Jag kunde inte låta bli att provspela scenariot med Hearts of Iron II - Doomsday.
Naturligtvis körde jag inte med sådant finlir som fred och neutralitet, utan rustade och förberedde landet (Sverige) för krig redan från första dag. Det misslyckades, jag fick pisk. Körde på level normal och aggresivitet furious eftersom jag var orolig att AI inte skulle angripa och att jag pga hög isolationism inte skulle kunna förklara krig. Kanske hade jag vunnit om jag kört på mindre aggressivitet.
Byggde jagare och infanteri för allt vad tygeln höll, tre radarstationer (Skåne, Gotland och Sundsvall) gav mig kontroll över hela kusten. Några u-båtar (long range) hann jag också med. Tänkte att de gamla slagskeppen kunde hottas upp med en god jagarskärm. Forskningen var helt inriktad på armedoktriner, infanteri samt jagare och ubåtar.
Jag tog guarantee independence av Finland, Danmark och Norge för att säkert ha casus beli. När vinterkriget kom förklarade jag krig mot Sovjet och hade förberett sex divisioner att ge till finnarna (av 1939 år model, alltså bra!), men kunde inte då vi inte var i allians, och dessutom ville Finland dumt nog inte ge mig military access så bortsett från sovjetiska bombningar av svensk trupp i Kiruna i krigets slutsked blev det inga drabbningar. De svensk-finska flottstyrkorna fullständigt ägde finska viken och den sovjetiska flottan var portad i Leningrads hamn.
Efter freden hann jag inte omgrupera för operation norges sak är vår förrän Tyskland slog till den 2 mars 1940. Lyckligtvis blev det krigsförklaring och lång väntan innan de invaderade. Här tvingades jag fuska och starta om eftersom jag förbisett möjligheten för tyskarna att anfalla (markanfall utan landstigning) från Köpenhamn till Skåne. När jag spelade om från freden med Sovjet väntade jag tills tillräckligt starka förband fanns i Skåne innan jag förklarade krig mot Tyskland och gick med i alliansen.
Flottan placerades med starkaste (12 flottiljer) i Göteborg, näst starkaste i Landskrona och fyra u-båtar (long range) i Stockholm. Började svepa tämligen omgående efter krigsförklaringen för att avstyra tysk landstigning på svensk mark, och den starkaste eskadern skulle samtidigt skydda oslofjorden. Det slog slint, det tyska marinflyget sänkte flera slagskepp och kryssare som var gamla och hade urdårlig skyddsfaktor mot luftangrepp, jagarna och ubåtarna klarade sig fint.
Tyskarna besatte Bergen och vid pass den tidpunkten hade jag kommit fram med mina överskottsstyrkor till norska gränsen, och upptäkte att norrmännen var lika tjurskalliga som finnarna och vägrade ge mig military access, trots att vi båda officiellt tillhörde den allierade sidan. Dock sände normännen en expeditionsstyrka till Sverige!! Som om vi behövde deras hjälp... Den norska flottan var vid detta lag förintad av det tyska marinflyget.
Jag insåg för sent att jag skulle valt assume military control av Norge och börjat förflytta samtliga norska styrkor söderut för att kasta ut tyskarna från Bergen (tillsammans med tre svenska divisioner) så spred sig elden, och Kristiansand föll. Prövade förhastat nog att återta Kristiansand med två divisioner från Oslo, men misslyckades, och resultatet blev två utmattade divisioner i Oslo. Två norska divisioner kom ner från Trondheim men för sent, jag blev tvåa på pucken, kände jag. Hamar föll. Svårt frustrerad beslutade jag att invänta full styrka för att kunna angripa med totalt fem divisioner från tre provinser och med hjälp av dessa synnergier rulla tillbaka den tyska fronten ända ut i havet. Då kom nästa chock, tyskarna landsteg i Mo i Rana, och besegrade min division som forsade ner från Narvik för att hjälpa till söderut.
Då blev jag så förbannad, att jag utan vidare slog gav upp och slog av datorn. Trots att norsk-svenska arbetsinsatser omintetgjort tysk överaskning så satt Royal Navy och sov två veckor efter krigsutbrottet! Royal Airforce hade dock hjälp till mycket med att bekämpa Luftwaffe, redan från de första dagarna av kampanjen.
Slutsats för hur Du eller jag vinner nästa gång, är att innan krigsförklaring stationera en stark eskader i Göteborg och sedan pausa spelet och förklara tyskland krig, gå med i alliansen och ta assume military control av Norge. Därefter försöker du smyga ut den starka flotteskadern från Göteborg och ta rebase i Trondheim eller Bergen. Den är stark när den möter andra flottstyrkor utanför Luftwaffes räckvidd, men mycket sårbar mot luftangrepp. Omedelbar förflyttning av alla norska styrkor söderut (via strategic redeployment längst upp i norr direkt till Oslo).
Om det lyckas för norge att hålla Trondheim med en stark svensk-norsk eskader som helt skoningslöst kan raida konvojer och äga havet väster om norge så tror jag segern är inom räckhåll. Bergen fickan kan rensas om man tar tillräckligt många divisioner från tillräckligt många gränsande provinser, och vad än tyskarna landsätter norr om Trondheim kan svältas ut, även om det skulle gå tvärs över till Sverige och bottenhavet så är det ingen hjälp.
Sverige å producerade 1939-divisioner på löpande band när jag slutade så för varje halvår tillkommer två-tre nya divisioner fräscht infanteri, och vågskålen tippar mer och mer över i allierad favör. Det är dock en utmaning, åtminstonde om man spelar aggressive eller furious.