Somaliland erkänns 1993.

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Somaliland erkänns 1993.

Inlägg av Frogman » 1 oktober 2008, 16:37

Samtidigt som Eritrea blir ett självständigt land så erkänns Somaliland som självständig stat på samma yta som gamla
Brittiska Somaliland.
Vad skulle skett?
Skulle piratverksamheten minskat?
Finns en del klaner i västra delen av f.d Brittiska Somaliland som hotat med att vilja bli självständiga ifrån Somaliland om dom blev självständiga?
Hade Somaliland kunnat försvara sina gränser emot Somalia (Puntland som området kallas, som angränsar till Somaliland).
Personligen tycker jag att det hade varit bäst om Somaliland blivit självständigt, ekonomiskt finns det möjligheter, både fiske, olja och gas samt mineraler till land, samt transithandel ifrån Etiopien. Även livsmedelsexport med levande djur som får och kameler har skett därifrån. Dessutom skulle nog det finnas möjlighet till att minska antalet piratangrepp i området.

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Somaliland erkänns 1993.

Inlägg av Westrobothnian » 1 oktober 2008, 20:55

Frogman skrev:Samtidigt som Eritrea blir ett självständigt land så erkänns Somaliland som självständig stat på samma yta som gamla
Brittiska Somaliland.
Ett hinder OTL* är kanske att det genomfördes en folkomröstning 1960 som resulterade i bildandet av Somalia tillsammans med Italienska Somaliland. Man har haft allmänna val, men har man folkomröstat om "utträde"? Som det ser ut nu verkar området relativt ordnat; http://sv.wikipedia.org/wiki/Somaliland till skillnad från smeten i Somalia http://sv.wikipedia.org/wiki/Somalia.

Bild

Vill stormakterna att Somaliland blir självständigt? De facto verkar man redan vara det och kanske kommer man att erkänna dem framöver. Men ur ett alternativhistoriskt perspektiv kunde nog något hänt redan i samband med den utländska interventionen och efterföljande FN-insatsen 1992-95. Kanske som Frogman verkar avse;

i TTL samtidigt som Eritrea hade man en folkomröstning i Somaliland och uppgivna inför kaoset och våldet i resten av området godkänner Amerikaner och FN:s säkerhetsråd att Somaliland bryter sig loss 1993. Andra länder följer efter och etablerar diplomatiska förbindelser. Spridda protester, och hot, hörs från övriga Somalien - men de saknar förmåga att intervenera.
Frogman skrev:Vad skulle skett?


Inte så mycket misstänker jag. Området är stabilt nu och borde kunnat förbli så. Somalia har som nämnts liten eller ingen förmåga till något och lite talar för att Somalia förmått förhindra utbrytningen i TTL. Fast det finns ju inget som en yttre fiende för att ena en nation. Jag har dock lite svårt att se hur enandet skulle gå till.

Eritrea, Djibouti eller Etiopien borde inte agera mot Somaliland i TTL när de inte gjort det i OTL. Helt troligt bör det varit lättare att ordna utländska investeringar om man varit en egen stat, det borde haft betydelse för Somalilands välstånd.
Frogman skrev:Skulle piratverksamheten minskat?


Bra fråga, och aktuell just nu i OTL. http://allafrica.com/stories/200809090053.html liksom kapningen http://www.iht.com/articles/2008/09/26/ ... es-cnd.php - det kan knappast bli sämre om man har en erkänd och organiserad stat. Men jag antar att hela befolkningen är beväpnade. Tungt, som i resten av Somalia. Frågan om staten förmår förhindra sjöröveriet? Det måste även vara avhängigt ev korruption, kanske stamlojaliteter? Vad säger befolkningen själva? Är piraterna populära eller inte? Viktiga för den lokala ekonomin? I vilket fall kommer piraterna som opererar från resten av Somalia knappast att beröras av TTL.

*Lite anglosistiska alternativhistoriska förkortningar

TTL: This Time Line
ATL : Alternative Time Line
OTL : Our Time Line

Ps I mina hemtrakter har vi rätt många med Somaliskt ursprung. Någon här på Skalman? Åsikter? Ds

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Somaliland erkänns 1993.

Inlägg av Wooster » 1 oktober 2008, 22:34

För att hålla sig till det faktiska istället för det kontrafaktiska; Somaliland och Puntland har ju ibland beskrivits som det enda geografiska område i världen där bokstavlig anarki råder i och med att en dominerande statsmakt inte finns - istället sköts infrastruktur, rättsväsende etc av olika stammar och statsliknande-organisationer parallellt med varandra. Med tanke på den relativa stabiliteten samtidigt som en dominerande statsmakt inte finns eller fungerar är det ett fascinerande exempel inom statsvetenskapen.

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Somaliland erkänns 1993.

Inlägg av Westrobothnian » 1 oktober 2008, 22:55

Wooster skrev:...Somaliland och Puntland har ju ibland beskrivits som det enda geografiska område i världen där bokstavlig anarki råder i och med att en dominerande statsmakt inte finns - istället sköts infrastruktur, rättsväsende etc av olika stammar och statsliknande-organisationer parallellt med varandra....
Verkligen? Jag hade intrycket att man hade ett valt parlament och en president osv?

"Republiken Somaliland.. ...har en egen president, egna minstrar, egna pass, eget parlament och egen valuta. Området är i kontrast mot resten av Somalia stabilt och fredligt, och sedan 2002 har ansträngningar gjorts för att bygga upp demokratiska statliga strukturer. Det första flerpartiparlamentet utsågs genom allmänna val 2005. President Kahins parti Udub fick då flest parlamentsplatser..." - från http://sv.wikipedia.org/wiki/Somaliland

Wikipedia är sannerligen inte den oomkullrunkeliga sanningen, så berätta gärna mera!

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Somaliland erkänns 1993.

Inlägg av Frogman » 2 oktober 2008, 00:26

Somaliland har dessutom en egen valuta, glömde nämna detta. Om jag förstått det hela rätt så verkar flesta piraterna utgå ifrån Puntaland, där jag har för mig SIDA haft utvecklingsprojekt med inriktning på yrkesfiske på 1970-talet?
Djibouti blev självständigt 1978 och hette väl Franska Somaliland innan?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Somaliland erkänns 1993.

Inlägg av Wooster » 2 oktober 2008, 08:11

Westrobothnian skrev:Verkligen? Jag hade intrycket att man hade ett valt parlament och en president osv?

"Republiken Somaliland.. ...har en egen president, egna minstrar, egna pass, eget parlament och egen valuta. Området är i kontrast mot resten av Somalia stabilt och fredligt, och sedan 2002 har ansträngningar gjorts för att bygga upp demokratiska statliga strukturer. Det första flerpartiparlamentet utsågs genom allmänna val 2005. President Kahins parti Udub fick då flest parlamentsplatser..." - från http://sv.wikipedia.org/wiki/Somaliland

Wikipedia är sannerligen inte den oomkullrunkeliga sanningen, så berätta gärna mera!
Jo, utvecklingen har gått mot att en fungerande statsmakt i Somaliland, men "problemet" var att det inte fanns en dominerande statsmakt, utan flera som gjorde anspråk på att vara "stat" (ta hand om rättskipning, sköta infrastruktur etc - framförallt olika stammar) - men de levde i förhållandevis symbios med varandra (särskilt med tanke på den säkerhetspolitiska situationen i närliggande regioner). Därmed kunde man argumentera för att någon form av "fungerande anarki" faktiskt rådde.

Hinner tyvärr inte plocka fram källor - men bland annat hade National Geographic en artikel som delvis tog upp situationen någon gång runt 2001. Tror också Svenska Dagbladets ledarskribent Per Ericson skrev om det under 2001.

Skriv svar