Sverige har ingen flygindustri efter VK2

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Sverige har ingen flygindustri efter VK2

Inlägg av JohnT » 27 juli 2009, 13:37

Sarvi skrev:
Ett alternativ är att Sverige under 70-talet av ideologiska orsaker distansierar sig från USA och istället går in i något europeiskt samarbete eller tittar på franska alternativ, som i så fall skulle komma i tjänst i slutet av 70-talet eller början av 80-talet. Vid den tidpunkter är ju tyvärr den självständiga brittiska flygindustrin ett minne blott, så ett rent brittiskt alternativ får man väl avskriva. Då har vi något version av Mirage 5 (eller möjligen Mirage 2000) som jakt och kanske Jaguar som attack, eller ytterligare en Mirage-variant.
Jag tror på en överflyttning mot Neutralitet dvs undvika amerikanska plan från och med sjuttiotalet å det senaste.

Men om vi inte hade lagt pengarna på flygindustri så kanske ...
Kunde man ha lagt pengarna på atombomber !!
Och då flyger det (kanske) Mirage IV Från Karlsborg. - en försvarsstrategi ersatt av en annan :)


ha det
/John T

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Sverige har ingen flygindustri efter VK2

Inlägg av Sarvi » 4 augusti 2009, 21:05

Kompletterat med franska Pluton-robotar som ett andra ben i Force de Frappe Suédoise (det tredje benet i form av SLBM:s tror jag vi hade fått avstå...) :)

En parallell historia att beakta är Schweiz flygvapen. Betraktar vi trådens utgångsläge så är det mycket som känns bekant. Schweiz hade ett uselt utgångsläge vid krigsutbrottet med i huvudsak föråldrade typer, vilket löstes genom halvdesperata köp av utländska plan - bland annat tyska och italienska. Man byggde också upp en inhemsk flygindustri som producerade några egenutvecklade typer. Efter kriget köpte man Vampires för att snabbt ta sig in i jetåldern. Dessutom försökte man hålla den egna flygindustrin under armarna med några experimenttyper från FFA - akronymen är välbekant! Utvecklingsförsöken misslyckades och man fick köpa Hunter istället. I början av 60-talet, när den inhemska flygindustrin i det närmaste dött sotdöden, beslutade man att lösa luftförsvaret genom köp av Bloodhounds och Mirage IIIC. I slutet av 70-talet införskaffades F-5 Freedom Fighters och efter kalla krigets slut blev det FA-18.

Det svenska flygvapnet skulle mycket väl ha kunnat utvecklats i linje med det schweiziska, det är många beröringspunkter.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sverige har ingen flygindustri efter VK2

Inlägg av Psilander » 15 augusti 2009, 16:20

En annan intressant sak är - vilken tillverkare hade fyllt SAABs plats på marknaden. En liten, specialiserad tillverkare för "väst" neutrala stater. Hade tex DeHavilland, Saunders Roe eller Supermarine kunnat överleva i den rollen trots de engelska politikernas bristande stöd? Eller hade tex Australien eller Canada fått en mer livakatig flygindustri

Skriv svar