Sverige blir angripna av Ryssarna på 1980 talet

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
larsleo
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 1 juni 2002, 12:22
Ort: norröver sägs det

Re: Sverige blir angripna av Ryssarna på 1980 talet

Inlägg av larsleo » 15 april 2008, 21:52

Frågan är om inte det hade stannat vid ett sjöslag om svenska fartyg alt KA-förband hade öppnat eld...
Jag är osäker på om Sovjet hade förband gripbara för att invardera Sverige sådär bara.. skulle vara om dom luftlandsätter .76 motsv men om det utvecklas så kommer nog polikterna att trycka på stora röden knappen illa kvickt och då är frågan vad som går snabbast? Svensk A-mobb eller Sovjetisk sammandragning av förband samt överskeppning?

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Sverige blir angripna av Ryssarna på 1980 talet

Inlägg av Axial » 19 april 2008, 20:38

dc skrev: Vad hade hänt om sovjeterna inte vänt vid gränsen? Hade KA-batteriet (en pjäs i drift vad jag vet) öppnat eld?
Vilken motreaktion?
Jag tror personligen att man hade öppnat eld.
I just detta specifika läge så var styrkeförhållandet mellan Sovjet och Sverige det exakt motsatta mot den stora verkligheten. M a o så hade "di svenske" kunnat skjuta den relativt lilla undsättningsflottan ut ur vattnet och upp på torra land, nånstans strax öster om Leningrad.

Svenskarna förstärkte bevakningen av 12-milagränsen med en division torpedbåtar av Spica-typ. Inneliggande åldersklass från fskj fick en "frack" bestående av befäl KJS och övade sedan stormning av ubåt.

Enligt uppgift så vände den sovjetiska undsättningsflottan strax innan gränsen beroende på att den sovjetiska signalspaningen uppsnappat eldsignalering av måldata till KA-pjäser. Såvitt jag kan utläsa av dokument från dåtiden så var såväl politiker som militär så pass upprörda av det inträffade att man troligen hade skjutit skarpt om det hade behövts.

Vad gäller ett sovjetiskt svar på ett svenskt eldöppnande så gissar jag att man hade bekämpat ett eller ett par svenska örlogsfartyg. Tillräckligt mycket för att kunna "behålla ansiktet" men inte allvarligt nog för att starta ett regelrätt krig. Sovjet förstod nog mycket väl att de satt med lankor på hand men att de skulle ha släppt det hela helt och hållet verkar otroligt. Ett bibehållet anseende var nog ganska viktigt för Sovjet, framförallt inför "de egna".

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Sverige blir angripna av Ryssarna på 1980 talet

Inlägg av Donkeyman » 20 april 2008, 13:42

pandersson2 skrev:Min uppfattning är följaktligen att en attack skulle startas genom ett försök till statskupp av svenska kommunister, därefter skulle de begära assistans från sovjetiskt håll för att hindra en borgerlig kupp av reaktionära krafter. Sovjetunionen skulle då bistå de svenska arbetarna i kampen.

Personligen ser jag det ovanstående som osannolikt, främst eftersom jag inte tror att det fanns tillräckligt kompetenta kommunistiska grupper i Sverige för att klara av att genomföra en statskupp.
Jag var själv en del av den Svenska vänstern under 1970-talet och menar mig ha en viss insikt om tänkandet på den tiden. Och visst fanns det revolutionsromantiker i stora mängder. Men merparten av dem var vad man redan då kallade för "rödvinsvänster". Det vill säga personer som på ett närmast religiöst sätt hade studerat alla de stora filosofernas skrifter. Men som inte på något sätt var i stånd till att genomföra någon form av revolution. Eller hade något som helst önskemål om att göra det.

Men vänstern bestod ju av oräkneliga grupperingar som ägnade sin tid åt att bekämpa varandra. Skriftligen. Och de som verkligen kunde tänka sig att delta aktivt i någon form av statskupp kunde man räkna på ena handens fingrar. Det var så små grupper att de till och med själv insåg hur orealistiskt det hela var.

Det som den stora mängden av "revolutionsromantiker" drömde om var att det skulle uppstå en "revolutionär situation". Det vill säga att en stor del av folket blir så missnöjda med sin situation att det uppstår oroligheter. Och då skulle "partiet" som bestod av de mest politiskt skolade och medvetna personerna ta ledningen. Det vill säga ungefär som Lenin skrivit i sina skrifter. Men någon "revolutionär situation" var vi ju aldrig ens i närheten av.

För övrigt var det ju detta som de Tyska och de Italienska terrorgrupperna ville åstadkomma på sin tid. Teorin var ju att genom att genomföra riktade terrorhandlingar skulle det Tyska samhället bli så repressivt att folk flest tröttnade på att vara under så hård kontroll. Samtidigt som folk flest skulle sympatisera med terroristerna i det tysta. (Vilket faktiskt förvånande många gjorde). Men det repressiva samhället skulle i slutänden leda till att det skulle utbryta revolution. Vilket inte inträffade.

Så min personliga konklusion är att ett Sovjetiskt anfall som följd av någon form av revolution eller statskupp i Sverige knappast var ett realistiskt scenario. Då tror jag mer på ett anfall som följd av någon händelse inom världspolitiken.

Mane
Medlem
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 mars 2006, 11:17
Ort: Karlskrona

Re: Sverige blir angripna av Ryssarna på 1980 talet

Inlägg av Mane » 28 april 2008, 16:18

dc skrev:Vad hade hänt om sovjeterna inte vänt vid gränsen? Hade KA-batteriet (en pjäs i drift vad jag vet) öppnat eld?
Vilken motreaktion?
IKFN regler hade väl gällt.
Varningsskott, följt av verkanseld.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Sverige blir angripna av Ryssarna på 1980 talet

Inlägg av dc » 28 april 2008, 23:27

Mane skrev:
dc skrev:Vad hade hänt om sovjeterna inte vänt vid gränsen? Hade KA-batteriet (en pjäs i drift vad jag vet) öppnat eld?
Vilken motreaktion?
IKFN regler hade väl gällt.
Varningsskott, följt av verkanseld.
Jag tänkte lite på utvecklingen utöver detta, dvs en mer fullskalig strid och eskalering....och sedan tredje världskriget?

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Sverige blir angripna av Ryssarna på 1980 talet

Inlägg av Axial » 2 maj 2008, 19:41

dc skrev: (---)
Jag tänkte lite på utvecklingen utöver detta, dvs en mer fullskalig strid och eskalering....och sedan tredje världskriget?
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg: jag tror inte att nåndera sidan hade låtit den incidenten leda till fullskaligt krig, men å andra sidan har jag svårt att se att Sovjet hade låtit di svenske skjuta verkanseld utan nåt som helst gensvar.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Sverige blir angripna av Ryssarna på 1980 talet

Inlägg av dc » 2 maj 2008, 20:10

Axial skrev:
dc skrev: (---)
Jag tänkte lite på utvecklingen utöver detta, dvs en mer fullskalig strid och eskalering....och sedan tredje världskriget?
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg: jag tror inte att nåndera sidan hade låtit den incidenten leda till fullskaligt krig, men å andra sidan har jag svårt att se att Sovjet hade låtit di svenske skjuta verkanseld utan nåt som helst gensvar.
Då hamnar vi i en gråzon, jag anser att det är krig när två nationers väpnade styrkor beskjuter varandra. Vad jag undrar över är hur den Sovjetiske flottbefälhavaren skulle reagera på att få en jagare svårt havererad av svenskt KA?
Jag vet inte hur hårt hållna de var i praktiken, vilka ROE de lydde under. Som jag ser det så finns risken för att han skulle försöka bekämpa kA-batterierna, rent självförsvar enligt deras synsätt. Plötsligt faller ett antal granater ämnade för marinbasen rakt över centrala Trossö....

Går det att stoppa? Finns det sådana kanaler mellan Sveriges regering och den sovjetiska regimen att man snabbt kan styra upp läget? Eller ger statsministern klartecken för att sätta in attackflyg?

Jag bara spekulerar...

Skriv svar