Inga moderna uniformer

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Inga moderna uniformer

Inlägg av masase » 29 december 2011, 03:51

Wooster skrev:
masase skrev: Hangarfartyg är i praktiken en flytande gymnasieskola med i huvudsak yrkesförberedande program.
Väldigt OT, men det där var ju så provocerande så man vill höra mer :)
Gymnasieskolan är ett citat från den f.d. kökschefen på USS Midway (http://www.midway.org/) som ansvarade för guidningen i kabyssen när jag besökte henne 2008. Fantastiskt fartyg och eftersom guidningen görs av f.d. aktiva flottister så får man höra väldigt roliga historier.

US Navy anger att den genomsnittliga matrosen (sailor) är 20 år gammal (http://www.navy.mil/navco/display.asp?page=leaders.html) så den stora massan på ett hangarfartyg är bara ett par år från vad jag var när jag tog studenten. Hangarfartyg har så pass stora besättningar att mycket som görs av en person på en jagare eller fregatt motiverar en arbetsgrupp med 2-3 sailors under befäl av ett underbefäl. Det är mycket bättre att bygga upp erfarenhet när din chef eller din mer erfarna kollega kan fixa dina misstag än när du är den enda inom 1000 sjömil som har en aning om hur man fixar en viss pryl.
Wooster skrev: Är det flottan/försvarsmakten i USA i allmänhet eller just hangarfartygen som detta gäller? Vad är det man lär sig på ett hangarfartyg som man har användning på i det civila? Rena serviceyrken som att laga/servera mat och städa, eller mer av teknisk karaktär?
Min chef är f.d. flottist och har gått en ganska vanlig väg med en MBA efter aktiv tjänst. Harvard business school är fullt med f.d. militärer. Jag har en annan kollega som lärde sig tatta nätverk för US Army och som fortsatte på datakom spåret efter han blev civil. Många vars föräldrar inte har sparat för college och/eller som inte vill ta lån tar värvning efter Highschool och stannar en eller ett par tours innan de återvänder till det civila livet.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Inga moderna uniformer

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 30 december 2011, 17:20

Blixten skrev:Skulle man kunna leka med möjligen att typ Geneve-konventionen innehöll krav på rejäl färgrann uniform?
Där har vi lösningen! Den som försöker att inte synas så mycket betraktas som spion och skall avrättas utan rättegång, medan de som har riktiga operettuniformer med klara färger och blänkande ornamentik behandlas väl.

Fram för höga björnskinnsmössor och allongeperuker! :)

Skriv svar