Isen i Stora Bält brister vintern 1658

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Isen i Stora Bält brister vintern 1658

Inlägg av Gavrilo Princip » 29 september 2011, 23:54

Ja, vad får det för konsekvenser för det svenska stormaktsväldet, och maktbalansen i norra Europa? Och hur påverkar det livet i Sverige ända in i våra dagar?

Karl X Gustav och hans armé är alltså på väg över Stora Bält mot Lolland och Köpenhamn. Isen brister och tusentals soldater samt hästar och kanoner försvinner i djupet.

Jag tänker mig här två alternativa scenarion, så det är bara att välja vilket ni vill svara på. I det ena drunknar även kungen och i det andra scenariot klarar han sig med blotta förskräckelsen eftersom hans släde passerat bara en stund innan isen brast.

Hur blir fortsättningen?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Isen i Stora Bält brister vintern 1658

Inlägg av koroshiya » 13 november 2015, 04:29

Läser en bok om Karl X Gustavs krig just nu och vill spä på med några egna tankar.

Dessa har en utgångspunkt i ett krigsförlopp som inte är detsamma som i verkligheten.

Jag tänker mig följande.

Danskarna delar inte upp sin här mellan Skåne och Tyskland. Svenskarna intar snabbt Jylland men kan fortfarande inte ta sig ut på öarna. Danskarnas härar kastar gränsförsvaret överända, förenas och slår svenskarna i det stora slaget vid Nääs. Harald Stake vägrar att ge upp och dör som siste man bland de omringade svenskarna.

Detta händer under sommaren och långt före jul har den danska hären ockuperat Västergötland och sedan intagit Stockholm.

Vad händer då - ifall svenskarna inte kan ta sig över sunden?

Skriv svar