Enigma, fast tvärt om

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Enigma, fast tvärt om

Inlägg av von Adler » 4 november 2008, 13:55

Det var aldrig särskilt illa med RAF under Slaget om England. De hade alltid möjligheten att retirera till baser utanför det tyska jaktflygets räckvidd och därifrån täcka hela södra England. Två flottiljer låg i reserv, tränandes nya rekryter, vilandes o.s.v. och roterade med den flottilj som låg i söder och försvarade England.

Vad jag vet producerade britterna fler plan och utbildade fler piloter än tyskarna under tiden, samtidigt som förlusterna, särskilt i piloter (eftersom en pilot som hoppade över England kunde vara tillbaka vid sitt förband samma kväll medan tyskarnas hamnade i krigsfångenskap) var mindre.

Britterna behövde inte flytta norrut, eller sätta in alla tre jaktflottiljerna samtidigt, RAF var aldrig i närheten av att bli utslaget.

Användarvisningsbild
björnen
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 4 februari 2008, 21:06
Ort: Malmö

Re: Enigma, fast tvärt om

Inlägg av björnen » 18 november 2008, 20:45

Hittade en artikel i arkiven på "International Journal of Naval History" som kanske kan vara av intresse här:
German vs. Allied Codebreakers in the Battle of the Atlantic.
Mycket rävspel och många tillfälligheter.

/Björnen

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Enigma, fast tvärt om

Inlägg av varjag » 19 november 2008, 10:45

björnen skrev:Hittade en artikel i arkiven på "International Journal of Naval History" som kanske kan vara av intresse här:
German vs. Allied Codebreakers in the Battle of the Atlantic.
Mycket rävspel och många tillfälligheter.

/Björnen
Intressant artikel björnen - och orsaken till att jag framhöll ubåtskriget som e n aspekt där en 'tvärtom' enigma kunde ha spelat en avgörande roll. Den tyska ledningens- inte minst Dönitz, blinda tilltro till enigmans hemligheter visade sig ju helt ogrundade. Det är inte utan intresse - att Hitler själv 'visste' att något var på tok. Men med hans föråldrade syn på tingen gissade han på högt uppsatta spioner. Vilka också existerade....men dom har vi inte fått lära känna ännu :roll: , Varjag

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Enigma, fast tvärt om

Inlägg av G:son » 19 november 2008, 11:43

pandersson2 skrev:Även jag reagerade över kartan. Jag undrade över Estlands och Lettlands utseende. Det jag läst har mer varit åt att tyskarna efterstårävade att återupprätta de tyska hertigdömena och likvidera nationalstaterna. Detta borde inte resulterat i att länderna fått behålla sitt useende samt erhållit nya områden. Med tanke på att den baltiska nationalismen hårt undertrycktes så känns det märkligt. Jag hade uppfattningen att man ville stycka området i mindre beståndsdelar, eventuellt under gemensam flagg. Dvs en lösning liknande Livländska Orden eller Esto-Livonia under Ryssland.
Det förklaras sannolikt av att kartan är en finsk och inte en tysk fantasiprodukt. De finska nazisterna, tänkte nog delvis i anda banor beträffande norra Europas framtid än de tyska. Baltstaterna skulle utan tvekan ha blivit något slag av provins i det Stortyska riket. Inte mycket annorlunda än det krigstida Reichskommissariat Ostland.

Jag noterar också, att Finland har knipit en del av norska Finnmark, men att Sverige lämnats orört. Ofta sneglade man i dessa sammanhang på stora områden i Norrbotten som en del av det blivande Storfinland.

/G:son

Skriv svar