Narva

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Narva

Inlägg av Hans Engström » 27 juli 2007, 03:17

Nu gick ju Narva bättre än vad som nästan vore möjligt, men jag har en liten fundering kring vad som skulle kunna hänt.

Tänk om...Peter den Store funnits hos sin armé vid Narva, och i den allmänna villervallan blivit dödad när han försöker ta sig därifrån (alternativt dödad heroiskt, vilket ni nu helst vill). Vad händer sedan?

Sällan (i min mening) har en enskild individ betytt så mycket för historien som Peter gjorde. Utan honom anser jag att det kunnat dröja lång tid för Ryssland att modernisera (ens i den mån man gjorde). Man kan kanske argumentera att Ryssland, precis som Ottomanerna, helt skulle akterseglas. Jag ser detta som en bättre brytpunkt än en eventuell vinst vid Poltava.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 27 juli 2007, 04:34

Om nu tsaren skulle ha fallit bort, så kanske Karl XII hade varit villig att sluta fred långt tidigare, och hans krig varit över med freden mot Sachsen. Ryssland gränsade västerut mot Turkiet, Polen och Sverige. De första två var i en nedgångsperiod, och Ryssland hade i mitten av 1600-talet börjat expandera västerut, så även om Sverige finns kvar och hindrar Ryssland från att nå Östersjön, borde framträngandet fortsätta. Någon kommer att styra Ryssland, och denne eller denna lär troligen föra en hård politik för att hålla samman riket och utvidga det där det går. En osäker faktor är det svenska förbundet med Polen, vad nu det skulle leda till. Ryssland hade resurser, och om en ledare är någorlunda företagsam och lyckosam skulle Ryssland bli den starkaste staten i sin omgivning utan alltför stora ansträngningar, mot slutet av 1700-talet. Ifall Polen och Sverige är tillräckligt starka för att hålla ryssen borta, skulle expansionen riktas mot Turkiet, och trosbröderna på Balkan. Möjlig konflikt med Österrike där. Furstehuset blir inte så tyskt som historiskt, utan mer inhemskt ryskt. Det svensk-polska förbundet ligger i konflikt med Preussen och Danmark om territoriell utsträckning, och ett avgörande här för att stabilisera läget kan leda till saker liknande stora nordiska kriget, och ryska expansionsmöjligheter. Annars kanske gränserna fastställs till ungefär läget år 1700 för lång tid framåt.

Skriv svar