Hade Finland kunnat bli självständigt 1905?

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Hade Finland kunnat bli självständigt 1905?

Inlägg av Knurd » 6 november 2009, 04:05

Ryssland skakades av revolter under 1905, inte minst i det finska storfurstendömet. Finländarna lyckades få allmän rösträtt och utökat självstyre.

Med tanke på det ryska kaoset, och möjligheter för Finland att få stöd från Sverige och andra länder som ville försvaga Ryssland, skulle Finland ha kunnat gå ännu längre?

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Hade Finland kunnat bli självständigt 1905?

Inlägg av pandersson2 » 6 november 2009, 08:10

Min personliga gissning är att om Tsaren hade blivit avsatt så hade det inte varit omöjligt, dock så tror jag inte att de separistiska krafterna i Ryssland var tillräckligt starka vid tidpunkten. Jag tror inte att Finland skulle fått något internationellt stöd värt namnet för att upprätta sin självständighet. Om vi ser på händelserna 1917 så kom det kraftigaste stödet till Finland från Tyskland. 1905 var förhållandet det omvända då tyskarna var lierade med Ryssland för att kunna fortsätta styra i Baltikum. Hade centralmakten fullkomligt kollapsat och olika fraktioner kämpat om makten ser jag det dock inte som omöjligt att ett scenario liknande 1917 skulle kunnat inträffa. Självständighet för mindre folk låg dock inte i andra länders intresse och de hade nog snarare motarbetat sådana rörelser.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hade Finland kunnat bli självständigt 1905?

Inlägg av Hans » 6 november 2009, 09:27

Vore inte risken ganska stor för en dominoeffekt - vilket hade fått ryssarna väldigt ovilliga att släppa Finland. Dessutom vad hade finnarna militärt att ställa upp med? Med lite kreativitet från deras sida och lite fantasi från vår sida.

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Hade Finland kunnat bli självständigt 1905?

Inlägg av Schwemppa » 6 november 2009, 09:50

Jag tror inte heller att det hade lyckats 1905. Men det låg en hel del i luften...

Den här boken kom ut just den här tiden (i Sverige av uppenbara skäl) och omslaget säger väl en hel del. Det är en thrilleraktig berättelse om frihetskampen (vet inte om den har särskilt mycket med verkligheten att göra).

Hittade boken i farfars kvarlåtenskap, fö. :)
Bilagor
söneraf.jpg
söneraf.jpg (18.01 KiB) Visad 873 gånger

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: Hade Finland kunnat bli självständigt 1905?

Inlägg av Knurd » 6 november 2009, 17:19

Finländarna skulle förmodligen ha behövt vapen för att kunna försvara sin självständighet. Hur pass beväpnade var Finlands folk runt 1905?

Det som kan tänkas göra självständighet enklare 1905 var att motståndet mot tsaren delades av alla finländare, hög som låg. Inbördeskriget 1918 var en annan sak; då delades landet mellan de vita och de röda.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Hade Finland kunnat bli självständigt 1905?

Inlägg av Mathias Forsberg » 6 november 2009, 18:56

Adeln och borgarskapet i Finland kan ha känt av den tickande bomben som allt mer ljudligt tickade i Ryssland. Måhända kan de ha sett riskerna med ett inbördeskrig (precis som det blev) och kanske känt att de hade en bättre chans att bibehålla sina positioner inom Ryssland snarare än på egen hand?

Storpolitiskt var det dock svårare, som påpekades. Under tidigt 1900-tal pågick debatten om att stater som Nederländerna, Belgien, Portugal och Skandinavien var för små för att vara självständiga. Imperier och nationers konkurrens stod i zenit.

Ostrobothnia
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 15 januari 2006, 18:14
Ort: Österbotten, Finland

Re: Hade Finland kunnat bli självständigt 1905?

Inlägg av Ostrobothnia » 13 november 2009, 18:00

Knurd skrev:Finländarna skulle förmodligen ha behövt vapen för att kunna försvara sin självständighet. Hur pass beväpnade var Finlands folk runt 1905?

Conni Zilliacus och andra kreativa typer lyckades väl skaka fram vapen med japansk finansiering för att röra till det för Tsarryssland under deras krig 1904-05. ca 15000 gevär hade införskaffats men allt hann inte distribueras innan smuggelfartyget John Grafton gick på grund å sprängdes.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hade Finland kunnat bli självständigt 1905?

Inlägg av Hans » 13 november 2009, 18:09

Ostrobothnia skrev:Conni Zilliacus och andra kreativa typer lyckades väl skaka fram vapen med japansk finansiering för att röra till det för Tsarryssland under deras krig 1904-05. ca 15000 gevär hade införskaffats men allt hann inte distribueras innan smuggelfartyget John Grafton gick på grund å sprängdes.
Mycket intressant.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konni_Zilliacus
http://sv.wikipedia.org/wiki/S/S_John_Grafton
http://en.wikipedia.org/wiki/Vetterli_rifle

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 18 september 2003, 23:12
Ort: Kopparbergs län

Re: Hade Finland kunnat bli självständigt 1905?

Inlägg av Gyps » 13 november 2009, 21:46

Schwemppa skrev:Jag tror inte heller att det hade lyckats 1905. Men det låg en hel del i luften...

Den här boken kom ut just den här tiden (i Sverige av uppenbara skäl) och omslaget säger väl en hel del. Det är en thrilleraktig berättelse om frihetskampen (vet inte om den har särskilt mycket med verkligheten att göra).

Hittade boken i farfars kvarlåtenskap, fö. :)
Då är vi två som har läst den. Tänk er att Tom Clancy var svenskfinländare och levde 1907 för det är ungefär så boken kändes för mig. Den kan vara värd att läsa om ni får tag på den.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Hade Finland kunnat bli självständigt 1905?

Inlägg av Schwemppa » 15 november 2009, 20:15

:lol:

Häftiga automobiljakter och blängande revolverbärande svartmuskiga ryska agenter i skuggorna i hamnen...

Jag har faktisk aldrig läst den fullt ut. Någon regnig dag... Illustrationerna är dock stämningsfulla (den som sett Sidney Pagets illustrationer till Sherlock Holmes vet vad jag menar).

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Hade Finland kunnat bli självständigt 1905?

Inlägg av svartekaptenen » 7 december 2009, 21:38

Verkar vara en häftig bok, jag kan tänka mig att stilen på
skriften är ganska fräck, av typen "hvem gjorde detta", "de äro
alla skyldiga" och dylikt. Det finns en bok som är skriven av Sam Lundwall
som jag kan rekommendera, den heter Mörkrets furste eller Djävulstornets
hemlighet, det är en kontrafaktisk historia och den vimlar av svartmuskiga
agenter som utkämpar revolverstrider och kör omkring i ångautomobiler, häftiga
bilder är det också i, på tal om ingentind he he.

Skriv svar