Om Nordlund hade lyckas med sina planer

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Om Nordlund hade lyckas med sina planer

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 februari 2009, 18:12

Mina tidigare starttrådar i detta delforum har varit mer eller mindre fiaskoartade och nu hoppas jag att det blir lite annorlunda. :D

Mina funderingar längs ner i inlägget.

Presentation: Johan Filip Nordlund föddes 1875 i Säter i Dalarna och i april frigavs han ifrån straffarbetet för stöld och bara en månad senare gjorde han sig skyldig till ett av de omtalande fallen i svensk rättshistoria. På natten till den 17 maj 1900 dödade han fem personer(inklusive en som avled senare av sina skador) på ångslupen Prins Carl och hans mål var att döda alla på fartyget. Detta hade nog hänt om inte ånslupen Köping vars befälhavarare hade märkt Prins Carls underliga sjögång. När det andra fartyget hade kommit fram till Prins Carl så ropade denna kapten, är kaptenen där? Nordlund svarade då med att det var han som var kaptenen och sköt då ett skott i luften. Besättningen på det fartyget visste då inte om att Nordlund redan dödat kaptenen och tre andra passagerare samt en då svävade mellan liv och död. Han tog då sin tillflykt i en av fartygets livbåtar och rodde i land, med tanke på att hur det var vid denna plats(mittemot Torshälla udde på den västmanländska sidan av Mälaren) så vågade inte besättningen på Köping inte förfölja jakten på mördaren. Nordlund tog sig först i Strömsholm och sedan till Eskilstuna, sedan söderut där han greps på morgonen av tre civilklädda poliser på Skogstorps station.

Från Svenska Dagbladet den 18 maj 1900 som citerade delvis vad han sade(fast med tidningens ordval) i första förhöret.

Han hade funnit, att kaptenen såg lugn ut och ansåg klokast att först göra honom oskadlig. Båten hade nyss passerat Kvicksund, då kaptenen skulle gå ned från kommandobryggan till mellandäck. Nordlund smög sig då bakom honom och stack en kvarterslång dolk i ryggen på honom i riktning mot hjärtat. Kaptenen segnade ned under utropet: "Människa, hvad tar ni er till!!""

Tidningen skrev också om att han hade som syfte att döda alla på fartyget och enligt en annan dåtida källa så angavs Nordlund som vansinnig, men enligt honom själv var han inte vansinnig eftersom han hävdade att dådet var planlagt och avsikten var att hämnas på människorna.....Enligt en annan citering från tidningen; Han beklagade, att han ej märkt polisernas afsikt, annars hade han skjutit ned dem. Han beklagade äfven, att han ej fått döda alla på båten.

I december detta år avrättades Nordlund och enligt en annan källa så var en reporter från Gefle Dagblad hos hans föräldrar i Gävle. Reportern upplevde stämningen som tryckt och det stod också att hans föräldrar aldrig varit i kläm med rättvisan. Fadern satt för att komma underfund med varför sonen hade gjort så medan modern grät öppet och högt. De förstod redan från första början när denna händelse blev känt att det var sonen som gjorde detta.

Någonting som slog mig var;

1) Hur hade samhället reagerat på om han hade dödat såväl alla på båten och sedan möjligen andra på land???

2) Vilka lagförändringar eller straffändringar skulle vara aktuella om han skulle har dödat som han egentligen ville.

Mina funderingar på dessa två frågor, är det förekom reaktioner på allvarliga händelser på den tiden också och jag tror nog att man skulle har diskuterat om sådana där våldsamma brottslingar och hur de skulle hanteras i framtiden. Det förekom diskussioner kring det som hände också, men jag tror nog att samhället hade sett annorlunda på det som hände om Nordlund hade lyckas med sitt dåd.

Stefan

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Om Nordlund hade lyckas med sina planer

Inlägg av NIL » 19 februari 2009, 08:58

Stefan Lundgren skrev:1) Hur hade samhället reagerat på om han hade dödat såväl alla på båten och sedan möjligen andra på land???
"Alla på båten" hur många var det?
Jag har svårt att se någonting någonting dramatiskt försvårande (ur straffrättsligt hänséende) i att döda tio människor i stället för fem.

Stefan Lundgren skrev:2) Vilka lagförändringar eller straffändringar skulle vara aktuella om han skulle har dödat som han egentligen ville.
Man kan inte bli avrättad mer än en gång.

Stefan Lundgren skrev:Det förekom diskussioner kring det som hände också, men jag tror nog att samhället hade sett annorlunda på det som hände om Nordlund hade lyckas med sitt dåd.

Hur långt från måluppfyllnad var han och hur tror du att "samhället hade sett annorlunda på det som hände om Nordlund hade lyckas med sitt dåd"?
Äh, det löser sig.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Om Nordlund hade lyckas med sina planer

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 februari 2009, 19:16

1) Ett tjugotal passagerare, det var drygt 25 personer på båten.

2) Jag menade förstås om det skulle eventuellt har blivit förändring i lagförfattningen eller om synen på brottslingar eller av hans sort skulle bli förändrat, inte att man skulle blivit avrättat vid flera tillfällen.

3) Som jag skrev i föregående inlägg, så ämnade han att döda alla på båten plus lite till.

Stefan

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Om Nordlund hade lyckas med sina planer

Inlägg av von Adler » 20 februari 2009, 09:36

Det är möjligt att man får se någon slags färjepolis eller båtpolis, eller att besättningen ska inkludera en man med träning och vapen. Kapten med revolver i hölstret, kanske? Detta skulle nog försvunnit 50 år eller så efter incidenten.

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Om Nordlund hade lyckas med sina planer

Inlägg av hasse lindquist » 27 februari 2009, 13:26

Makaber kuriosa.
På Vinön i Hjälmaren finns styrhytten från Prins Carl bevarad och används som sjöbod - med kulhål och allt. Folk med sinne för makabriteter kan i sommar lämpligen ta färjan till Vinön från Hampetorp för att på ort och ställe studera attraktionen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Om Nordlund hade lyckas med sina planer

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 februari 2009, 19:00

hasse lindquist skrev:Makaber kuriosa.
På Vinön i Hjälmaren finns styrhytten från Prins Carl bevarad och används som sjöbod - med kulhål och allt. Folk med sinne för makabriteter kan i sommar lämpligen ta färjan till Vinön från Hampetorp för att på ort och ställe studera attraktionen.
Hoppsan är det sant!!!

Stefan

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Om Nordlund hade lyckas med sina planer

Inlägg av hasse lindquist » 27 februari 2009, 19:59

Hoppsan, är det sant?, undrade Stofan.
Ja, det är sant. Vill minnas att jag såg styrhytten/sjöboden på norra delen av Vinön. Ortsborna känner till den. Sökte själv upp styrhytten sedan jag läst om den i en lokaltidning.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Om Nordlund hade lyckas med sina planer

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 februari 2009, 21:05

Stefan och inte Stofan heter jag. :lol:

Jo, det är mycket möjligt att rättsväsendet hade blivit mycket hårdare om Nordlund hade lyckats med sina planer. I närmare eftertanke dödade han sjökaptenen med en dolk och en passagerare i ångslupens "café (har glömt bort vad det kallas för).

Hasse

Jag undrar om uppgiften verkligen stämmer, i såfall hade Nordlund skjutit hel massa skott på den hyttrest som finns på Vinön.

Stefan

Skriv svar