Språket utan finska kriget 1808

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
pbo
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 januari 2009, 15:22
Ort: Tullinge

Re: Språket utan finska kriget 1808

Inlägg av pbo » 31 januari 2009, 17:36

a81 skrev:Jämförelsen med Wales är nog rätt bra. Både Sverige och Storbritannien var/är starka centralmakter/nationalstater. Jag har dock svårt att tänka mig att finskan skulle spela en så undanskymd roll som walesiskan, om Finland fortsatt att tillhöra Sverige. 1809 hade finskan funnits som skriftspråk i flera hundra år och den finska befolkningen var läskunnig (på det egna språket). Hur såg detta i Wales? Dessutom är Wales en mycket mindre del av Storbritannien (5 procent av befolkningen) än Finland skulle ha varit av Sverige (cirka 30 procent).
Visst finns det stora skillnader mellan Wales/walesiska och Finland/finska. T.ex. så har ju finska språket varit mer geografiskt spritt inom det svenska riket. Finska talas ju alltjämt inom Sveriges gränser medans jag inte känner till att walesiska talas inom Englands. Dock är det den bäast paralellen jag kan komma på.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Språket utan finska kriget 1808

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 1 februari 2009, 20:27

Giancarlo skrev:Walsesiskan var enormt dominerande i Wales (75% walesiskspråkiga i mitten av 1800-talet) endast tills industrialisering och modernitiet sätter igång, dels beror språkets tillbakagång på invandring från England, men även på grund av mötet med det nya samhället).
Jag tror att 75% 1850 för hela Wales är en alltför hög siffra. Jag kanske minns fel, men jag har för mig att, för båda de större keltiska språken på Brittiska öarna, på Irland och i Wales, gäller att de var i det närmaste allenarådande år 1600, hade gått ned till 50% år 1800, och minskade drastiskt under 1800-talet, och 1900-talet, med en liten uppgång under decennierna efter 1980 i Wales.

Edit: Man skall tydligen inte skriva något utan att se efter först. Det var 80% 1801 och 67% 1851, och 67 och 75 är ungefär likvärdiga i detta sammanhang, så jag mindes fel. :oops:
pbo skrev:Visst finns det stora skillnader mellan Wales/walesiska och Finland/finska. T.ex. så har ju finska språket varit mer geografiskt spritt inom det svenska riket. Finska talas ju alltjämt inom Sveriges gränser medans jag inte känner till att walesiska talas inom Englands. Dock är det den bäast paralellen jag kan komma på.
Det har i det närmaste alltid funnits walesiska personer i England. Dels som en följd av tillfällig invandring och vistelse i England, dels beroende på att gränsen mellan England och Wales kom att dras så, att en del walesiskspråkiga områden kom att ligga i England, i likhet med meänkieli-området i Västerbotten.

För den delen hade vi en tråd om den saken på skalman häromåret, men den upphörde innan fakta hade tagits fram.

Skriv svar