Putin som adoptivbarn?

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Putin som adoptivbarn?

Inlägg av Frogman » 24 december 2008, 21:14

Kommit fram påståenden som jag tror på http://www.kavkazcenter.com/eng/content ... 0381.shtml
(kavkazcenter är en pro-Tjetjensk sida som hyllar våld i Kaukasus emot Ryska trupper) att Vladimir Putin har ljugit om sin bakgrund och att han är adoptivbarn och resultatet av ett utomätenskaplig relation emellan kvinna ifrån Georgien och en Rysk man och att han kommer ursprungligen ifrån södra Ryssland nära Gori inte S:t Petersburg. Vad hade det fått för konsekvenser om detta hade uppdagats i början av hans presidentperiod?

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Putin som adoptivbarn?

Inlägg av liljen » 25 december 2008, 18:22

Nja, saken är väl den att Putin inte direkt ljugit om sin bakgrund, däremot förteg han väldigt mycket. I hans biografi finns nästan ingenting om hans första år i livet. De år han skulle ha tillbringat i Gori. Själv håller jag det inte alls för osannolikt att kvinnan talar sanning.
Kvinnan från Georgien är fö ryska och Gori ligger i Georgien, inte nuvarande södra Ryssland.

Jag tror ärligt talat att det inte spelat så stor roll om detta kommit ut på allvar för flera år sedan. Nye premiärministern är egentligen adoptivbarn. Jaha? Vad skulle det spela för roll? Det är ganska många som har något konstigt i sin familjehistoria och att det var koppling just till Kaukasus spelar nog heller ingen roll. I rysk media pratas det inte mycket om det här fö. Man kan fortfarande inte säga att det kommit till allmän rysk kännedom och jag tror inte det spelar så stor roll om det gör det nu heller. Det är å andra sidan inget man vill lyfta fram verkar det som. Men, skulle någon kräva Putins avgång för att han vägrar kännas vid sin biologiska mamma? Känns långsökt.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Putin som adoptivbarn?

Inlägg av Frogman » 25 december 2008, 18:48

Hmm, 12miles=18 kilometer ifrån Gori, inte 120 kilometer som jag blandade ihop det hela med.
Rysk media är censurerad så jag tror inte dom är så intresserade att dra på sig presidentens vrede.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Putin som adoptivbarn?

Inlägg av G:son » 25 december 2008, 20:42

För det första tror jag inte att historian stämmer överens med verkligheten. För det andra tror jag inte, att det skulle ha spelat någon större roll om detta hade "kommit ut" tidigare, georgier har ofta gjort karriär i Ryssland/Sovjetunionen. Den springande punkten är, om hans påstådda georgiska ursprung kunde tänkas ha någon betydelse för hur ryssar i allmänhet uppfattar hans lojalitet, och i det här fallet tror jag att svaret vore nej.

/G:son

Skriv svar