Denna tråd måste jag dela upp i två grenar, varför jag postar den två gånger med skillnaden (perspektivet) tydligt angiven.
Vi ponerar att Christoffer Columbus av en eller annan orsak (vilken vi kan lämna därhän) aldrig kom iväg på sin expedition. Alltså etableras ingen kontakt mellan "gamla" och "nya" världen vid 1400-talets slut. Tråden inkluderar även att ingen annan europé kommer på samma tanke som Columbus gjorde förrän ungefär 150 år senare. Och i den muslimska världen gör ingen heller det.
Resultatet blir alltså, att de amerikanska kontinenterna förblir okända ända fram till 1640-talet. Vilka konsekvenser får det för Europa? Både ekonomiskt, militärt, vetenskapligt, kulturellt, religiöst m.m. ....
Amerikas upptäckt fördröjs 150 år - konsekvenser för Europa?
-
- Medlem
Amerikas upptäckt fördröjs 150 år - konsekvenser för Europa?
Senast redigerad av 1 Gavrilo Princip, redigerad totalt 6 gånger.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Re: Amerikas upptäckt fördröjs 300 år - konsekvenser för Eur
300 år är nog lite väl mycket, betänk att européerna tog sig ända till Australien bara drygt 100 år efter det man hittade Amerika. 100, max 150 år senare är kanske mer realistiskt - det hade varit svårt att missa Amerika längre än så.
Mina 2 € cent.
MVH
Hans
Mina 2 € cent.
MVH
Hans
-
- Medlem
Re: Amerikas upptäckt fördröjs 300 år - konsekvenser för Eur
Ok! Jag ändrar mig då. Jag ska gå in och redigera i min text. Vi säger 150 år då...Hans skrev:300 år är nog lite väl mycket, betänk att européerna tog sig ända till Australien bara drygt 100 år efter det man hittade Amerika. 100, max 150 år senare är kanske mer realistiskt - det hade varit svårt att missa Amerika längre än så.
Mina 2 € cent.
MVH
Hans

-
- Medlem
Re: Amerikas upptäckt fördröjs 150 år - konsekvenser för Eur
Det är en sak att det kan vara känt att det finns land där borta, som Vinland och Grönland, men att europeiska landstigningar där inte sker. Fiskare använde tydligen fiskevattnen utanför Newfoundland före Columbus.
Påbud från de iberiska regimerna skulle kunna hindra expeditioner västerut en tid, så att det istället blir de engelska, franska, skotska och nederländska sjöfararna och kolonisatörerna under 1600-talet som utforskar Amerika.
Påbud från de iberiska regimerna skulle kunna hindra expeditioner västerut en tid, så att det istället blir de engelska, franska, skotska och nederländska sjöfararna och kolonisatörerna under 1600-talet som utforskar Amerika.