan frigöra armen och
landsätta den på Jylland, omgången efter stormar jag Köpenhamn som faller även om det kostar mig. Dansken som bara har
Island kvar går därefter med på fred puuh! Gissa vad som händer omgången efter jo Hannover förklarar krig och skickar en kår upp i Jylland han kan inte ta sig över bälten pga min flotta men han bränner allt han kan nå. Min arme får stå ett par turns i Köpenhamn för att bli återuppbyggd och sedan marscherar jag mot Hannover som jag erövrar. Britten äv villig att
erbjuda mig Maryland om han får lite teknologi vilket jag går med på. Malteserriddarna förklarar också krig på mig men gör inga offensiva rörelser och pga detta samlar jag ihop en flotta som jag skickar till Medelhavet för att ta itu med hans flotta.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 27 april 2013, 15:35

Våreb 1732-Hösten 1735.
Jag konfronterar Maltesflottan i Medelhavet och vinner en lysande seger behåller 1 linjeskepp samt en fregatt och säljer resten, samtidigt marscherar min arme mot Tunis som inom kort faller. Efter många om och men går slutligen Preussen med på fred men det beror nog på att han är hårt trängd av Österrike. Malta vägrar att sluta fred. 1733 anfaller Ryssen igen men den här gången har jag stationerat trupper som kan kontra hans strövkårer samtidigt skickar jag en flotta med en arme ombord via Nordkap och jag landstiger utanför Arkhangelsk och erövrar densamma varpå Ryssen går med på fred.
Börjar få problem med befolkningen pga att jag har forskat fram mycket humaniora, trots maxskatter vill inte adeln revoltera så det kommer förmodligen att bli republik trots allt. I övrigt i världen så landstiger Spanjoren i de Engelska kolonierna i nordamerika och erövrar en provins men Britten har rätt gott om trupper där så vi får se hur det slutar.
Använder Karibien som övningsområde för min flotta där jag engagerar piratgalleoner nästan varenda turn, de är minsann några tuffa jävlar de är till och med en match för ett 74-kanoners linjeskepp. Detta ger också extra pengar vilket minsann behövs.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 30 april 2013, 05:24

Våren 1736-Våren 1740
Nu när jag åtnjuter fred med stormakterna så passar jag på att utveckla min infrastruktur. Lite marina
skärmytslingar med piraterna i Karibien samt resterna av Maltesflottan i Medelhavet, om inte annat ger det pengar samt erfarenhet. Fransmannen verkar besatt av att konvertera Holland till katolicismen så jag har skickat dit några agenter som likviderar hans präster på löpande band. Har frigjort en arme som jag överväger att anfalla Eskimåerna med, jag behöver lite mer kolonier i nya världen. Blir mer och mer problematiskt att hålla kontroll på mina territorier, jag vill införa konstitutionell monarki men får tydligen gå via republik så jag har börjat förberedelserna. I övrigt i världen så har Preussen gått till motoffensiv gentemot Österrike och återtagit Sachsen samt Slesien, får hålla ögonen på honom. Den Spanska invasionen av Brittiska Nordamerika rann ut i sanden. har noterat att Anatolien kontrolleras av rebeller, tyvärr har jag ingen arme tillgänglig för att ta området, synd.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 1 maj 2013, 18:21

Hösten 1740-Våren 1745
Jag gick i krig med Eskimåerna och ockuperade deras land utan större svårigheter, min första krigsförklaring.
Har iscensatt revolt i Sverige så jag blir en republik och senare konstitutionell monarki vilket lugnar ner folk betydligt, det blev dyrt dock att reparera allting i Stockholm. Preussen anfaller igen och blockerar min handelshamn Malmö, jag får inga
inkomster den omgången överhuvudtaget pga detta, hur är det möjligt? Jag lyckas dock muta dem med teknologi men nu finns de på listan! Ryssen anfaller igen vad är det krig nummer 5 eller 6, hursomhelst då damlar jag en arme och ockuperar Kiev. I övrigt i världen blev det revolt i Alger så korsarerna återuppstod för en kort tid innan Spanien gick in och tog området. Maharaterna anfaller Ottomanerna och provins efter provins faller, det ser inte bra ut för Ottomanerna. Överväger starkt att ingripa på Ottomanernas sida.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Ny AAR

Inlägg av von Adler » 1 maj 2013, 22:41

Jag brukar satsa på att behålla den absoluta monarkin - den låter en sätta de mest kompetenta ministrarna. Med en bra säkerhetsminister och låga skatter och en bra garnison kan man hålla folk i skatt.

Den ekonomiska tillväxten vid låga skatter gör att man snart tjänar mer per turn med dem än med höga skatter.

Att säkra handelsvaror - både genom att ha handelsskepp i handelsområdena och bygga ut råvaruproducerande byggnader ger enorma mängder pengar.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 2 maj 2013, 14:23

von Adler skrev:Jag brukar satsa på att behålla den absoluta monarkin - den låter en sätta de mest kompetenta ministrarna. Med en bra säkerhetsminister och låga skatter och en bra garnison kan man hålla folk i skatt.

Den ekonomiska tillväxten vid låga skatter gör att man snart tjänar mer per turn med dem än med höga skatter.

Att säkra handelsvaror - både genom att ha handelsskepp i handelsområdena och bygga ut råvaruproducerande byggnader ger enorma mängder pengar.
Jag vet har byggt ut sockerodlingarna jag har samt timmerproducenterna maximalt.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Ny AAR

Inlägg av svartekaptenen » 2 maj 2013, 14:36

Hösten 1745-Våren 1748.
Nu börjar det hända saker, min invasionsflotta anländer i Indiska oceanen och trupper landstiger i S.Ö Indien och erövrar provinshuvudstaden. Samtidigt anfaller min örlogsflotta hans örlogsflotta, det blev en blodig strid, jag förlorade 3- däckaren Kristina som sprang i luften samt det lilla linjeskeppet Kiel men jag erövrade större delen av hans flotta förutom några som kom undan, han hade en 74a men den hade oförskämdheten att sjunka efter att ha strukit flagg, besviken!
Jag behöll 2 56or samt en fregatt, resten sålde jag av. Jag anföll också hans handelsplatser i Ostindien och Östafrika och
erövrade några handelsfartyg. Det var som jag misstänkte har har väldigt få trupper kvar eftersom majoriteten är och slåss i Mellanöstern. Omgången efter anföll jag Mysore som jag erövrade utan några större besvär. I övrigt i Världen så erbjöd Britten mig Bahamas i utbyte mot lite tech vilket jag accepterade. Nästan Hela franska Nordamerika har fallit för Britten, endast Louisiana samt Newfoundland återstår. det finns nu inga småriken kvar i CentralEuropa, jag har Hannover, Preussen har Sachsen, Fransmännen Holland samt Rhenlandet, Österrikaren har Bayern samt Holland har Wurttemberg. ryssen har anfallit Ottomanerna.

Skriv svar